Hier kipfilet of gerookte spekreepjes.. Eventjes bakken met een uitje erdoor. Tijdens het bakken maak ik zelf de boemboe. Knoflook, wat fijne ui, terrassi (garnalenpasta) en een schep sambal oelek. Dit allemaal in de vijzel lekker stampen...en zodra vlees goed is gooi ik dit erbij. Even goed omroeren en op zacht vuur laten staan. Eitjes klutsen en bakken en preitje snijden. Door de boemboe doe ik dan wat ketjap manis en roer dan de rijst er doorheen, de gesneden gebakken omelet en de prei. Eventueel naar smaak nog zout en ketjap bijvoegen en klaar!
Rijst koken en daarna laten afkoelen. Kipfilet bakken met wat peper & zout, daarna prei meebakken, boemboe erbij, rijst erbij scheppen, daarna nog wat ketjap manis toevoegen. Geklutst eitje bakken en in stukjes snijden, tomaat in schijfjes snijden en wat peper & zout eroverheen doen, augurkje snijden, satésaus opwarmen. Bordje opscheppen, stukjes ei, tomaat, augurk en satésaus en wat kroepoek en atjar erbij
Kook de rijst apart (liever geen snelkook) In een grote pan een hete peper in kleine stukjes aanbakken (lombok) en daarbij een paar preien in (halve) ringen (incl. het donkere gedeelte) Ondertussen doe ik in een andere pan een stuk of 6 eieren bakken (roereieren). Als de prei zacht is doe ik er 1 of 2 (ligt aan de hoeveelheid) boulionblokjes bij. Ik gebruik rund, vind die het lekkerst bij de nasi passen. Daarna de rijst erbij.. en flink wat ketjap (tot het geheel bruin is). Daarna de eieren erbij en smakelijk eten. Erg lekker. Je moet alleen wel goede ketjap hebben, want omdat je veel nodig hebt zou de goedkopere ketjap het geheel te zout maken. Ik maak ernaast altijd een lekkere frisse salade en kipsaté.
Ik doe het weer anders Voor 2 personen: In een wok olie verwarmen, mespuntje trassi erbij. Even aanbakken. Ui en knoflook erbij (gehakt uiteraard), bakken tot het glazig is. De volgende kruiden erbij (1tl per kruid): koriander, gember en komijnpoeder + 1 tl sambal. 200 gram prei in ringen snijden en 50 gram ontbijtspek in blokjes. Dit erbij gooien in de wok. Even goed laten bakken, totdat de prei beetgaar is (zo vind ik het het lekkerste ). Ondertussen (of van te voren) de rijst koken (150 gram) + een omelet bakken van 3 eieren. Omelet na het bakken in plakjes snijden. Ham (150 gram) in blokjes snijden en de ham, rijst en omelet in de wok gooien en goed doorroeren.Nog even meebakken en klaar is de nasi.
Denk dat het er ook aan ligt hoe je de rijst bereid. Ik doen altijd 1 kop rijst en 2 glazen water en laat dit zo rustig droog koken. Mijn nasi is nooit plakkerig. Als ik een kruidenzakje gebruik laat ik dit in minder water weken dan op de verpakking staat, als je het met kokend water weekt kan dat ook makkelijk.
Ik maak het heel simpel. Ik kook de rijst in de middag, precies beetgaar, en spoel het af met heel veel koud water (hierdoor kun je de rijst goed bakken en word het niet zo nat in de pan). Ik zet de rijst in de koelkast tot ik het ga gebruiken. Verder marineer ik de kippedijen in dunne thaise soya, zo'n potje gemalen gember, dessert lepel sambal badjak, theelepel 5spices, 1 a 2 teentjes knoflook. Met betrekking tot groenten, dunne in reepjes wortel en prei. Mijn vriend doet er nog gebakken ei bij. Kip op hoog vuur bakken, vuur iets laer zetten, groenten erbij bakken, en daarna de rijst erbij en goed bakken. Gelijk opdienen.
ik kook de rijst altijd eerst 5 minuutjes in een normale pan en dan doe ik het in een stoompan. plakt nooit, heerlijke rijst!
Rijst (gewone toverrijst) koken, afgieten en laten staan. Kip kruiden met djahe, knoflook, ketoembar en kurkuma. Dat een uurtje laten staan. Eerst de kip op hoog vuur wokken, daarna ui, prei, knoflook en een rood pepertje erbij. Dan de boemboe voor nasi erbij. Op het laatst de witte rijst erbij, en dan op hoog vuur bakken. Daardoor wordt de nasi droger (meestal bak ik het nog tien minuutjes op hoog vuur, wel blijven scheppen, zodat het niet aanbrand). In een ander pannetje een eitje bakken. En daarnaast pindasaus. Knoflook (3 teentjes) in een pannetje fruiten in een beetje olie. Calve pindekaas erbij. Een scheut ketjap, ketoembar en djahe, sambal manis erbij en roeren tot het smeuig is (eventueel water toevoegen als het te dik is).
Men neme: Surinaamse rijst Gerookte spekblokjes 2 winterpenen 2 grote uien 2 tenen knoflook 1 prei champignons 2-3 eieren sambal gember chilipeper ketjap manis peper hindoestaanse massala seroendeng Eetlepel pindakaas Spekjes in de pan, even kort aanbakken. Groentes erbij. Kruiden naar smaak erbij (even proeven, ik doe t altijd op gevoel). Rijst volgens gebruiksaanwijzing klaar maken ( ik kook de rijst 7 min en laat t dan 15 min staan met de deksel er half op, af en toe doorroeren). Rijst erbij en op hoog vuur bakken. Eitjes klutsen met een beetje melk en sambal erdoor, omelet bakken. Eventueel pindasaus maken: flink wat pindakaas in de pan laten smelten, beetje water erbij. Wat seroendeng, ketjap manis, knoflook en sambal erdoor. Serveren met kroepoek, eet smakelijk.
Naar mijn idee de lekkerste nasi. Dit is ook een gerecht wat ik altijd op verzoek van familie en vrienden mag maken Nodig voor flinke pan 1 pak witte rijst 500 gram kipfilet 2 prei 3 paprika's 2 uien 2 bakjes kruiden nasi goreng Sambal Ketjap manis Kerrie poeder Kook de kipfilet in water gaar (20 min ongeveer) Trek met 2 vorken de kip uit elkaar. Je krijgt dan een soort plukjes/reepjes kip. Snij alle groenten fijn. De geplukte kip doe je in een wok, zonder olie. Naar smaak met sambal, ketjap en kerriepoeder. Ik hou van pittig dus een flinke lepel sambal. Dan doe je de prei en de ui erbij. Dit lekker even wokken. Daarna de paprika erbij. Rijst koken volgens de verpakking. Warme rijst bij de groente/kip en dan de 2 bakjes kruidenmix nasi goreng erbij. Wat wij er altijd bij eten is kerrie sla: 1 krop ijsbergsla 1 komkommer 4 tomaten 4 gekookte eieren 1 klein uitje Mayo Kerriepoeder Klein schepje suiker Alle groente snijden, eieren koken en in stukjes erbij. Mayo, flink kerriepoeder en klein schepje suiker mengen in een schaaltje en dit door de sla doen. Edit: hij is wel pittig!!! Dus voor kleine kinderen niet zo geschikt denk ik
Witte gekookte rijst liefst een dag van te voren gekookt. Gerookte spekreepjes of kip Thee lepel trassi Knoflook Lombok Djahé Laos Ketjap manis Ketjap asin Twee grote uien 1 prei Spits/witte kool Taugé Groente klein snijden en wokken in olie ( of van de spekjes of van de kip ) Dan de trassi lombok djahé en laos er bij flinke scheut ketjap manis en flinke scheut ketjap asin. Koude rijst erbij en opbakken.
Ik gebruik altijd een zakje van Conimex. Beetje plastic achtig zakje. De kruiden moet je ook even laten wellen in heet water. Zilvervliesrijst koken Chinese roerbakmix champignons ketjap manis Kipfilet laat ik ook altijd (liefst een dag) in de ketjap staan met knoflook, citroensap en een beetje suiker Satesaus maak ik van zo'n bak van Wijko. Ketjap, knoflook erin, klein gesnipperd uitje, likje sambal als je van pittig houd. Ik maak 'm ook met (cocos) melk ipv water Kroepoek, gebakken uitjes erbij, komkommertjes of andere rauwkost ernaast. Smullen!
Ik gebruik voor het koken van rijst altijd een rijst stomer, dan heb je nooit plakkerige en natte rijst. Verder begin ik met een 4-5 tenen knoflook en 2 uien. Dit fruit je in wat boter, wat peper, zout, trassi, vitsin. Daarna de kip, en dan de champions en een nasipakket, en dit even meewokken. Daarna als de rijst klaar is, gooi ik de rijst erbij en de ketjap manis van de toko, dit even omroeren en klaar. Ik bak er dan een eitje bij, wat gebakken uitjes erover, kroepoek en smullen maar, Salamat makan! ^^
Ik vind die zakjes kruiden mixen zo smerig. Ieuw. Verder ben ik ook niet zo'n fan van groenten... Ik doe t zo : Ontbijtspek klein snijden en uitpakken. 3 tenen knoflook erdoor, een half bosje fijngehakte selderij. Even bakken. Dan dun gesneden prei erdoor. Hier kwak je je rijst door en je kan evt nog hamblokjes en roerei er doorheen doen. Dit is alleen de nasi dan he. Zelf nog vlees en iets van ggroenten bij eten.
Heb een Catering, hier cateren we o.a. Javaanse/ Indische/ Chinese en Surinaamse nasi en nog veel meer. Het geheim is om de rijst eerst inderdaad helemaal af te laten koelen, zolang het warm is gaat het doorgaren in de wok waardoor het een plakkerige bedoeling wordt. Lange korrel Basmati rijst koken met kruiden. Af laten koelen, wanneer het koud is een klein scheut olie erdoorheen mengen om uitdroging te voorkomen en dat het niet gaat plakken wanneer je het gaat bakken. Groenten en vlees wokken naar smaak vervolgens groente en vlees eruit halen, rijst wokken. Daarna voeg je alles pas bij elkaar. Mocht je tips willen of een recept PB me. Succes .
Plakkerige rijst?? Rijst afgieten?? Ahaa! Dat is het probleem. Rijst hoor je niet te koken zoals op de verpakking staat. Ik pak altijd basmatirijst voor nasi. Ik pak een beker of een glas en meet daar mee af hoeveel rijst ik wil gebruiken. Twee bekers rijst? Prima. Dat doe ik in een pan en doe daar ff heel heet water op. Dat laat ik enkele minuten wellen. Dat water laat ik weglopen en pak diezelfde beker weer die ik gebruikte om de rijst af te meten. Twee bekers rijst = twee bekers water. Dat breng ik met een deksel erop aan de kook en zodra het kookt schep ik het met een vork om en doe het fornuis uit. Uiteraard gaat het deksel er weer op zodra ik klaar ben met roeren. Na een poosje proef ik wat rijst: als het gaar is is het klaar en plakt het niet. Nasi: Olie in wok en verhitten. Voeg toe: verse knoflook en verse gember geraspt. Vegavlees en zelf gesneden groenten (voorgesneden is zo snel klef) Gooi er: kerrie, komijn (zowel geplet als hele stukjes) gemalen koriander, kurkuma, gedroogde gember, sambal etc toe. Goed roeren. Rijst er door heen en wat verse koriander er over heen. Eet smakelijk!! Soms gooi ik er ook een snufje kaneel door heen of wat sesamzaad.