Hoe 'makkelijk' eet jouw peuter?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Carino, 26 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik ben eens benieuwd hoe jullie kinderen eten.

Hier is de warme maaltijd namelijk vaak weinig favoriet. Mijn dochter eet heel graag brood, fruit, rauwkost maar wat ik 's avonds neer zet, kieper ik bijna altijd weer compleet de prullenbak in.

Vlees wat goed gekruid is, gaat meestal wel ok. Gebakken aardappeltjes gaan ook wel redelijk. Warme groenten, rijst, couscous, veel gewoon vlees, eet ze praktisch niet.

Het enige wat altijd lekker gevonden wordt is penne met tomatensaus (gepureerd).

Eigenlijk eet ze geen een warme groente, behalve gepureerde saus. Komkommer, tomaat en paprika wordt rauw wel gegeten.

Hoe gaat dat bij jullie? Komt dat ooit nog eens goed ;)

2. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    #2 Nova81, 26 jun 2014
    Laatst bewerkt: 26 jun 2014
    Hier gaat dat altijd met fases...
    Perioden dat er nauwelijks wat in ging en perioden dat ze twee keer opschepte .
    Dan stamppotten, dan alles los, dan nasi/bami oid, verwerkt in pastasaus etc etc
    Het vergt een hoop creativiteit!

Heb hier ook periodes twee of drie keer per week pasta gemaakt met bijv saus van een hele broccoli/bloemkool/courgette + aubergine etc

Sinds ze hier 3 is zegt ze zelf dat ze alles kan proeven en eten, dit doet ze ook wel goed hoor. Maar er blijven ups en downs...

Oh trouwens brood en zo gaat altijd wel goed.
    Fruit is ze nooit blij mee geweest...
    En nooit een alternatief aangeboden overigens. Dan maar niks....

3. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Eigenlijk heb je best een makkelijker eter. :)

Mijn dochter heeft een jaar geen fruit willen eten. Pas sinds een paar weken eet ze weer fruit.
    Warm eten wil ze al meer eten vanaf 10 maanden. Bieden haar wel regelmatig wat aan van ons eten. Soms ontdekt ze iets wat ze wel lust. (meestal vlees)
    Maar meestal eet zij dus brood als avond eten. (met chocopasta over het algemeen, meestal wil ze niks aan)

Paar dingen die ze echt lekker vind: pannenkoek kaas, frikandel/ hamburger, verse hamburger, zelfgemaakte kipsaté, banaan/ appel en boterham chocopasta

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

De oudste lust alles, wil alles proberen.
    De jongste is een drama. Erg geroutineerd, wil altijd hetzelfde op brood, wil niets nieuws etc.
    Wij blijven aanbieden en proberen, ooit zal ook hij alles eten :p ik hou hoop, haha.

5. Kenzi

Kenzi Actief lid

22 mei 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    Mijn jongste van 3 is drama! Ze eet alleen pasta/rijst en groenten/bonen. Geen vlees, aardappels enz. Ook niet gebakken. Ze lust wel patat en frikandel :S

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier moeten ze (vanaf een jaar of 2) in ieder geval altijd een hapje proeven van alles wat er op hun bord ligt. Dat weten ze en dat levert daardoor meestal weinig strijd op. Dankzij deze strategie lust de oudste eigenlijk alles wat we eten en de jongste is ook een end op weg, die eet op het moment alleen geen champignons en paprika. Verder eten ze alles. Natuurlijk zijn er wel dingen die ze lekkerder vinden dan anderen en ze eten qua hoeveelheid niet bijzonder veel maar ze eten in ieder geval gewoon van alles wat en dat vind ik heel belangrijk. Als ze geen nieuwe smaken proeven zullen ze het ook niet lekker gaan vinden.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Hier vreten ze beiden alles wat los en vast zit. Alleen de oudste houdt niet van brood..verder zijn het net 2 kliko's.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Zoon lust en proeft bijna alles. Eet alleen geen aardappelen ( ook geen patat)

Dochter heeft tot haar 5e slecht gegeten.echt in de avond bijna niks...overdag een hapje brood. Wel veel fruit gelukkig..

met 6 ging het beter en nu eet ze goed( 7 jaar). Nog steeds niet veel.

Het kan dus goed komen

9. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Heel verschillend. Gekookte aardappelen lust hij sowieso niet. Groenten moet hij wel eten en doet hij over het algemeen wel. Soms gaat hij bij de eerste hap al onderhandelen hoeveel hij er moet. En dat onderhandelen gaat perfect. Want als wij zeggen 4 dan wil hij er bijv. 5 :) Soms is hij te moe om te eten. Soms word het bord al weggeschoven zonder er naar gekeken te hebben. Maar als we dreigen met geen verhaaltje voor het slapen dan gaan er toch happen in en soms zelfs een leeg bord :) Dreigen hoeven we gelukkig weinig.

10. Luzzzy

Luzzzy Lid

17 okt 2013
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook diverse fases, van 2x opscheppen, tot helemaal niets eten.
    Ik vind het allemaal prima, eten moet geen strijd worden vind ik.
    En als je over de gehele dag kijkt, zie je dat ze best eea aan voeding binnen krijgen.

Ik merk wel dat hij het leuk vind om met z,n handen te eten. (Bijv spaghetti, sperziebonen, wortels etc..) ook vind hij het leuk om spelletjes te doen onder het eten, het bekende "neusje drukken, mondje open, en "eten pikken" van ons bord.

Ook probeer ik na 15:30 uur niets meer te geven. (Koekje,drinken,snoepje)

Wel krijgt hij trouwens altijd een toetje, ook als hij niets eet, het toetje "hoort erbij" en vind ik niet iets wat je mag/kan gebruiken als "straf".

11. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier gaat het met de oudste nu 7,5 sinds een ruim half jaar beter. Sindsdien eet hij allerlei dingen die hij voorheen vies vond. Hij heeft nog momenten dat t etg lang kan duren maar soms in 10 min bord leeg! Jongste eet veel makkelijker zijn avondeten. Vanavond weer bij mijn ouders gegeten en die waren verbaasd hoeveel de jongens eten. Mijn neefjes die 1-2 jaar jonger zijn hebben nu een hele slechte fase en eten niets terwijl die voorheen redelijk goed aten.

12. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Hier lust zoontje bijna alles wel. Meestal word er goed gegeten maar soms ook een paar happen en dan is hij klaar. Prima want van de 3 maaltijden eet hij er zeker wel 2 goed. Hij houd er wel van dat zijn groente door de aardappels geprakt zijn. Als wij die los eten met bij gebakken aard dan eet hij minder groente. Hij houd niet van rode kool en bami maar verder eet hij dus eigenlijk alles wel. Hij is geen grote eter maar eet genoeg. Elke week maak ik wel pasta met veeleer verborgen groente. Ik rasp er wortel in, er zit prei in, tomaat, ui, courgette, en wat je nog meer erin kunt doen. Dit eten we 2 dagen en dan 2 dagen groente met aardappel (beide eet hij altijd wel super goed) en de rest van de dagen, op 1 dag in de week na, kan ik best iets maken wat hij niet lekker vind (maar wij wel heel lekker) en dan maak ik me er niet zo druk om dat hij minder goed zou eten.

13. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Het gaat met vlagen goed maar ook tijden dat hij practisch niets eet.

Mijn zoontje is meer van de warme hap...die eet overdag bijna niets, van net 1 boterham en een paar hapjes appel....tot soms 4 boterhammen met korstjes!! en 3 appels op een dag......

heel gevarieerd dus, enkel de warme hap blijft hier er goed in gaan....

14. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn oudste is zeer selectief met eten. Warm eten dan. Brood eet hij wel goed. Ik doe er niks mee. Hij kan eten wat er op tafel staat en als hij het niet hoeft, dan niet. Wel hou ik er rekening mee met stamppot en macaroni, dat ik voor hem de niks door elkaar doe. Daar houdt hij echt niet van. Dus kale macaroni en aardappelen en de groente ernaast.
    De andere twee eten alles. Maar dan ook echt alles. Zonder problemen, zonder gezeur, alles gaat naar binnen. Supermakkelijk. :D
    Die eten eigenlijk nog beter dan dat ik doe. ;)

15. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Hier gaat het ook met fases, maar het is ook afhankelijk van het kind. De jongste eet het liefst alleen de minder gezonde dingen (vlees en aardappels) en wil de helft van de tijd de groentes niet eten. (Dat hangt wel weer van het gerecht af.)

De oudste is gek op spruitjes, sperziebonen, eigenlijk al het groen. (Maar minder gek op fruit, behalve aardbeien dan ;)). Hij heeft dit altijd al gehad, nooit echt moeilijk geweest met eten. (Lust bijvoorbeeld ook geen taart ...!) Ik had gehoopt dat ik de jongste ook zo ver kon krijgen, maar dat is duidelijk een kind met een heel andere smaak. Hij houdt veel meer van zoet, en veel minder van bitter.

16. Zwangeremiep

15 mei 2012
    94
    0
    0
    NULL
    NULL

Haha geweldig! Herken er veel in haha.

Mijn zoon (bijna 2) wil sowieso alles proeven, ben ik wat aan het eten en hoort hij het woord hapje, laat hij alles vallen waar hij bezig mee was! Haha happie!

Hij eet heel veel fruit, sochtends schep ik 2 bakjes voor m op en eet hij ook nog fruit van mij als er nog is haha (vers fruit en veel verschillend)

Hij houd ook erg veel van tomaat/komkommer als "snoep" tussendoor
    Groente en aardappelen gaan er ook altijd in

Vlees lust hij minder, daarin tegen is hij wel erg gek op vis, dus dat maakt het dan wel weer goed.

Kortom, een kleine vreetzak! :)

17. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Tot 2 at hij hier ook alles wat ik hem gaf. Ook elke dag een bak fruit. Vlak na zijn 2de verjaardag is dat veranderd en is hij kieskeuriger geworden. Al gingen aardappelen (in welke vorm dan ook) er voor zijn 2de verjaardag ook al niet in. Nu begint ie frietjes en gebakken aardappeltjes wel te eten, maar nog minimaal :)

18. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Brood, fruit, soep, koekjes (of course) e.d. gaan zonder problemen. Het avond eten wisselt sterk. Pasta's met sauzen gaan prima, ook rijst met sausjes (dus gewoon prutjes) gaan goed. Maar zodra mevrouw iets groens er in ziet hoeft ze niet meer. Terwijl ze wel dol is op pasta met spinazie ;) Het vlees of de vis wordt er altijd tussenuit gevist, dat gaat altijd op!

Fruit moet ik remmen want dat kan ze de hele dag door eten en met gemak 3 peren, 2 bananen en een ons aardbeien ;)

19. Nosam

Nosam Bekend lid

28 jan 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Zoontje van bijna 2 heeft nog nooit goed warm gegeten. Pasta met tomatensaus gaat prima, daarom eten we dat ook 2 keer in de week. De rest is drama. Vlees heeft hij nog nooit geproefd. Aardappelen ook niet. Hij eet alleen wat hij kent / lust en verder niet. Tomaatjes, komkommer, niks van dat alles.

Fruit gaat prima! Hij is dol op fruit. Brood gaat de ene dag goed, andere dag wil hij er niks van weten.

Ik bied bij het avondeten ook geen alternatieven, dan maar niet. Ik ga de strijd niet meer aan ;)

20. tuc

tuc Niet meer actief

Bij de oudste is het nooit overgegaan..ze eet nu nog prima voor een 5,5 jarige.

Deel Deze Pagina