Hoihoi, Mijn dochtertje gaat een paar dagen per week naar haar oma's als ik werk. Maar nu merk ik dat ze bv. op verschillende momenten tussendoortjes krijgt, meer koekjes en crackers krijgt dan ik wil, melk terwijl ik heb gezegd dat ze dit niet meer mag etc. Dus ik wil een schema maken en aan de oma's geven zodat ze zich daaraan kunnen houden. Ik heb nu dit opgesteld: 8.30 Pap 90 ml 11.00 Brood met kaas of ei + (rooibos)thee 12.00 / 13.00 Fruit 14.00 1 koekje, cracker of rijstewafel + pakje sap 16.00 Stukje brood, 1 gekookte aardappel, of krentenbol 18.30 Warm eten + water 20.00 Melk 150 ml (en dan slapen) 03.00 Melk 150 ml (lukt mij nog om haar dit af te leren) Hoe eten/aten jullie kindjes rond deze leeftijd? Of andere tips, suggesties?
Mijn schema ziet er anders uit. 7.00 broodje en 180 melk 9.00 rijstewafel of liga of soepstengel of ontbijtkoek en 150 sap 11.30 a 12.00 2 broodjes en 150 melk 15.00 fruit en sap 17.30 warm eten en toetje 18.30 beetje drinken
Mijn dochter is bijna 16 maanden en we hebben al heel lang het volgende schema: 7.00 bordje pap of 1,5 - 2 boterhammen + melk 9.30 fruit 12.00 2 boterhammen 15.00 yoghurt of fruit of crackertje 17.00 soepstengel (als ze echt veel honger heeft) 18.00 warm eten + toetje (yoghurt of kwark of fruit) 19.15 flesje pap Overdag drinkt ze alleen water, we geven geen sap. Verder krijgt ze geen snoep e.d.
Bedankt voor jullie reacties, ziet er inderdaad anders uit. Mijn dochtertje lijkt een vreetzak als ik het zo lees haha. Ik ga ook even het CB mailen voor advies
Het schema van onze dreumes is al een hele tijd: 07:00 2 boterhammen + diksap 10:00 (na slaapje): fruit + diksap 12:00 2 boterhammen + melk 15:00 (na slaapje): tussendoortje + diksap 17:30 warm eten 18:30 fles 150-200ml melk Soms eten we 's avonds wat later en geven we haar ook iets van een soepstengel als ze echt honger heeft. Anders is het een boel gehuil tijdens het koken Ik denk dat jouw middag erg lang is, en dan moet je inderdaad wel veel tussendoortjes geven. Ik zou de lunch wat later doen, en het avondeten wellicht wat vroeger.
Hier al een hele tijd: 8.00 Bord pap van 150 cc melk 9.30 1 a 2 stuks fruit + water 11.45 2 boterhammen met kaas + zoet + water (soms nog een cracker bij stevige trek) 15.30 beker dixap + cracker, rijstewafel etc. 17.30 bord avondeten + bakje kwark 19.00 flesje pap
16 maanden en dit schema: bv bordje pap (volle melk, havermout, pap) 11:00 Fruit en water Na slaapje: Boterham en thee Rond 15/16: rijstewafel / koekje / (gedroogd) fruit en water 18:00 Avondeten met volle yoghurt als toetje Thee voor het slapen gaan 19:30 naa bed
Ons schema (al 9 maanden zo) is: *08.00 papfles 210 *11.00 fruit en drinken *12.30 1boterham met melk/yogho *15.30 tussendoor en drinken *18.00 warm eten en toetje *19.30 fruit en drinken (fruit kan ook gemist worden)
Ik vind niet dat ze veel eet, maar wel heel vaak, ik lees elke 2 uur een soort 'maaltijd' maar mis bijv een echte ontbijt en een echte lunch. En ze krijgt maar weinig brood. Ik weet niet wanneer ze haar middagslaap doet? Hier was het rond die tijd: - 8.30uur 200cc pap uit een bord - rond 10.30uur fruit - slapen tot ong 12.30 - dan rond 13uur 2 boterhammen + drinken - rond 15uur tussendoortje en naar bed - rond 18uur avondeten - rond 20uur 150cc melk en naar bed
Ik zie ook geen regelmaat in de voedingsmomenten. Ze moet gewoon drie keer per dag eten zoals jij dat doet met om 10 uur 2 stuks fruit en om 15 uur iets van een cracker, rozijntjes of nog wat fruit, drinken en dan om 18 uur gewoon warm eten met yoghurt. Om 13 uur 2 boterhammen voor de lunch. Waarschijnlijk heeft ze trek en kleine dingen tussendoor omdat ze geen hoofdmaaltijden eet op de juiste momenten. Charlie
hier allang geen "echt" schema meer.....gewoon 3 maaltijden en de rest is er om heen maar het gaat ongeveer als volgt: 07/0730u - muesli/cereals met volle yoghurt of melk, meestal erna een rijstwafel of volk cracotte met of zonder beleg 09/10u - stuk fruit, soms nog mini ontbijtkoekje ofzo 11u - 1 boterham met beleg slapen vanaf 12 tot 14 ongeveer 14/15u - 2 boterhammen/tosti/ei ofzo dan tussendoortje koekje/cracker/fruit etc max rond 1600/1615( vanuit gaande dat we 1730 eten ) 1730/18u avondeten, gevolgd door kwark en soms nog een stuk fruit
Idd, kies 3 hoofdmomenten: ontbijt, lunch en avondeten. En dan daartussen twee tussendoor momenten: fruit, en iets in het handje (hier soms ook gewoon fruit, soms rijstewafel etc). Ontbijt: bordje pap of brood. Lunch: brood of warm eten als je dat gewend bent. Avondeten: nou goed, gewoon avondeten met een toetje. Nachtvoeding zal ze wel nodig hebben nog, maar denk dat als je meer regelmaat en 'logica'overdag maakt dat die dan ook weg zal gaan. Hier probeer ik zo'n 300 ml 'niet-menselijke' (wat klinkt dat) zuivel te geven, ik geef als start bv, dan pap van 150 ml volle koemelk, en als toetje 150 ml volle Turkse/Griekse yoghurt (kan hij zelf lepelen). Als hij dat slecht eet krijgt hij in zijn beker voor het slapen gaan geen thee maar wat extra melk. Overdag dus alleen thee en water (en diksap op het kdv 2 dagen).
Hoihoi, bedankt voor al jullie reacties. Ik heb het probleem dat ze in de ochtend weer gaat slapen. Wanneer dit is verschilt heel erg, de ene keer is dit om 10 uur, de andere keer om half 12. Het verschilt daarom dat zij voor of na het slapen brood eet. Pap krijgt zij wel op een vaste tijdstip. In de middag en avond gaat het inderdaad mis, ben heel makkelijk in het verschuiven van eet tijden, omdat we dan bv. opeens buiten zijn, of ik kom laat van werk etc. Geen vaste eettijden. Ik ga nu drie vaste tijdstippen inplannen voor het eten, en daarom heen tussendoortjes ongepland Thanks!!
Hier: - 7.00/7.30 2 boterhammen met beleg en 150 ml melk - 10.00 2 stuks fruit en bekertje water - 12.30 2 boterhammen met beleg en sap - 15.00/15.30 fruit/koekje/rijstewafel met sap - 17.00/17.30 Warm eten en een toetje - 19.00 150 ml melk Soms zit er een dag tussen dat ze ineens uitslaapt tot 9 uur (jeeeej ) , en dan verschuiven de tijden wel een beetje.
waar ik me altijd aanhoudt, zijn geen eettijden, maar wakker-zijn tijden...of om de zoveel uur iets eten.. dus mocht het ontbijt een x om 9u vallen...dan geef ik dus pas 2 uur later ofzo zn fruit...en daarna pas weer een tussendoortje.. net zoiets als dat ik dus kijk hoelaat we gaan eten...en hou ik ruim een uur aan ervoor dat ie nog een tussendoortje mag
Hier ook het eetschema afgestemd op de slaapjes. Vaste eettijden hoeven niet zo strak, als je de 3 hoofdmaaltijden maar in de gaten houdt. Hier krijgt ze de tussendoortjes en drinken altijd nadat ze wakker wordt. Tijdstip van lunch verschilt dus. Als ze slaapt van 9 tot 11, lunchen we vaak rond 1. Als ze al om 10 uur wakker wordt, lunchen we meestal om 12. In het zeldzame geval dat ze geen ochtendslaap heeft gedaan, lunchen we al om half 12, en dan gaat ze daarna meteen op bed.
Hier al heel lange tijd het volgende schema: 8u Pap of 1 boterham met beker melk 150cc 10u Fruit/ Koekje oid 12u 1 of 2 boterhammen met beker melk 150cc Slapen tot 14-14.30u 15u Fruit/ Koekje oid 17.30u Avondeten met de pot mee + toetje 19-19.30u Slapen tot de volgende ochtend Ben het eens met mijn voorgangers: probeer gewoon 3 hoofdmaaltijden aan te houden overdag en die tussendoortjes kunnen natuurlijk wel eens wisselen afhankelijk van waar je bent of wat je moet doen. Denk dat als je kindje overdag meer regelmaat heeft en meer eet, dat die nachtfles wel makkelijk af te bouwen is. (al zal dat misschien wel even wat strijd kosten) Wat betreft slaaptijden ben ik haar gewoon na de lunch in bed gaan leggen (al lange tijd) en dat gaat zonder problemen. Dus niet alleen in bed leggen wanneer ze moe is, maar gewoon standaard 'in je schema'... Hier werkt het in ieder geval hartstikke goed!
Hier ook vanaf 13 maanden 5 vaste eetmomenten per dag, 3 maaltijden en 2 tussendoortjes. ontbijt: 2 boterhammen en beker melk of peutermuesli tussendoor: fruit en beker sap/ranja lunch: 2 boterhammen en een cracker met beker melk tussendoor: cracker met beker sap/ranja avondeten met de pot mee voor het slapen gaan, krijgt ze hier nog een klein flesje melk (60cc) ivm anitbiotica die voor het slapengaan ingenomen moet worden.
8.30 Pap 90 ml 11.00 Brood met kaas of ei + (rooibos)thee 12.00 / 13.00 Fruit 14.00 1 koekje, cracker of rijstewafel + pakje sap 16.00 Stukje brood, 1 gekookte aardappel, of krentenbol 18.30 Warm eten + water 20.00 Melk 150 ml (en dan slapen) 03.00 Melk 150 ml (lukt mij nog om haar dit af te leren) Ik reageer even vanuit mijn eigen schema's (van lang geleden hihi) en stel dus een boel vragen: - waarom twee keer een ontbijt? Waarom niet gewoon om 8:30 een volwaardig ontbijt? - ik zou om 11:00 friut doen + drinken - rond 12:00 gewoon lunch (een boterham, krentebol (af en toe), geen sap maar melk of thee. Je kunt ook 's middags warm eten? - 16:00 een klein tussendoortje een rijstwafel bijvoorbeeld + drinken - voor het slapengaan melk drinken is natuurlijk prima. Je dochter heeft fysiologisch geen nachtvoedingen meer nodig dus ik zou zeker kijken of je daar mee kunt stoppen. Probeer het eerst eens te vervangen door thee of warm water. Een fles in de nacht is ook een aanslag op de tanden. Tips: - 3 volwaardige maaltijden per dag met maximaal 3 gezonde tussendoortjes - verspreid meer over de dag - een goed ontbijt is veel waard
Dames bedankt! Ik heb ook al een mail terug gehad van de CB en die zei ook dat ik teveel eet momenten heb. Gisternacht is ze trouwens niet wakker geworden voor melk! Hoera, wat was ik blij vanochtend, nu maar hopen dat het zo blijft. Als ze vannacht gaat huilen, ga ik maar geen flesje geven, ben morgen toch vrij @Cygnet2: - twee keer ontbijt, omdat ze na een half bordje pap al vol zit. Maar later op de ochtend heeft ze weer honger. Toen ze baby was ging dat ook zo, andere kindjes zag ik rustig 120cc drinken, zij zat na 60cc al vol (en had daarna weer snel honger). Ik vind het zielig om haar honger te laten lijden denk ik. Gisteravond had ze om 18.00 uur gegeten. Ik ging later koken voor onszelf, 19.30 wilde ze weer mee-eten. Als ik dan niks geef, word ze boos. Dus weer wat hapjes meegegeten, terwijl ik dacht dat ze al vol zou moeten zitten. En daarna heeft ze ook rustig nog 120cc melk gedronken om 20.00 uur. Ik verbaas me er wel over. Gelukkig groeit ze precies goed volgens de curve, anders zou ik me daar ook nog eens zorgen om maken. Vandaag maar weer 18.00 uur eten, en dan 20.00 flesje en slapen. Desnoods gaan we pas gaan eten, nadat ze slaapt totdat ze een goede ritme heeft qua eten en drinken. Want vind het ook zielig om te eten en haar niets te geven. Samen eten lukt helaas niet altijd.