Meekijken eetschema dreumes 16 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door HOG, 1 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HOG

HOG Niet meer actief

Hoihoi,

Mijn dochtertje gaat een paar dagen per week naar haar oma's als ik werk. Maar nu merk ik dat ze bv. op verschillende momenten tussendoortjes krijgt, meer koekjes en crackers krijgt dan ik wil, melk terwijl ik heb gezegd dat ze dit niet meer mag etc. Dus ik wil een schema maken en aan de oma's geven zodat ze zich daaraan kunnen houden.

Ik heb nu dit opgesteld:

8.30 Pap 90 ml
    11.00 Brood met kaas of ei + (rooibos)thee
    12.00 / 13.00 Fruit
    14.00 1 koekje, cracker of rijstewafel + pakje sap
    16.00 Stukje brood, 1 gekookte aardappel, of krentenbol
    18.30 Warm eten + water
    20.00 Melk 150 ml (en dan slapen)
    03.00 Melk 150 ml (lukt mij nog om haar dit af te leren)

Hoe eten/aten jullie kindjes rond deze leeftijd? Of andere tips, suggesties?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mijn schema ziet er anders uit.

7.00 broodje en 180 melk
    9.00 rijstewafel of liga of soepstengel of ontbijtkoek en 150 sap
    11.30 a 12.00 2 broodjes en 150 melk
    15.00 fruit en sap
    17.30 warm eten en toetje
    18.30 beetje drinken

3. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Mijn dochter is bijna 16 maanden en we hebben al heel lang het volgende schema:

7.00 bordje pap of 1,5 - 2 boterhammen + melk
    9.30 fruit
    12.00 2 boterhammen
    15.00 yoghurt of fruit of crackertje
    17.00 soepstengel (als ze echt veel honger heeft)
    18.00 warm eten + toetje (yoghurt of kwark of fruit)
    19.15 flesje pap

Overdag drinkt ze alleen water, we geven geen sap. Verder krijgt ze geen snoep e.d.

4. HOG

HOG Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties, ziet er inderdaad anders uit. Mijn dochtertje lijkt een vreetzak als ik het zo lees haha. Ik ga ook even het CB mailen voor advies :)

5. babyproject

babyproject Niet meer actief

#5 babyproject, 1 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2012
    Het schema van onze dreumes is al een hele tijd:

07:00 2 boterhammen + diksap
    10:00 (na slaapje): fruit + diksap
    12:00 2 boterhammen + melk
    15:00 (na slaapje): tussendoortje + diksap
    17:30 warm eten
    18:30 fles 150-200ml melk

Soms eten we 's avonds wat later en geven we haar ook iets van een soepstengel als ze echt honger heeft. Anders is het een boel gehuil tijdens het koken ;)

Ik denk dat jouw middag erg lang is, en dan moet je inderdaad wel veel tussendoortjes geven. Ik zou de lunch wat later doen, en het avondeten wellicht wat vroeger.

6. Purk

Purk Niet meer actief

Hier al een hele tijd:

8.00 Bord pap van 150 cc melk
    9.30 1 a 2 stuks fruit + water
    11.45 2 boterhammen met kaas + zoet + water (soms nog een cracker bij stevige trek)
    15.30 beker dixap + cracker, rijstewafel etc.
    17.30 bord avondeten + bakje kwark
    19.00 flesje pap

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    16 maanden en dit schema:

bv
    bordje pap (volle melk, havermout, pap)
    11:00 Fruit en water
    Na slaapje: Boterham en thee
    Rond 15/16: rijstewafel / koekje / (gedroogd) fruit en water
    18:00 Avondeten met volle yoghurt als toetje
    Thee voor het slapen gaan
    19:30 naa bed

8. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Ons schema (al 9 maanden zo) is:
    *08.00 papfles 210
    *11.00 fruit en drinken
    *12.30 1boterham met melk/yogho
    *15.30 tussendoor en drinken
    *18.00 warm eten en toetje
    *19.30 fruit en drinken (fruit kan ook gemist worden)

9. adi

adi Niet meer actief

Ik vind niet dat ze veel eet, maar wel heel vaak, ik lees elke 2 uur een soort 'maaltijd' maar mis bijv een echte ontbijt en een echte lunch.
    En ze krijgt maar weinig brood.

Ik weet niet wanneer ze haar middagslaap doet?

Hier was het rond die tijd:

- 8.30uur 200cc pap uit een bord
    - rond 10.30uur fruit
    - slapen tot ong 12.30
    - dan rond 13uur 2 boterhammen + drinken
    - rond 15uur tussendoortje en naar bed
    - rond 18uur avondeten
    - rond 20uur 150cc melk en naar bed

10. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik zie ook geen regelmaat in de voedingsmomenten. Ze moet gewoon drie keer per dag eten zoals jij dat doet met om 10 uur 2 stuks fruit en om 15 uur iets van een cracker, rozijntjes of nog wat fruit, drinken en dan om 18 uur gewoon warm eten met yoghurt. Om 13 uur 2 boterhammen voor de lunch. Waarschijnlijk heeft ze trek en kleine dingen tussendoor omdat ze geen hoofdmaaltijden eet op de juiste momenten.

Charlie

11. fafje

fafje Niet meer actief

hier allang geen "echt" schema meer.....gewoon 3 maaltijden en de rest is er om heen maar het gaat ongeveer als volgt:

07/0730u - muesli/cereals met volle yoghurt of melk, meestal erna een rijstwafel of volk cracotte met of zonder beleg
    09/10u - stuk fruit, soms nog mini ontbijtkoekje ofzo
    11u - 1 boterham met beleg
    slapen vanaf 12 tot 14 ongeveer

14/15u - 2 boterhammen/tosti/ei ofzo
    dan tussendoortje koekje/cracker/fruit etc max rond 1600/1615( vanuit gaande dat we 1730 eten )
    1730/18u avondeten, gevolgd door kwark en soms nog een stuk fruit

12. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Idd, kies 3 hoofdmomenten: ontbijt, lunch en avondeten.
    En dan daartussen twee tussendoor momenten: fruit, en iets in het handje (hier soms ook gewoon fruit, soms rijstewafel etc).

Ontbijt: bordje pap of brood.
    Lunch: brood of warm eten als je dat gewend bent.
    Avondeten: nou goed, gewoon avondeten :D met een toetje.

Nachtvoeding zal ze wel nodig hebben nog, maar denk dat als je meer regelmaat en 'logica'overdag maakt dat die dan ook weg zal gaan.

Hier probeer ik zo'n 300 ml 'niet-menselijke' (wat klinkt dat) zuivel te geven, ik geef als start bv, dan pap van 150 ml volle koemelk, en als toetje 150 ml volle Turkse/Griekse yoghurt (kan hij zelf lepelen). Als hij dat slecht eet krijgt hij in zijn beker voor het slapen gaan geen thee maar wat extra melk. Overdag dus alleen thee en water (en diksap op het kdv 2 dagen).

13. HOG

HOG Niet meer actief

Hoihoi, bedankt voor al jullie reacties.

Ik heb het probleem dat ze in de ochtend weer gaat slapen. Wanneer dit is verschilt heel erg, de ene keer is dit om 10 uur, de andere keer om half 12. Het verschilt daarom dat zij voor of na het slapen brood eet. Pap krijgt zij wel op een vaste tijdstip.

In de middag en avond gaat het inderdaad mis, ben heel makkelijk in het verschuiven van eet tijden, omdat we dan bv. opeens buiten zijn, of ik kom laat van werk etc. Geen vaste eettijden.

Ik ga nu drie vaste tijdstippen inplannen voor het eten, en daarom heen tussendoortjes ongepland :) Thanks!!

14. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Hier:
    - 7.00/7.30 2 boterhammen met beleg en 150 ml melk
    - 10.00 2 stuks fruit en bekertje water
    - 12.30 2 boterhammen met beleg en sap
    - 15.00/15.30 fruit/koekje/rijstewafel met sap
    - 17.00/17.30 Warm eten en een toetje
    - 19.00 150 ml melk

Soms zit er een dag tussen dat ze ineens uitslaapt tot 9 uur (jeeeej :D) , en dan verschuiven de tijden wel een beetje.

15. fafje

fafje Niet meer actief

waar ik me altijd aanhoudt, zijn geen eettijden, maar wakker-zijn tijden...of om de zoveel uur iets eten..

dus mocht het ontbijt een x om 9u vallen...dan geef ik dus pas 2 uur later ofzo zn fruit...en daarna pas weer een tussendoortje..

net zoiets als dat ik dus kijk hoelaat we gaan eten...en hou ik ruim een uur aan ervoor dat ie nog een tussendoortje mag

16. babyproject

babyproject Niet meer actief

Hier ook het eetschema afgestemd op de slaapjes.
    Vaste eettijden hoeven niet zo strak, als je de 3 hoofdmaaltijden maar in de gaten houdt.

Hier krijgt ze de tussendoortjes en drinken altijd nadat ze wakker wordt.

Tijdstip van lunch verschilt dus. Als ze slaapt van 9 tot 11, lunchen we vaak rond 1. Als ze al om 10 uur wakker wordt, lunchen we meestal om 12. In het zeldzame geval dat ze geen ochtendslaap heeft gedaan, lunchen we al om half 12, en dan gaat ze daarna meteen op bed.

17. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier al heel lange tijd het volgende schema:
    8u Pap of 1 boterham met beker melk 150cc
    10u Fruit/ Koekje oid
    12u 1 of 2 boterhammen met beker melk 150cc
    Slapen tot 14-14.30u
    15u Fruit/ Koekje oid
    17.30u Avondeten met de pot mee + toetje
    19-19.30u Slapen tot de volgende ochtend

Ben het eens met mijn voorgangers: probeer gewoon 3 hoofdmaaltijden aan te houden overdag en die tussendoortjes kunnen natuurlijk wel eens wisselen afhankelijk van waar je bent of wat je moet doen.
    Denk dat als je kindje overdag meer regelmaat heeft en meer eet, dat die nachtfles wel makkelijk af te bouwen is. (al zal dat misschien wel even wat strijd kosten)
    Wat betreft slaaptijden ben ik haar gewoon na de lunch in bed gaan leggen (al lange tijd) en dat gaat zonder problemen. Dus niet alleen in bed leggen wanneer ze moe is, maar gewoon standaard 'in je schema'... Hier werkt het in ieder geval hartstikke goed!

18. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier ook vanaf 13 maanden 5 vaste eetmomenten per dag, 3 maaltijden en 2 tussendoortjes.

ontbijt: 2 boterhammen en beker melk of peutermuesli
    tussendoor: fruit en beker sap/ranja
    lunch: 2 boterhammen en een cracker met beker melk
    tussendoor: cracker met beker sap/ranja
    avondeten met de pot mee

voor het slapen gaan, krijgt ze hier nog een klein flesje melk (60cc) ivm anitbiotica die voor het slapengaan ingenomen moet worden.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

8.30 Pap 90 ml
    11.00 Brood met kaas of ei + (rooibos)thee
    12.00 / 13.00 Fruit
    14.00 1 koekje, cracker of rijstewafel + pakje sap
    16.00 Stukje brood, 1 gekookte aardappel, of krentenbol
    18.30 Warm eten + water
    20.00 Melk 150 ml (en dan slapen)
    03.00 Melk 150 ml (lukt mij nog om haar dit af te leren)

Ik reageer even vanuit mijn eigen schema's (van lang geleden hihi) en stel dus een boel vragen:

- waarom twee keer een ontbijt? Waarom niet gewoon om 8:30 een volwaardig ontbijt?
    - ik zou om 11:00 friut doen + drinken
    - rond 12:00 gewoon lunch (een boterham, krentebol (af en toe), geen sap maar melk of thee. Je kunt ook 's middags warm eten?
    - 16:00 een klein tussendoortje een rijstwafel bijvoorbeeld + drinken
    - voor het slapengaan melk drinken is natuurlijk prima.

Je dochter heeft fysiologisch geen nachtvoedingen meer nodig dus ik zou zeker kijken of je daar mee kunt stoppen. Probeer het eerst eens te vervangen door thee of warm water. Een fles in de nacht is ook een aanslag op de tanden.

Tips:
    - 3 volwaardige maaltijden per dag met maximaal 3 gezonde tussendoortjes
    - verspreid meer over de dag
    - een goed ontbijt is veel waard

20. HOG

HOG Niet meer actief

Dames bedankt!

Ik heb ook al een mail terug gehad van de CB en die zei ook dat ik teveel eet momenten heb. Gisternacht is ze trouwens niet wakker geworden voor melk! Hoera, wat was ik blij vanochtend, nu maar hopen dat het zo blijft. Als ze vannacht gaat huilen, ga ik maar geen flesje geven, ben morgen toch vrij ;)

@Cygnet2:
    - twee keer ontbijt, omdat ze na een half bordje pap al vol zit. Maar later op de ochtend heeft ze weer honger. Toen ze baby was ging dat ook zo, andere kindjes zag ik rustig 120cc drinken, zij zat na 60cc al vol (en had daarna weer snel honger). Ik vind het zielig om haar honger te laten lijden denk ik.

Gisteravond had ze om 18.00 uur gegeten. Ik ging later koken voor onszelf, 19.30 wilde ze weer mee-eten. Als ik dan niks geef, word ze boos. Dus weer wat hapjes meegegeten, terwijl ik dacht dat ze al vol zou moeten zitten. En daarna heeft ze ook rustig nog 120cc melk gedronken om 20.00 uur. Ik verbaas me er wel over.

Gelukkig groeit ze precies goed volgens de curve, anders zou ik me daar ook nog eens zorgen om maken.

Vandaag maar weer 18.00 uur eten, en dan 20.00 flesje en slapen. Desnoods gaan we pas gaan eten, nadat ze slaapt totdat ze een goede ritme heeft qua eten en drinken. Want vind het ook zielig om te eten en haar niets te geven. Samen eten lukt helaas niet altijd.

Deel Deze Pagina