Hoe maken jullie boerenkool?

Discussie in 'De lounge' gestart door NoLu, 21 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NoLu

NoLu Niet meer actief

Ja schaam!!

Maar normaal kreeg ik het altijd kant en klaar van oma vers vanaf het land. Maar dit jaar heeft ze neit gezaaid.

Nu moet ik dus zelf maken, maar hoe?! Mijn oma doet altijd met aparte pannen.

Wie o wie leert mij boerenkool maken hahah:D

2. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Aardappels schillen, in een grote pan met water doen. Boerenkool erop..laten koken en stampen....makkelijker dan dat is het niet

3. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    De boerenkool wel pas laatste 10 minuutjes erbij doen. En als je gaat stampen warme melk en boter erbij. Zout en een beetje peper

4. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Aardappels schillen, aan de kook brengen. Boerenkool erbij, worst erop. Na 12 minuten afgieten en stampen maar.
    Meestal die ik er ook nog gefruite uitjes doorheen.

5. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Dus boerenkool is na 10 min gaar?
    Heb het ooit een keer gemaakt, was niet helemaal goed gegaan en leek wel gras.....

Klinkt simpel,toch maar es proberen

6. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Aardappels (kleine blokjes en echt kruimig) onderin de pan, bevroren boerenkool er bovenop, beetje zout en peper erbij, aan de kook brengen. Daarna laag zetten en ongeveer na 10-15 minuten de worst er bij.
    Dan kan de smaak intrekken.
    Als aardappels gaar zijn, afgieten.
    Worst er af halen.
    Goed stampen, warme melk erbij.
    Eventueel kun je (doe ik soms voor manlief) spekreepjes uitbakken en deze erdoor doen.
    Serveren met jus.
    En wij eten er altijd azijn of citroensap bij.

MMMMM

7. lovekees

lovekees Bekend lid

8 okt 2010
    814
    0
    16
    NULL
    NULL
    gebakken spekjes erdoor is ook lekker heb er gister met stampen nog wat kruidenkaas had geen melk gedaan maar boter peper maggie en boliounblokje bij de aardappelen met koken

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    kant en klare aardappels in water, zak boerenkool erop worst erop en 18 minuten laten koken en spekjes apart bakken en er doorheen daarna mixen en een beetje melk!

9. Thyrza89

Thyrza89 Actief lid

1 jan 2010
    403
    9
    18
    Het verbaast mij altijd dat mensen boerenkool zo kort koken.. Dan is het toch nog heel (hoe zeg je dat) taai ofzo. Bij mij moet het echt egale stamppot zijn, zonder dat je dat 'bladderige' nog proef.

Ik doe altijd in een pan de boerenkool. laat ik zo'n 3 a 4 uur opstaan.
    In een ander pan doe ik het spek koken ook zo'n 3 a 4 uur en dan laatste uurtje aardappelen en worst bij de spek.
    Daarna boerenkool alles afgieten en boerenkool bij de aardappelen doen. Als het te droog wordt wat vocht van de spek er bij doen en evt. wat azijn.

Eetse.. Bij mij staat de boerenkool bijna te pruttelen! Heerlijk, heb er nu al zin in!

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

piepers schillen boeren kool er boven op stuk rookspek er in en een half pakje vluggort. water erbij en 2 uur koken. laatste 20 min de rookworst erbij laten wellen en spekjes uitbakken.

11. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    Ik doe het dus in aparte pannen....
    Boerenkool net zolang opzetten en laten koken als de aardappels.
    Daarna de boerenkool bij de aardappels in de pan en stampen, scheutje melk, zout en peper erbij. Dan de uitgebakken spekjes erdoorheen en de rookworst haal ik uit de magnetron:D.

12. zustertje

zustertje Niet meer actief

Dan is het toch helemaal kapot gekookt?

13. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik maak hem ook zo, alleen heb ik de worst vd hema en dan in pan warm water..
    Al moet ik zeggen dat ik de worst van de hema laatst wel erg gerookt/zout vond..

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier ook zo :)

15. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Ik heb er laatst een lekkere variatie op gemaakt.

Aardappels met boerenkool koken.
    Ondertussen een chorizoworst in stukjes gesneden en gebakken met 2 gesnipperde uitjes.

Aardappel met boerenkool stampen/pureren en de worst met uitjes erdoorheen scheppen.

Heb er ook nog een 3/4 bakje kruidenkaas doorheen gedaan. Heerlijk.

16. NoLu

NoLu Niet meer actief

Die laatste is uit de allerhande! Leek me ook lekker!

Ik ga het proberen vanavond, we zullen zien hahaha

17. jettepet

jettepet Niet meer actief

Hier precies zo! Ik kook de boerenkool ook langer, een kleine 3 kwartier.
    Maar wanneer doen jullie azijn er doorheen, bij het stampen of al eerder, ik heb er nl nog nooit van gehoord en het lijkt mij erg lekker!

18. minon

minon Niet meer actief

Brrr.. 10 minuten koken vinden wij echt vies. Dan is de boerenkool nog heel stug en bitter. Wij doen altijd als volgt:
    Boerenkool eerst invriezen in de vriezer.
    Boerenkool bevroren opzetten en vast laten koken zodat het slinkt.
    Ondertussen aardappels schellen en erbovenop. Echte runderrookworst erbovenop (niet zn nep unox ding) en een stuk spek. 45 minuten tot een uur laten koken met ook nog flinke schep zout. Kookvocht opvangen, stampen en smeuig maken met kookvocht en klein beetje jus.
    Mjummie....
    Wij hebben altijd vastkokende aardappels trouwens.

19. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    En wat schaft de pot vandaag???

Juist ja :D stampot mous.....Uhh stampot boerenkool natuurlijk :D

20. Eylem

Eylem Niet meer actief

Zak boerenkool in een pan met water en opzetten. Ondertussen de aardappels schillen. In stukken snijden en bovenop de kokende boerenkool leggen. Laten koken tot de aardappels zacht zijn. Fijnstampen met wat boter en een scheut kookvocht. Rookworst warm ik op in de magnetron.

Simpel maar heerlijk! Staat elke week op tafel! Wij eten er trouwens kiprookworst bij en sindsdien lust ik geen gewone (runder)rookworst meer :D is echt lekker, kiprookworst. Van HEMA rookworst gruwel ik ;)

Deel Deze Pagina