WAO en nabestaandenuitkering

Discussie in 'De lounge' gestart door kus26, 16 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Hallo dames,

Namens mijn schoonmoeder de vraag of haar WAO vervalt als ze een nabestaandenuitkering ontvangt. Zij zegt dat ze straks haar nabestaandenuitkering ontvangt dit wordt aangevuld tot WAO-norm en de rest wordt ingehouden. (snappen jullie me nog?;)) Over 1,5 jaar wordt ze trouwens 65.
    Ik kan hier echter niks over vinden op internet.

Hopelijk weet iemand van hier iets.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nabestaandenuitkering en WAO staan volgens mij los van elkaar.
    Die WAO ontvangt ze omdat ze door ziekte (of de gevolgen daarvan) niet meer in staat is haar oorspronkelijke werk te doen en daardoor dus niet meer haar volledige salaris kan verdienen.
    De nabestaandenuitkering krijgt ze omdat haar partner is overleden. Die twee krijgt ze naast elkaar.

Wel zal haar WAO komen te vervallen zodra ze 65 wordt.... dan krijgt ze AOW.

3. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Zie je, dat dacht ik al. Vond het ook al zo raar:( Tot haar 65ste dat wist ik idd.
    Bedankt voor je reactie!

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Nog even aanvullend: misschien dat ze in de war is met de situatie wanneer ze zelf een baan vindt....
    Wanneer ze zelf nog weer betaald werk vindt, dan kan het zo zijn dat ze dan een aanvulling krijgt tot haar WAO-norm....
    Dus stel ze heeft nu een WAO van 1000 euro en ze zou een baan vinden van 600 euro.... dan wordt ze aangevuld tot die 1000 euro. De rest wordt dan idd ingehouden.

Dit geldt dus niet bij een nabestaandenuitkering, omdat dit niet voortkomt uit haar eigen werk.

5. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Nou, werken gaat ze niet meer doen;) Maar zou best kunnen dat ze daarmee in de war is.

6. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Ow, hoe zit het trouwens met de AOW van mijn overleden schoonvader? Die vervalt wel? Hij zou in oktober 65 geworden zijn....

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ja AOW is persoonlijk, daarvan krijgt je sm niets.

Dat is een soort van risico/verzekering ;) Ben je er met je 65e nog, dan krijg je een AOW/uitkering.... ben je er niet meer.... dan vervalt het aan de staat.

8. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Oke, dan is dat duidelijk;) Ik zal schoonmoeders eens ff bellen:D

9. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    Inkomsten uit WAO worden gekort op de nabestaandenuitkering. Dus als de WAO-uitkering hoger is dan het recht op nabestaandenuitkering, krijgt ze dus geen nabestaandenuitkering.

10. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Hmm, das dus weer een ander verhaal;) Komt het pensioen van mijn schoonvader dan wel gelijk vrij, of pas in oktober wanneer hij 65 zou worden?

11. Suuzje

Suuzje Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.024
    0
    36
    AOW niet, dat 'vervalt' geheel bij overlijden voor 65. Aanvullend pensioen waarschijnlijk wel, maar dat is afhankelijk van hoe die pensioenvoorwaarden zijn. Op de site van de SVB kun je meer informatie vinden over de nabestaandenuitkering.

12. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    De inkomsten uit de WAO worden geheel gekort op de nabestaandenuitkering. Het pensioen dat je sm van het pensioenfonds gaat ontvangen wordt niet gekort op de nabestaandenuitkering. Dit staat allemaal op de website van de SVB te lezen.

Je sm zal geen AOW van je schoonvader ontvangen, maar dus wel het pensioen van het pensioenfonds. Dit gaat hoogstwaarschijnlijk in vanaf het moment van zijn overlijden (dus niet vanaf zijn 65e), maar zal misschien per pensioenfonds kunnen verschillen. Even navragen dus.

Deel Deze Pagina