Stoppen met werken en bezuinigen, hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door maja82, 21 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik ga binnenkort ws stoppen met werken. De baan die ik nu heb is voor mij niet te doen en zit nu in de ziektewet.
    Ik zou wel graag willen werken maar er is zo weinig te vinden dat ik niet de hoop heb op korte termijn wat anders, passends te vinden. Kan dus best zijn dat ik wel wat vind, maar we zien wel. Ik weet dat thuiszitten me niet gelukkig maakt (eerder gefrustreerd:D) dus ik bljf wel zoeken naar iets of ga misschien toch maar eens plannen maken voor wat ik altijd al heb gewild: voor mezelf beginnen.
    We kunnen net rondkomen op het salaris van mijn man.
    Enniehoe, we gaan bezuinigen! Dit gaan we doen:

-1 auto gaat weg (we hebben nu 2 auto's)
    -man gaat met openbaar vervoer naar het werk ipv auto
    -kdv/bso wordt opgezegd
    -tijdschriften worden opgezegd (*snik..*;))
    -een aantal verbouwingsplannen gaan niet door
    -kritischer boodschappen doen (op zich doen we dat al wel redelijk)
    -dit jaar geen vakantie

Denk dat dat het wel zo'n beetje is. Ik zie er op zich wel tegenop om mijn salaris in te leveren. Ik kan niet meer lekker shoppen wanneer ik zin heb, moeten echt nadenken over elke aanschaf, uitjes/uit eten moeten verminderd/goedkoper etc. Maar goed, ik ga ervan uit dat het tijdelijk is en het geeft me ook wel ontzettend veel rust dat ik deze baan op kan zeggen.

Ben benieuwd hoe we nog meer zouden kunnen 'bezuinigen'. Hoe doen jullie dat? Wie heeft nog tips?:)

2. tulip

tulip Niet meer actief

ik denk dat je de belangrijkste maatregelen genomen hebt. Het beste is in excel ofzo een spread maken van alles wat binnenkomt:

- salaris
    -zorgtoeslag?
    - algemene heffingskorting
    - maandelijkse hypotheek rente teruggaaf

enz enz

en alles wat eruit gaat, zo zie je effectief wat je bestedingsruimte is. Een boodschappen bedrag pinnen en daaraan je menu opstellen en je ook aan dat bedrag houden.
    Dan voor kleding en extra's een bedrag vaststellen en dat ook pinnen per maand. Zo weet je zeker dat je niet meer uitgeeft dan je hebt en van je extra's en boodschappengeld wat overblijft kun je ook weer een minispaarpotje samenstellen.

3. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    Ik ben ook sinds vorige maand gestopt met werken en denk dat met de dingen die hebt genoemd je het wel gaat redden hoor.

4. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Tulip, dat is wel een goeie idd. Met name de bestedingsruimte en dat niet overschrijden. Mijn man maakt regelmatig schema's enzo, is dol op excel:D (hij werkt op een accountantskantoor en vindt het ook echt leuk:().
    Ik zal me toch eens wat meer gaan verdiepen in goedkopere dingen kopen, we kopen toch best veel merkspullen en gooien ook best veel eten weg. Doodzonde eigenlijk, of je genoeg te besteden hebt of niet.. Ik geloof dat er hier in de buurt ook elke week markt is, kan daar wel groente en fruit halen. En ik zit eraan te denken om van het geld waar we de auto van verkopen een bakfiets (met zeil) te kopen. Dan ben ik ook minder snel geneigd om de auto te pakken om de oudste naar school te brengen/halen en daarna met de jongste boodschappen te halen als het regent..

Bernadet en Tulip, jullie zijn beide gestopt met werken? Merken jullie het ook echt in je portomonnee?
    Mijn man heeft best een aardig salaris, maar net de extra's gaan we wel missen denk ik.

5. tulip

tulip Niet meer actief

maja, ja ik ben sinds oktober gestopt met werken. We voelen het wel, maar niet zo dat we echt dingen moeten laten. We hebben een duurder huis gekocht en proberen ook een tweede kindje te krijgen. Dus wat dat betreft valt het wel mee. We kunnen ook nog steeds sparen, maar dat is wel minder als eerst natuurlijk. Daar merk ik het vooral aan. Maar we hadden gelukkig een flinke basis.

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zit er ook al een tijdje aan te denken. Op het salaris zouden we het net redden. Met bezuinigen lukt het vast maar in mijn achterhoofd denk ik steeds dat extra geld is zo lekker. Zeker nu de jongste straks naar school gaat, ik heb het gevoel dat ik het dan eerder had moeten doen. Straks valt de kinderopvang er vanaf en dan hebben we nog meer extra's over.... Lastig....

7. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    even een vraagje: waarom is deze baan voor jou niet te doen? Vanwege gezondheid? Want dan zou ik geen ontslag nemen maar in de ziektewet blijven... daar is het voor...

Verder als 1 van beide niet werkt heb je recht op de algemene heffingskorting uit te laten betalen. En waarschijnlijk krijg je meer toeslagen.

8. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Deels vanwege gezondheid. Het is een zware baan met erg veel stress en een hoge werkdruk. Ik ben sinds ik hier werk (september) ontzettend vaak ziek en moet me dus te vaak ziek melden. Ik merk dat ik het gewoon niet aankan met de zorg voor 2 kindjes die ook nog eens slecht slapen 's nachts. Ik zit nu dus thuis vanwege mijn gezondheid maar ik ben ws ook deels overspannen en ik zie het niet zitten om in de ziektewet te blijven en straks te moeten reintegreren. Volgende week eerst een gesprek met mijn huisarts over hoe en wat.

Deel Deze Pagina