Mijn man doet het, wel na heel veel zeuren hoor want die vergeet het gewoon. Maar als het echt niet anders kan doe ik het met handschoenen aan. Vind het wel lekker dat hij het doet eerlijk gezegd hahaha
Ik doe het wel gewoon, bij mijn eerste zwangerschap ook gewoon gedaan. daarna goed je handen wassen, is er niks aan de hand. wij hebben overigens wel een binnenkat
Mijn man doet het, maar nu was hij afgelopen dagen niet thuis dus heb ik het zelf gedaan...handschoenen aan en daarna handen goed wassen. Kan geen kwaad denk ik
Eigenlijk ook best gek want je raakt de kat toch ook aan nadat hij op de bak is geweest of hij komt op schoot zitten terwijl hij net met z'n poten door die bak heeft gelopen 😅
De kans dat een volwassen kat toxoplasmose heeft is gelukkig ook niet zo groot. Nu werk ik veel met kittens, die ook nog van de straat af komen en de kans dat zij het bij zich dragen is echt wel aanwezig. Toxoplasmose komt gewoon voor bij katten en is gevaarlijk voor zwangere vrouwen, lijkt me dat je dan gewoon geen risico wil nemen. Dus lekker handschoentjes aan En waarom je een kat wel aaien. De cystes van toxoplasmose komen alleen voor in de ontlasting. Het duurt dan 3 tot 4 dagen voordat deze cystes uitkomen en de parasieten echt een gevaar worden. Dus als jij iedere dag je kattenbak verschoont is de kans op infectie dus sowieso al veel kleiner. Een kat heeft het niet bij zich in zn vacht of onder zn pootjes. En je raakt ook alleen besmet als je of een cyste of een parasiet in je mond stopt. Dus bij hygienisch werken is de kans op besmetting erg klein, maar je weet nooit.
Ohh vandaar, kans op besmetting is dus heel klein. Maar inderdaad het zekere voor het onzekere nemen en handschoenen aan
Ik laat dit onderwerp dus mooi niet lezen aan vriendlief! Ik was er echt van overtuigd dat het schadelijk is. En vooral dat je het niet in moest ademen als je aan het scheppen bent. Maar het kan dus wel, als je maar goed je handen schoonmaakt daarna. Good to know, voor het geval het toch te lang duurt...
Toxo loop je niet zo snel op via een kat en zeker niet als je netjes je handen wast en handschoenen draagt tijdens het verschonen van de bak. Belangrijkste is dat je voorkomt dat er kattenontlasting in je mond komt. Dat is namelijk de weg dat je het binnen kan krijgen. Zolang je geen hap neemt of de bak uit likt.... Er wordt altijd heel spastisch gedaan maar de kans dat je het via een kat binnen krijgt is echt nihiel. Toxo komt met name bij jonge katten voor van rond een half jaar-1.5 jaar die buiten lopen en dan de bak binnen gebruiken. Ze eten buiten besmette ontlasting en nemen dit zo mee naar de bak. Vervolgens zit het 2 weken in hun darmen. Daarna zijn ze er zelf ook immuun voor. Dus je moet EN een jonge kat hebben die buiten komt EN hij moet besmette ontlasting eten/besmet raken EN je moet net die ontlasting in je mond krijgen. Dat moet nog langs je eigen immuunsysteem, vervolgens nog door de placenta... zeer kleine kans. Laten we zeggen: ik heb een paar jaar bij een dierenpension gewerkt, meerdere bakken per dag verschoond zonder handschoenen. En we waren toendertijd niet zo hygienisch heb zelf ook al jaren zelf katten en ik ben op toxo getest en noppes. Je krijgt eerder toxo van het in de tuin werken zonder handshoenen. Of in een zandbak spelen waar ook besmette eitjes kunnen liggen. Het kan zelfs in vlees zitten wat niet goed door bakken is. De kans op toxo is hier vele malen groter mee.
Ik mag niet eens de korrels ruimen die ernaast liggen en onze kat heeft een kattenbak obsessie (er 10000x in en uit gaan om ons te stangen voor aandacht en dan mega korrels maken).. Maar de bak zelf deed ik sowieso al niet. Behalve als ml er niet is natuurlijk!
hier ook 4 katten ( Ragdolls) die zitten alleen maar binnen dus hoe groot is de kans dat je besmet wordt? gister een positieve test gehad waar we totaal niet op hadden gerekend nog 4 weken zwanger nu werk ik thuis ( gastouder) en mijn man werkt 5 dagen per week meestal als er een poept haal ik dit er direct uit. is het verstandig om wel te doen, met handschoenen en dan goed handen wassen? of toch laten doen?
Ik vertel dus mooi niets tegen manlief hè... hij houdt het al 12 werken vol dus de komende 24 kunnen er ook nog bij 😆
Ik doe de kattenbakken nog steeds zelf verschonen. Ik was gewoon na der hand mijn handen goed en desinfecteer ze. Overigens zitten er om de kattenbakken vuilniszakken die ik dus alleen maar eraf hoef te halen. Maar als mijn vriend het zou moeten doen kan ik ook nog eens kots gaan ruimen dus ik doe het zelf wel
Ik moet het vaak zelf doen, m'n vriend is dan niet hier en soms ook niet in de buurt voor bijv werk aan de andere kant van het land. Dus handschoenen aan, schoonmaken en ik heb ontsmettingsgel staan om handen dan nog extra even te ontsmetten.
Mijn man deed het al maar nu natuurlijk sowieso behalve als ik alleen ben en er is niemand. Soms zei hij 's avonds 'ik heb nu geen zin meer dus doe het morgenvroeg wel', maar nu doet ie het écht consequent. Staat zelfs om 5.30 even met mij mee op om alles korrels en poten enz schoon te maken . Vraag er niet om, maar staat erop. Ik maak intussen onze lunch klaar en dan gaat hij nog even terug naar bed (ik begin gewoon altijd heel vroeg)
Ik doe gewoon wegwerphandschoenen aan, daarna goed wassen en met desinfectiegel. Beter safe thans sorry
Hahaha herkenbaar Vriend: ok, wat moet ik doen? Ik: pak het schepje en vis de drollen en de plasjes eruit. *Vriend ziet een paar drollen en gaat daadwerkelijk over zijn nek 😂😂😂*