Hoi hoi, Weet niet zo goed welke weg ik precies moet bewandelen. Hopelijk weet iemand het hier wel. Onze jongste zoon Owen is 2 jaar. Natuurlijk nog niet zindelijk. Maar hij weegt al meer dan 20 kilo! En die kilo's zitten 'm vooral in zn benen en billen. De grootste maat luiers past ie nu dus eigenlijk niet meer ( van geen enkel merk ) Nu heeft Owen klassiek autisme en een mentale achterstand. Dus de kans dat ie zeer binnenkort zindelijk gaat worden is erg klein. Ook gaan ze onderzoeken of Owen een of andere syndroom/afwijking heeft waarom ie zo hard groeit. Want niemand heeft een idee hoe het komt. Volgens de dieetiste doe ik het goed kwa voeding en drinken. Maar goed, die onderzoeken moeten dus nog worden gestart en daar gaat nogal een tijd overheen lijkt me. Binnenkort start ie op het MKD ( medisch kleuter dagverblijf ) Moet ik nou vragen aan de huisarts, de kinderarts, de instelling die de diagnose autisme heeft gesteld, of het MKD voor een machtiging. En iemand een idee of ik die machtiging ook zou krijgen. Immers is Owen nog erg jong. Normaal is een kind dan ook nog niet zindelijk. Maar goed, ik moet IETS! Owen kan zo nog geen maand meer verder want hij krijgt zelfs al kapotte huid van de luiers, zo strak zitten ze. Ook kan geen enkele luier zijn hoeveelheid urine aan. Zoveel plast ie! Dus bij elke plasluier lekt ie wel door. Dus een machtiging is wel snel nodig! Of anders toch een andere oplossing. Iemand een idee? Wat is wijsheid? alvast bedankt!
Huisarts kan een recept voorschrijven.dan krijg je ze,volgens mij,vergoed. Heftig zeg! heb je al een mee-consulent?
Je kunt even contact op nemen met je huisarts en die kan je dan verder helpen. Ook kan de instelling waar de diagnose hebben gesteld je verder helpen aangezien zij alle gegevens hebben en ze precies weten wat er aan de hand is. Wel heftig hoor sterkte met alles
moeilijke vraag, kun je hier je zorgverzekering niet eens over bellen? En mocht je geen machtiging krijgen, kun je TOG aanvragen bij de sociale verzekeringsbank, hoewel ik meen dat je dat pas kunt krijgen vanaf 3 jaar. Lukt dit niet, kun je eens informeren bij de gemeente, of en waar je vergoeding voor speciale luiers kunt aanvragen. Overigens past hij die nachtbroekjes ook niet? Die gaan geloof ik tot 6-8 jaar, ben je in elk geval even uit de brand.
Stichting MEE contacteren Die vragen het kosteloos voor je aan. Maar ik geloof dat dat pas na een leeftijd van 3,5 vergoed word bij kindjes met een beperking, want voor de 3,5 zitten de meesten nog in de luiers redeneren ze Extra kinderbijslag kun je idd vana de 3 aanvragen,maar dan moet je kindje volgens mij wel een CIZ indicatie of andere zorgindicatie hebben Ook dat moet je zelf aanvragen en kan stichting MEE ook voor je regelen Zijn jullie dan niet bij MEE voor dingen omtrent zijn autisme enzo? Ons zoontje zit bijv op een speciaal KDV en hebben superveel aan MEE gehad voor dingen omtrent indicaties etc
is incontinentiemateriaal voor volwassen niet iets. je hebt systemen met netbroekjes en inleggers maar ook luierbroekjes. maatje smal zou misschien wel passen. Maar dan heb je wel een indicatie van de huisarts nodig denk ik
wat daantje zegt klopt, ik sta op een groep met allemaal kindjes tussen de 1 en de 6, en tot 3,5 jaar is het vaak een probleem om vergoeding te krijgen. bij ons ook een vader die daar al een hele tijd mee bezig is met de verzekering, meisje is net 3. ze houden hun poot stijf en vergoeden niet.
hmmm dat is balen zeg........ gaat dus nog moeilijk worden...... Nee, wij zitten niet bij MEE. De instantie die de diagnose gesteld heeft ( Accare ) regelt alles. Dus ook de aanmelding bij het mkd. Het mkd geeft ook weer thuisbegeleding.
Misschien via Accare een machtiging proberen te krijgen. Ik weet niet of zij dat zouden kunnen. Ik zou overigens eerder de kinderarts bellen voor een machtiging dan de huisarts. Mijn ervaring is dat kinderartsen meer op de hoogte zijn van de problematiek van een kind die bij hen onder behandeling is dan de huisarts. Er wordt nogal eens laat of geen informatie verstrekt aan de huisarts.
ja idd. Denk ook kinderarts. Moeten even afwachten wat voor kinderarts ie ie. Onze eigen kinderarts zit namelijk in de ziektewet vanwege complicaties tijden dr zwangerschap Dinsdag moeten we er heen. Maar goed, Owen moet dan toch doorverwezen worden naar het UMCG. Want geloof niet dat elke kinderarts veel verstand heeft van syndromen/aandoeningen.
Heb je die luiers als tussenoplossing van de kruidvat bijv. al geprobeerd? mijn dochter van 5.5 weegt bijna 20 kilo en die paste de M goed tot ze 's nachts zindelijk werd (zijn zelfs nog groot) Die nachtbroekjes, dus. En van dat andere bekendere merk, die gaan ook in jaartallen, 4 tot 7 jaar en 7 tot 15 jaar. Misschien is dat wat? is hij bijv. verder getest op diabetes? aangezien je zegt dat hij zo vaak plast, drinkt hij ook zoveel? heeft hij altijd dorst? Jeetje, zal wel zwaar zijn, ik zou de HA om te beginnen bellen, de zorgverzekering en de stichting die je begeleidt.
op diabetes is ie als baby zijnde wel getest. Maar toen kwam er niks uit. Hij groeide namelijk al heel hard in mn baarmoeder. Ben met 38 weken ingeleid omdat zo hard groeide. Ik had trouwens geen zwangerschapsdiabetes. Toen bij de geboorte hebben ze gekeken naar zn bloed maar kwam niks uit. Hij was een erg hongerige baby. Aantal keren opgenomen geweest omdat ie ontroostbaar was. Ook toen is bloed gecontroleerd. Is nog eens 'n keer nagekeken of ie pubertas Praecox had in het UMCG ( omdat ik dit vroeger heb gehad ) Maar dat had ie niet. We moesten het maar afwachten en het zou wel afzwakken dat groeien. Toen werd de achterstand duidelijk in zn ontwikkeling en andere alarmerende gedragingen. Toen de diagnose : klassiek autisme met mentale achterstand. Binnenkort dus starten op het mkd. Maar hij blijft maar groeien. Hij is geobsedeerd door eten en drinken. Maar dit kan ook door zn autisme komen. Als ik hem de kans laat eet en drinkt ie de hele dag door. Ook dingen die niet eetbaar of drinkbaar zijn ( badwater, zwembadwater ) Hij heeft sowieso wat met water. Dol is ie erop. Niet alleen om te drinken maar gewoon om mee te kliederen. Drinken uit een kopje kan ie dus niet want hij zit er meteen met zn handen in Maar goed. al het eten ligt achter slot en grendel. Hij eet wat ie van ons krijgt. Krijgt tussendoor als drinken alleen maar water. Melk bij het eten ( halfvol ) ALs snackjes krijgt ie rauwe wortel of snack a jack,of rijstewafel. Er zullen dagen zijn dat ie meer naar binnen krijgt dan ie mag. Hij steelt namelijk eten van zn broer die ook een eetprobleem heeft maar dan dat ie NIET eet en heeft dus ondergewicht ( Jaja het leven moet interessant blijven he ) Maar we letten daar heel goed op dat ie niets extra's eet. Maar hij blijft groeien.......
Wat vervelend dat jullie kinderarts ziek thuis is. Bestaat er een mogelijkheid om via een andere kinderarts in het ziekenhuis een doorverwijzing te krijgen? Jullie zijn momenteel nog niet met jullie zoon in het UMCG onder behandeling? Wij hebben zelf een dochter met redelijk wat gezondheidsproblemen en hebben op een gegeven moment zelf ook aangegeven in het streekziekenhuis dat wij graag wilden dat er in het UMCG mee zou worden gekeken. Dat was toen geen enkel probleem. Binnen een paar weken zaten wij toen al in het UMCG. Ik wens jullie heel veel sterkte.
incontinentiemateriaal aanvragen bij huisarts. krijg het nu vergoed en onze zoon draagt ook nu hugys dry night. maat 7 jaar.Hij heeft ook een heel handleidings boekje..lief apart jongentje
Hoi, Meestal heb je voor een machtiging een formulier nodig van een arts. Bel zeker de verzekering over vergoeding. Verzekeringen kunnen nog al lastig er mee omgaan. Noteer ook alles, wie je gesproken heb, als er akkoord is en laat het zwart op wit zetten. Soms verschilt het ook nog weleens wie je aan de lijn hebt, de een weet er meer van dan de ander. Als degene aan de telefoon het niet zeker weet, goed uit laten zoeken. Word een heel verhaal zo, maar weet uit ervaring van mijn werk dat het helaas vaak lastig gaat. Je kan in meestal bij de apotheek proef monsters krijgen van luiers. Ik weet dat bijvoorbeeld absorin de maten x-small en small hebben en dat daar ook proefjes van zijn. Succes
Probeer voor nu dry nites is. Die zijn in verhouding wel duur maar gaan tot en met kinderen van 8 jaar volgens mij. Dan heeft hij in ieder geval een passende luier! Succes!
Bedankt allemaal voor het meedenken!! Ik denk ook niet dat ze in ons streekziekenhuis moeilijk gaan doen hoor voor de verwijzing. Want we hebben accare achter ons staan sowieso. Want die zaten te denken dat er meer mis is met Owen dan alleen de autisme. Toen ze Owen onderzochte ( was ie nog een baby ) op kenmerken van pubertas praecox was dat ook in het UMCG. TOen konden we daar ook binnen een paar weken terecht. Neem eigenlijk aan dat dat nu ook wel zal zijn. Maar goed, dan de intake en alles noteren en dan bloed afnemen en misschien skeletfoto en dan maar wachten. Die dry nites zal ik idd gaan halen. Moeten toch wat he. Zal maandag ook meteen de zorgverzekering bellen. Vragen hoe en wat. Van onze buurvrouw hebben we 2 luiers gekregen om uit te proberen. ze heeft een gehandicapte zoon. Die nu gelukkig zindelijk is maar dat was ook pas met 10 jaar. En ze had nog een paar luiers over. Zaten perfect bij Owen! Ik hoop iig echt dat ik van het ziekenhuis een machtiging ga krijgen. Al is het maar van het UMCG. En anders dat het MKD er straks ook achter staat want tja, die moeten Owen ook gaan verschonen. Zien ze meteen dat het eigenlijk niet meer kan de gewone luiers.
Het probleem is niet zo zeer de machtiging. Die zal de kinderarts denk ik zo uitschrijven, maar degene die het vergoed zal zeer zeker moeilijk gaan doen omdat de echte luiervergoeding normaal pas vanaf 3,5 word gegeven volgens de "wet" en regels omtrent luiervergoeding Ik zou dus eens bij je zorgverzekering vragen hoe of wat, en anders accare het aan laten vechten of toch naar stichting mee gaan en die het aan laten vechten als het geweigerd word
hmmmm ja oke. Balen zeg ook dat het pas vanaf 3,5 jaar vergoed word. Er zullen toch wel meer te grote kinderen zijn door ziekte??
Ja, maar tot de 3/3,5 zijn de meeste kinderen nog niet zindelijk en moeten ze het ook zelf bekostigen als het kindje geen handicap heeft redeneren ze vaak, en er zijn wel grotere luiers te koop zoals aangegeven is alleen erg duur dus ik denk echt dat je het aankomende jaar/1,5 jaar nog alles zelf moet bekostigen want ze zijn best wel streng weet ik van moeders van kindjes die dat aangevraagd hebben bij mijn zoontje op het MKD Edit: las dat sommige verzekeringen het zelfs helemaal niet meer vergoeden, en dat het bekeken word per handicap zeg maar Over autisme lees ik vaak dat moeders het pas vanaf 5 jaar krijgen en bij bijv down vanaf 3 jaar