hoe maak je kip toch mals???

Discussie in 'De lounge' gestart door ona81, 11 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Wij houden allen erg van kip.
    Kio door de nasi, kip met broccoli en penne etc.
    Jammer altijd dat de kip zo droog wordt. Wat doe ik fout???

Als we nasi of bami eten, dan snijd ik de kip en marineer ik het met sojasaus de hele middag voordat het wordt.gebakken. Soms wordt het hierdoor malser, maar het is niet altijd zo.
    Iemand tips?

2. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Waarschijnlijk omdat het een plofkip is?

3. Fransa

Fransa Niet meer actief

Inderdaad goede kip kopen. Bij poelier bijv. Scheelt al heel veel!
    Verder gril ik de kip altijd, wordt 'ie ook veel lekkerder van!

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Is je pan wel heet genoeg? Dan krijg je zelfs plofkip mals in 12 minuten :)

5. liesje88

liesje88 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.148
    0
    0
    Drenhte
    je kan ook eerst de kip aanbakken en als r n saus bij t eten hoort, dan de saus toevoegen voordat t gaar is.. dan gaart t verder in de saus en word t niet zo droog

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Als je marineert, niet alleen in sojasaus/ketjap, maar ook altijd (olijf)olie (voor de vetten) en een beetje citroensap (het zuur zorgt ervoor dat de marinade goed intrek) toevoegen. En het vlees in niet te grote stukken snijden en niet langer dan nodig in de pan laten. Mijn kip is nooit droog of taai (en ik koop gewoon goedkope kip van de Lidl ;) )

7. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Kipfilet bedoel je?
    Iets zuurs (azijn, citroensap), of iets met alcohol (wijn) aan de marinade toevoegen.
    En zeker niet te lang garen! Kip moet natuurlijk gaar zijn maar een paar minuutjes is al genoeg om heel droge kip te krijgen.

8. MamavanMJ

MamavanMJ Niet meer actief

Mijn kip is atijd heerlijk mals zegt iedereen. Ik doe het als volgt

Ik koop kip en kruid het na wens. Dan zet ik een grote pan op het vuur en laat dit eerst goed heet worden. Dan een groot stuk boter in de pan zodat er echt een flink aagje boter in de pan zit. Als dit een beetje bruin wordt dan de kip er in en op middelhoog vuur aan beide kanten lekker bruin pakken. Als dit het gewenste kleurtje heeft dan een kopje water bij de boter in de pan (als je de smaak wil behouden dan even de kip eruit water erin laten pruttelen en dan de kip er weer in).

Deksel op de pan en dan nog 20/25 minuten op laag vuur laten pruttelen. Af en toe kijken of er nog genoeg water in zit en zo niet dan wat water toevoegen.

Zo is mijn kip altijd lekker mals. Succes.

9. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik strooi altijd wat bloem over de kip heen, voordat t de pan in gaat :) Dan blijft ie altijd lekker sappig. En idd ervoor zorgen dat de pan goed heet is en als kip gaar is, dan issie gaar (duhh). Als je hem te lang door bakt dan wordt ie ook droog.

10. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Een nacht in de karnemelk laten liggen. Voor gebruik wel karnemelk weer afspoelen.

11. videlsje

videlsje Bekend lid

21 dec 2011
    636
    0
    0
    dingetjes maken, naaien en wat frutselen
    brabant
    plofkip is bull he dames.. als je eerlijke slagers en poeliers hebt dan zullen zelfs hun zeggen dat er vrijwel geen verschil in smaak zit tussen de ploffers en biologisch of scharrelaars..
    Maar om op topic te blijven, je kunt het idd doen zoals mamavanMJ die techniek werkt zeer goed idd ik doe het zelf ook regelmatig en anders als je het in stukjes snijd om te wokken of ergens doorheen te doen niet te lang bakken want dan word het droog je kunt het ook testen doormiddel erop te drukken veert het vlees mee is het nog deels rauw blijft het hard issie gaar:D tja en ik vind kip toch altijd wel weer wat lastiger want het word idd snel toch wel wat droger..
    succes ermee!!

12. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    In de oven met een thermometer. Is de binnentemperatuur goed dan is ie zo lekker!!

13. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Eerst je kip bakken en er weer uit halen als het dichtgeschroeid is, dan pas de rest bakken en dan de kip als laatste weer toevoegen en roerbakken tot de kip precies gaar is. Niet langer.

En als filet met olijfolie in de oven en ook hier geldt, niet te gaar laten worden.

14. hip1983

hip1983 Fanatiek lid

20 nov 2010
    3.123
    0
    0
    limburg
    Maakt niet uit welke kip je hebt, als je telang bakt word die ontzettend droog. kip heeft maar ff nodig, zeker als je em in stukjes hebt gesneden dan is die binnen een minuutje of 4/5 gaar elke minuut dat die langer in de pan ligt zorgt ervoor dat die droger word.

dus met een roerbak gerecht ofzo eerst de groente en paar min. later pas de kiip in de pan en als die gaar is moet je eten klaar zijn niet langer op laten staan.

succes en smakelijk

15. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    In de oven krijg ik het altijd mals, en als ik het in de oven in een oven zak doe dan heb je ook gegarandeerd malse kip. Het is het belangrijkste dat je kip doorbakken is en dat zie je door er in te prikken als de juices er helder uitlopen dan istie al goed, niet helder = nog niet gaar. Dat is met een hele kip in de oven een 1,25 kg plofkip of niet is binnen 1h en 30 min gaar in de oven op 180 graden (elektrish). In een saus, zorg ervoor dat beide kanten wit zijn en niet aangebakken, pan heet genoeg maken maar niet te heet dat het gelijk krokant wordt.. en de saus erin gooien wanneer het 'gerult' is net als bij gehakt net wanneer de rauwe kleur niet meer zichtbaar is aan beide kanten vanhet vlees daarna 20 min. door pruttelen NIET LATEN KOKEN!
    Vooral dunne stukjes drogen sneller uit omdat dikkere stukjes er langer over doen om door te bakken. Als je alleen kip zelf eet, dus ongemarineerd of niet door de saus heb ik zelf altijd voorkeur aan de oven met een zak aangezien je dan al je juices houdt en de kip dus malser blijft ipv dat het uitdroogd!
    Ik was altijd alleen de kip met water voor 't koken.

16. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik heb altijd mals vlees, moet wel zeggen dat ik het echt heb moeten leren..
    Je moet de kip eerst op hoog vuur bakken zodat het mooi gekleurd raakt en het dan meteen een stuk lager zetten.
    Sommige mensen bakken die kip veelste lang door en daar droogt het van uit. Ook als je voelt met een vork door erop te drukken kan je op een gegeven moment precies voelen wanneer de kip goed is, aan het meegeven.
    Ik gebruik trouwens altijd de goedkoopste bende als het op kip aankomt en het is netzo mals als een bio kippie hoor. ;)

17. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    gewoon kip in de diepvries bij de lidl
    lekker joh die plof kip... jummie!

Kip wordt in de pan vaak wat sneller droog, je zou het in de oven kunnen doen dan blijft het heerlijk mals.
    Verder is 'niet te snel willen' belangrijk bij kip.
    Als je kip marineert en dan in de oven legt is het lekkerste. {in de marinade wat azijn toevoegen, dit houd het mals.}

18. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    In de römer topf in de oven is kip nooit droog! Juist ontzettend mals en bevochtigd. Je maakt de kip dan klaar in het eigen vocht en vet, en het is een heel gezonde manier van bereiden.

(Mijn persoonlijke favoriet ;) )

19. suzy83

suzy83 Fanatiek lid

20 okt 2009
    1.556
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik had in het begin ook bij mezelf dat ik de kip niet mals genoeg vond. Achteraf ben ik er toch achter dat ik het te lang / te hoog liet staan!!

Inmiddels lukt het me de kip goed te krijgen..

VNV dan ook weer lekker kip met katenspek, peren en crème frech mmm

20. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ik kook de kip altijd eerst 10 minutjes, dan is hij van binnen al gaar en hoef je hem alleen de buitenkant nog een beetje aan te bakken

Deel Deze Pagina