Na de fruithap zit er heel vaak nog redelijk veel vocht in het bakje. Nu vroeg ik me af of ik dit door het water van de tuitbeker mag doen? We willen nog geen diksap geven of zo, maar ik dacht dat dit misschien een goede tussenoplossing was? We hebben een zachte tuitbeker van de hema, dus die kan ik ook makkelijk schoonhouden. Ik had vanmorgen bijv. appel en peer geraspt en het overige sap in een beetje water gedaan zodat er iets wat smaak aan zit. Kan dit gewoon en kan dit dan een dag lang in een beker zitten? (ik zet de fles wel in de koeling als Lucas in bed ligt en haal hem er ruim voordat hij er uit gaat drinken weer uit).
Ik vind het inderdaad een goede oplossing. Wij hebben ook omdat we geen diksap willen geven dit als oplossing gebruikt, gewoon lekker vers fruitsap (en soms uit pak) en daarvan een klein beetje in water. Overigens zou ik het persoonlijk geen hele dag bewaren maar max een uurtje of 3, maar dat doe ik met al het drinken. Liever ook wat minder in de beker en een keer aanvullen dan een hele beker vol en weggooien. Heb gewoon altijd het idee dat er toch dingen in gaan groeien omdat er toch allicht wat kwijl enzo in de beker komt haha, maar misschien is dit gewoon raar gedrag van mij hoor !
Het is wel gezond maar de hele dag door suikers aan de tandjes is niet verstandig. Beter kan je ook thee of gewoon water geven. Bij het eten van fruit zelf krijgt hij ook al suikers. Diksap is eigenlijk puur geconcentreerd fruit zonder toegevoegde suikers.
Ik zou het zelf niet doen, geef de voorkeur aan water of thee. Meteen na de fruithap zou je het wel kunnen laten drinken, maar een hele dag in een beker, dat is niet erg fris. Je moet so wie so nooit drinken (ook geen water!) een hele dag in een beker laten zitten, ook als je het tussendoor in de koelkast zet. Er komt altijd iets van speeksel (enzymen) of sporen bij, waardoor het kan gisten of bederven. Drinken moet je na een uur uit een beker kiepen en verversen!
Diksap is eigenlijk puur geconcentreerde suikers met wat smaak van het fruit zonder alle vezels en andere goede dingen van het fruit!
Je kunt het hem inderdaad wel geven direct na z'n fruithap, maar zou het zeker niet een hele dag in de beker laten zitten en dan steeds kleine slokjes laten nemen gedurende de dag. Zo krijg je namelijk steeds een 'aanval' op de tandjes... en inderdaad een hele dag in een beker laten zitten is ook niet aan te raden! Waarom zou je hem laten wennen aan water met een smaakje? Nog even en hij drinkt geen gewoon water meer... Zou het persoonlijk niet doen of meteen na de fruithap op laten drinken (dan kan het ook puur).
ik zou met die leeftijd idd alleen nog water en thee geven...en na het fruit eten is het ook sowieso goed om water te drinken, voor de zuren
ben er ook vanaf gestapt, ik vond het idd niet fris om het zo lang te laten zitten. bovendien ben ik het helemaal eens met jullie dat andere drankjes nog niet nodig zijn, ik had alleen niet in de gaten dat dit net zo goed fruitsuikers zijn die niet goed zijn voor de tandjes (als je dat de hele dag laat drinken). Dus gewoon weer water en thee. We willen zo lang mogelijk wachten met al die kunstmatige 'rommel' (dat is het niet hoor maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel). Maar nogmaals even een vraagje over thee: mag je alle soorten geven? Of zijn zwarte thee-soorten nog even uit den boze? (drink zelf heel veel rooibos/groene/kruiden thee soorten). En geef je dat lauw of koud??
Een beetje vruchtensap in water maakt het water niet zoet, maar zuur, proef maar! Hel vies dus! IK zou hem gewoon na de fruithap het sap op laten drinken. Diksap is overigens geen vergif hoor; Het is gewoon ingekookte appel. Als je sap wilt geven, kan je ook troebel vers sap geven dat bevat nog vezels. Maar ach; beter een kind dat diksap drinkt dan een kind dat niet drinkt. Verbaas me altijd over de mate van paniek als het om diksap gaat bij moeders die hun kinderen wel vruchtenhagel en chocopasta op brood geven en zoete koek en snoep en toetjes enzo. (Niet van toepassing op jou, ts).
Over de thee: in groene thee zit ook caffeine! Die zou ik je zoontje niet geven. Rooibos is heel geschikt. Verder met kruidenthee wat opletten wat erin zit.
Ik begon met slappe en lauwe rooibos, inmiddels krijgt hij alles maar wel slap. Eigenlijk drinkt hij het liefst water.
Vandaag rooibos thee gegeven, hij begon gretig te drinken en na een paar slokken zag ik hem heel bedenkelijk kijken...haha hij had toen pas in de gaten dat het iets anders was dan water! maar het ging redelijk. Hij heeft 30 cc gedronken (hij is nog aan het leren uit de tuitbeker te drinken, dat snapt hij nog niet zo goed, rammen met de beker is nu nog veel leuker hahah)