Grappig dat vitens dat zegt. Vroeger werd lood gebruikt, maar dat is vervangen door gegalvaniseerd staal en soms koper, maar dan mag de soldeertin geen lood meer bevatten, en tegenwoordig gebruiken ze steeds vaker kunstof leidingen. GGD amsterdam zegt zelfs dat gebruik van lood verboden is sinds 1960; Loden waterleidingen - GGD Amsterdam
Ik kook eerst 1 liter koud kraan water in de waterkoker en dan afkoelen, dat stop ik in een tupperware waterkan en daar maak ik de fles mee. Gebruik nooit water zo uit de kraan.
Ik ga nu heel erg twijfelen. Wij leren nu vd kraamzorg: gewoon warm water uit de kraan, in flesje, poeder erbij, met een vork doorroeren (ipv schudden). Warmkraanwater zou aleen niet mogen als je loden leidingen hebt. dit is wat zij zegt dat de laatste adviezen zijn. Maar dan lees ik dit topic. Is het schadelijk of slecht hoe wij het doen?
Ook al heb je geen loden leidingen, warm water uit de kraan ziet er anders uit en smaakt ook anders. Als je zelf geen warm water uit de kraan drinkt vind ik het raar dit wel aan je baby te geven. En dat kraamzorg dit nog steeds adviseert vind ik een beetje dom gezien waterbedrijven precies het tegenovergestelde zeggen. Zij zullen het wel weten.
Ik denk dat het beste gewoon is om per direct je methode aan te passen. En misschien is het niet onverstandig om het door te geven aan het bureau van de kraamverzorgster. Als je loden leidingen hebt mag je nooit(!) kraanwater pakken voor je baby. Koud, warm of na het koken; dit is zeer slecht voor de gezondheid omdat er simpelweg lood in het water zit. Water uit de kraan word bij loden leidingen zelfs tot een leeftijd van 6 jaar afgeraden, net als voor ouderen etc. Voor elk ander soort leidingen geld het advies: geen warm kraanwater, maar koud kraanwater mag wel.
Ik deed eerst ook warm kraanwater gebruiken, mocht van de kraamverzorgster. Maar toen kreeg na de kraamweek op het forum advies om dat niet te doen! Nu doe ik nog altijd 50/50 gekookt water met koud kraanwater en dan melkpoeder erbij. In gevallen dat ik geen gekookt water heb dan koud water opwarmen.
We zijn eens even serieus aan het nadenken over andere manier van klaarmaken van flesje. Vind het wel erg verwarrend moet ik zeggen (zou toch willen vertrouwen op wat kraamhulp zegt?) Als je een flessenwarmer hebt of in de magnetron doet, maak je dan eigenlijk eerst het flesje klaar (koud water+poeder) en warm je het dan op? Of doe je poeder op het laatst erbij? En geef je de fles alsnog op dezelfde beetje-warm temperatuur zoals ik nu doe of niet? (Sorry zoveel vragen ineens; mss bel ik het CB voor de zekerheid zo nog wel even..)
Het is goed dat je je het afvraagt, je denkt er dan immers over na. Helaas kan ik je al wel vertellen dat sommige cb's zeggen dat je warm kraanwater mag gebruiken. Je pakt eerst koud water en dat warm je op. Of magnetron of flessenwarmer of waterkoker, wat jij wil. En daarna doe je het poeder erbij. Het flesje geef je altijd op de temperatuur rond de 37C, maar sommige babys drinken het liever iets kouder en dat mag! Hier onder even wat links, je ziet dat de een zegt magnetron en ander waterkoker (en dat laten afkoelen, maar je mag ook gedeeltelijk gekookt en gedeeltelijk koud kraanwater pakken). Hoe maak ik de fles klaar? | Voedingscentrum https://www.nutriciavoorjou.nl/baby/flesvoeding/flesje-maken/ https://www.hero.nl/kindervoeding/baby/flesvoeding/bereiden En ik weet niet waar je woont dus welk waterbedrijf jij hebt, maar dat kun je zelf even bekijken. Wij hebben WMD en die zegt ook dat je geen warm kraanwater mag gebruiken en dat zeggen eigenlijk alle waterbedrijven; https://wmd.nl/veelgestelde-vragen/kan-ik-flesvoeding-met-kraanwater-maken/
Ok. Hoe weet je dat laatste? (Overigens; CB gebeld net en die mevrouw gaf aan dat advies/methode van kraamzorg goed was. En dat je poeder in handwarm water moest oplossen. Dat dat beter ging dan in warm water? (Of heb ik dat verkeerd begrepen?)Zucht, nu ben ik nog niet veel blijer - had liever gehad dat ze had gezegd dat warmkraanwater echt not-done was..).
Je bent me net voor. CB zegt inderdaad dat warm kraanwater mag🤔. Wij zitten bij Oasen geloof ik, kan daar ook nog wel even kijken of die er iets over zeggen. En ik zal straks zeker de links bekijken (nooit eerder in verdiept dit onderwerp omdat BV geven de bedoeling was maar dat is niet gelukt dus nu FV). Sowieso dank voor jullie reacties dames!
haha ja eigenlijk wel....vooral als je het even vergeet bij te vullen kan je wachten tot het afgekoeld is met een hongerige baby maar ben het zo gewend.
De temperatuur waarbij je kindje zonder zeuren drinkt? En wat dat warm kraantjeswater betreft: welke bron heeft voor jou meer waarde in deze kwestie? De watermaatschappij, of het cb?
Ook Oasen zegt koud water opwarmen; https://www.oasen.nl/nieuws/kraanwater-prima-geschikt-voor-flesvoeding Ik zou je eigenlijk willen vragen dit uit te printen en mee te nemen naar het cb. Ik heb zelf al een cb hierop gewezen en zij hebben het advies erna ook gewijzigd. Als iedereen die dit foute advies krijgt dit zou doen krijgt niemand meer dit advies.
Oke, mijn laatste link Ook het RIVM zegt dat je koud kraanwater mag pakken maar geen warm kraanwater. https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://rivmtoolkit.nl/Onderwerpen/Binnenmilieu/Lood_in_drinkwater/Vragen_en_antwoorden_lood_in_drinkwater.pdf&ved=0ahUKEwie-tqkpO3SAhVJBMAKHYVWDJQQFghAMAQ&usg=AFQjCNEcayAp2lyL-743EJSIEcR_CLHv4Q&sig2=Qtf3Zcsg74maNVF9Gkrnhg Dus; Wel warm kraanwater; - cb - evt kraamzorg Geen warm kraanwater, maar wel koud kraanwater verwarmen; - voedingscentrum - diverse, zo niet alle, waterbedrijven - hero baby - nutricia - rivm - verschillende cb's - verschillende kraamzorg - hier ook vanuit het ziekenhuis.
Eigenlijk zouden alle CB's hun advies aan moeten passen, want dat je warm kraanwater mag gebruiken slaat gewoon nergens op. Kind en Gezin (CB in België) zegt dit: Maken Dan denk ik, er zal wel weinig verschil zijn tussen Belgische kranen en Nederlandse, en toch zo'n ander advies.