hoe maken jullie de voeding??

Discussie in 'Voeding' gestart door paars, 19 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    hallo!!

als mijn mannetje straks vast voedsel mag.. wil ik graag zo gauw mogelijk met vers beginnen..
    maaar mijn vraag is hoe maak je dat..

zoals fruit maak je dat gewoon in het vooruit en kun je dat invriezen?? of moet dat echt per keer.. en mengen jullie ook fruit??
    groente kan je natuurlijk invriezen maar hoeveel maak je klaar want ja hij begint natuurlijk met een paar hapjes per keer..

alvast bedankt!!!

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Nou krijgt ons meisje nog geen bijvoeding ivm mogelijke kma. Maar wat ik hier al eens heb gelezen is dat een moeder de groente voor haar kleintje klaarmaakte en dat dan in zo'n ijsblokjesbakje, zakje kan natuurlijk ook, in de vriezer deed. Dan kun je er per keer een aantal laten ontdooien en verwarmen. Zo kun je misschien ook meerdere soorten tegelijk maken. Dit lijkt me wel handig voor straks.

Fruit zou ik persoonlijk niet invriezen. Een banaan is immers zo gepeld en een appel/peer zo geschild. Eventueel even prakken of met de staafmixer erdoor en dan is het ook zo fjin.
    In het begin zou ik fruit ook nog niet met elkaar mengen. Omdat ik denk dat ze per soort eerst even moeten wennen, later kan dat denk ik wel.

3. Alita

Alita Niet meer actief

he..

Fruit maak je gewoon terplekke, tenminste het is inderdaad zo gemaakt dus waarom invriezen? In de staafmixer maakte ik altijd alles, maar nu prak ik het, zodat ze wat stukjes leert eten.
    En ik maak zelf eten voor 2 dagen en dat laa ik in de ijskast staan, maar ik zit wel thuis dus mischien iemand die werkt doet het weer heel erg anders. Ik zou dan waarschijnlijk op de vrije dag alles maken en inderdaad invriezen.

Begin eerst met één soort fruit en groente en dat bouw je langzaam op tot meerdere soorten fruit, en bij de gronte ga je naderhan aardappele of rijst enz toevoegen.
    Je kunt het beste proberen om te kijken hoe je kindje op alles reageert en vooral je kindje te volgen hierin!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Fruit kan je ook invriezen als je dat wilt (niet al het fruit is hier even geschikt voor). Bijvoorbeeld mango omdat dit dan wat te veel is voor je kindje en je eet het zelf niet op.

Invriesbakjes en dan over doen in een zakje! Hartstikke makkelijk

5. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    gaat met de staafmixer alle stukjes eruit of heb je daar een ander machine voor nodig??
    ben zo bang dat er nog stukjes in zitten voor al in het begin als hij net vast voedsel krijgt..

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb ook altijd een staafmixer gebruikt en dat ging prima. Stukjes zijn helemaal niet zo erg hoor. Je hebt ook kindjes die alleen maar stukken krijgen (Rapley). Je kindje is er goed op ingesteld. Een beetje structuur maakt het alleen maar makkelijker om goed te leren eten (en praten). Probeer dus snel geen heel gladde moesjes meer te maken, is helemaal niet nodig (uitzonderingen daar gelaten)

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben onze kindjes al vanaf dat we begonnen zijn met groente en fruit altijd verse groentes en vers fruit gegeven.

De groentes deden wij de eerste weken 2-3 dagen dezelfde groenten achter elkaar. Dan deed ik de eerste avond koken, dan ervan laten eten, de overgebleven groentes (wij aten ook diezelfde groenten die dag) gingen in een schaaltje in de koelkast. Die verwarmde ik dan de volgende dag door ze heel even in een bakje gekookt water te leggen (groentes uit de magnetron vind ik nl echt vies!) en dan werd er door de kleintjes van gegeten en voor onszelf maakte ik een andere groente. Als ik de derde dag weer diezelfde groenten wilde geven aan de kleintjes, aten we de derde dag gewoon weer met zn allen die groenten alleen dan weer nieuw vers gekookte. Later toen we gewoon elke dag voor de kleintjes ook andere groentes namen, aten we gewoon lekker weer met zn allen dezelfde groentes elke dag. Dus niet wij een dag andere dan de kindjes.

Het fruit krijgen ze gewoon in stukjes en ook gewoon elke dag vers. Als er bijv een halve appel/bannaan/peer/mango/meloen over blijft dan eten papa en/of mama dit op.

Hoeveelheid, tja eigenlijk nog gewoon niets. Eerste tijd hier gewoon een paar (2-3) hapjes en dan tussen een voeding in. Dus eerst aan de borst wat melk drinken, dan 2-3 hapjes groente/fruit en daarna weer lekker aan de borst buikje vol drinken.

Invriezen van eten heb ik nog nooit gedaan. Niet voor onszelf en niet voor de kinderen. Ik vind dat dus echt gewoon vies. En je kookt toch elke dag (tenminste wij eten eigenlijk wel elke dag groenten met rijst/pasta - geen aardappels) en die groente die je kookt kan je dan gewoon een klein beetje extra van koken zo eet je gewoon allemaal lekker verse groenten! Overigens vers gekookte en dan ingevroren->ondooide->opgewarmde groenten vind ik persoonlijk niet meer vers. Ook die tweede dag dat ze hier dezelfde groenten kregen die ik dan wat opwarmde vind ik niet meer vers.

Pureren ook nog nooit gedaan ook niet nodig, kindjes kunnen prima kauwen als ze aan de vaste voeding toe zijn. Hier dus ook altijd grof gesneden groentes en het fruit ook in stukjes dat ze het fruit/de groente gewoon met een vorkje kunnen prikken (of wij prikken en het voeren) of met de handjes kunnen doen. Verder ook bij de groentes de meeste tijd een paar niet gesneden stukjes in de hand gewoon om de groentes te leren kennen.

8. Alita

Alita Niet meer actief

Ik heb wel altijd alles glad gepureerd, ik ben niet zo van het "a la rapley".
    Ik doe dat gewoon met de staafmixer lang genoeg totdat het glad is, gaat goed.

9. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Je kunt het best in het begin 1 fruit per keer geven, kunnen ze wennen. En hetzelfde soort fruit paar dagen achter elkaar geven.
    Wij deden wel wat fruithapjes vooraf klaarmaken, voor het geval we ooit vergeten waren fruit te kopen ofzo, dan kun je gewoon wat uit de vriezer halen! Kan geen kwaad hoor. Met groentenhapjes doen we het nu altijd! Gewoon wat extra maken en dan in een ijsblokjesbakje.
    Je kunt het fruit pureren met een staafmixer, maar ik heb van manlief voor moederdag een hele goede blender gehad en deze werkt dus perfect!
    Sommige mensen geven liever stukjes, maar hier ging dat gewoon niet, en de logopediste wilde dat hij goed van een lepel leerde eten, is goed voor spraakontwikkeling.

10. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik maakte voor zoveel mogelijk alles op de dag zelf. Fruit vooral, dit heb ik nooit ingevroren. Tot het moment dat mijn zoontje volledig met de pot mee at, vroor ik 2 gerechten per week in voor de dagen dat hij naar de gastouder ging. Verder maakte ik alles op de dag zelf.

Vanaf 6 tot 7.5 maand pureerde ik alles glad, daarna prakte ik of sneed ik het in klein stukjes (steeds grover).

11. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Vries het dus wel in. Vind het wel handig. Maak dan gewoon voor een aantal keer en haal dat er 's ochtend gewoon uit. Heb een blender en vind dat zo'n gedoe om die elke keer schoon te maken. Dus maak gewoon in 1 keer voor een aantal dagen.. Tot nu toe merk ik geen verschil. Vind zelf ook dat het na invriezen nog net zo lekker smaakt:D

12. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    ik vries het ook in, we vriezen ons eten ook vaak in, en de smaak zit er wel degelijk nog aan.
    ik heb ook een blender en ga die ook niet iedere dag schoon maken, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen.
    en sowieso als je bijvoorbeeld appel wil maken, moet je dat eerst koken voor het in de blender kan, dus dan moet het eerst nog afkoelen voor je het kan geven. lijkt me onhandig.

ik hoop dat martijn over een tijdje met de pot mee kan gaan eten, dat scheelt weer het groente hapje apart maken.

maar verder vind ik het heel leuk om de hapjes te maken en heb steeds nieuwe ideeen voor smaken bij elkaar, en heb het boek opperdepop en daar doe ik zelfs inspiratie op voor ons eigen eten.

13. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    ik kook een appel niet eerst voor hoor. gaat gewoon zo de blender in:D

Deel Deze Pagina