6weken en nood aan contact

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door PetiteBelge, 10 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Dag mama's,

Mijn zoontje is nu 6 weken oud. In het begin was hij super rustig en weende hij nauwelijks.
    Sinds een week wil hij overdag echter niet meer alleen zijn. Als hij op mij ligt, slaapt hij. Van zodra ik hem in zijn park leg, begint hij te wenen. Ik blijf steeds in de buurt en praat tegen hem, maar dat helpt niet. Het enige wat helpt, is hem er terug uithalen. Ik geniet van elk moment dat hij bij mij ligt, maar zelfs even naar het toilet gaan zonder gehuil op de achtergrond lukt niet. Daarnaast heeft hij momenten dat hij constant 'zoekt' om te drinken, zelfs vlak na het drinken en zelfs wanneer hij al wat heeft terug gegeven (mijn melkproductie is volgens mij oke..).
    ' s Nachts trouwens geen problemen, slaapt wel in een cosleeper naast ons bed en ingebakerd.

Iemand tips? Voor een sprongetje lijkt het mij nog wat vroeg, want hij is 4 weken en 3 dagen te vroeg geboren...

Alvast bedankt!

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Heel herkenbaar, maar helaas weinig aan te doen.
    Baker je overdag ook in? Dat hielp hier wel.
    Je kunt ook nog een draagdoek proberen als je je handen een beetje vrij wilt hebben, al kon ik daar persoonlijk nooit vriendjes mee worden maar voor veel mensen werkt het goed.
    Vooral dat niet eens naar de wc kunnen vond ik erg hinderlijk , echt dat je denkt; ik leg je twee minuten neer, twee minuten !!!
    Maar ja, zo denkt een baby niet.
    Het gaat nog het best om er zoveel als mogelijk aan toe te geven, het gaat vanzelf over met een maand of 3,4.

LolaBloem vindt dit leuk.
  3. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie!
    Toch ergens een geruststelling dat ik niet alleen ben en dat het over gaat! Soms denk ik dat ik hem teveel verwen door er steeds aan toe te geven (maar dat is iets dat vooral de familie mij heeft aangepraat denk ik).
    Een draagdoek was ook niets voor mij, heb wel zo een draagzak nu, veel handiger maar ook niet om een hele dag mee rond te lopen...
    Ik ga inderdaad eens proberen om hem overdag ook in te bakeren. Wou dit eerst niet doen omdat ik dan denk dat hij het moeilijker zal afleren, maar als het wat rust brengt... :)

Groetjes,
    PetiteBelge & aanhankelijke petitpetitbelge

4. MHV

MHV Actief lid

10 feb 2013
    435
    30
    28
    Hoi,

Ik herken je verhaal hoor.
    Hier heb ik een draagzak aangeschaft en dat heeft veel geholpen.
    Nu is zoonlief 3 mnd en kan hij met kleine stapjes in zijn bedje liggen.
    Miss dat hij ergens last van heeft?

5. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Heej! Ik heb ook een draagzak gekocht, is inderdaad fijn om toch even de handen vrij te hebben, maar dit kan natuurlijk ook geen ganse dag...
    Ik dacht ook eerst dat er misschien iets scheelt, maar toch vreemd dat hij er dan geen last van heeft als hij bij mij is?
    Tot vorige week sliep hij meerdere keren per dag even in zijn park, soms een half uurtje, soms een uurtje. Nu lukt het soms in de voormiddag even, maar nooit lang...

6. MHV

MHV Actief lid

10 feb 2013
    435
    30
    28
    Bij jou ligt hij niet plat.
    Kan zijn dat er iets niet goed zit. Je zou een osteopaat kunnen raadplegen.
    Maar het kan ook gewoon mama honger zijn.
    Ik weet van mijn 1e dat het echt goed komt.

7. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    's Nachts lijkt hij er geen last van te hebben, dan slaapt hij goed. Hij wordt 2x wakker om te drinken en slaapt daarna verder zonder huilen. Dus ik denk niet dat het iets medisch zal zijn? Hoop ik althans!

8. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Het medische al uitgesloten? Reflux willen ze niet bij liggen plat en willen juist drinken om zuur weg te drinken (gevolg is nog meer zuur). Misschien kan een osteopaat ook hulp bieden?

Hij is nu gecorrigeerd dus ongeveer 2 weken? Dan zou ik er gewoon aan toegeven, zeker zelfs! Je wordt vanzelf handig met een draagzak, zelfs plassen is mij toen gelukt. Vraag niet hoe mijn broek na afloop zat.

9. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Haha, ik kan mij zoiets voorstellen :roflmao: lukt mij nog niet!
    Hij geeft regelmatig wat melk terug. Soms een heel klein beetje, soms veel, maar dikwijls ook niets. Maar 's nachts huilt hij niet als ik hem in zijn bedje leg (co-sleeper), dus zou het raar vinden dat hij enkel overdag er last van heeft? (Snachts geeft hij soms ook wat terug, maar hij huilt nooit als hij dat doet, ook overdag niet).

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Het continue willen drinken en niet willen liggen gaat bij mij een "verborgen reflux" alarmpje mee af (onze eerste dus ik weet ook niet beter). Daarvoor hoeven ze niet te spugen of terug te geven om er last van te hebben. Maagzuur/voeding komt dan gewoon omhoog in de slokdarm en naast dat dat eng voelt voor die ukkies kan t op den duur ook enorm zeer gaan doen omdat de blaren in de slokdarm kunnen komen te staan. Als ze bij je zijn, zeker met een draagdoek of draagzak, zitten ze vaak rechtop en naast dat die nabijheid wel erg lekker is komt dat zuur/voeding ook niet zo makkelijk naar boven. Bij ons herkende ik t aan: best vaak de hik hebben, terugslikken terwijl ze helemaal geen voeding had gehad recentelijk, veel huilen en als t even kon de hele dag aan de fles. De meeste klachten waren ongeveer 1.5-2 uur na de voeding. Mocht je daarvan dingen herkennen, lees dan even t blog van @Averlhach de link staat in haar handtekening. Je kan preventief al de nodige maatregelen nemen (pak dan alles behalve medicatie/indikken van voeding) ookal heeft je kindje misschien geen reflux, die kunnen nooit kwaad. Merk je dan, bij herkenning van (verborgen) reflux klachten, wel meer rust maar nog niet voldoende dan zou ik richting kinderarts gaan kijken. Verborgen reflux leerde ik alleen hier op t forum, de cb en huisarts herkenden t niet. De kinderarts herkende t zeer zeker, maar toen waren we inmiddels al 3 maanden verder en hadden we het zelf gelukkig al lang en breed onder controle.

11. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Heb daar inderdaad ook al aan gedacht, maar het is toch vreemd dat hij 's nachts wel gewoon goed slaapt in zijn bedje? Hij geeft wel degelijk melk terug, soms veel, soms weinig, soms niets.. er valt geen lijn in te trekken. Maar dan huilt hij niet, waardoor ik denk dat hij er niet echt last van heeft. De hik heeft hij af en toe, maar niet dagelijks. Slikken heb ik nog niet gemerkt, wel 'smakken' met getuitte lipjes in de lucht en af en toe ook kauwen en witte tong.
    Melk indikken kan ik helaas niet doen (borstvoeding), heb wel zijn park al hellend gezet.

Ga het zeker eens lezen, bedankt!

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Indikken kan wel hoor.
    Jbpm, papje, beetje geven voor de voeding.
    Maar als je niet het gevoel hebt dat hij onrust en last heeft, zou ik het niet doen.
    Hier hielp het overigens niets helaas.

Overigens, bij vermoeden van reflux is stap 1 altijd het borstvoedingsbeleid kritisch bekijken.
    Hoe verlopen de voedingen? Gaat het aanhappen goed? Hapt hij goed vacuum?
    Heb je een sterke tsr?

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    In mijn handtekening staat mijn weblog.

Als je het vermoeden van reflux hebt is de eerste stap altijd kijken wat je zelf kunt verbeteren en de leefregels hanteren.
    Heel vaak zijn er onbewust kleine stapjes te maken die uiteindelijk een groot resultaat geven. Bij borstvoeding is ook een van de stappen om te kijken of de voedingen wel optimaal verlopen waarbij een lk mee kan kijken.

Een baby hoeft niet perse constant te huilen, te spugen of voeding weg te slikken om wel last te hebben van reflux.

Sowieso proberen het moeten slapen in bed overdag kan je beter los laten. Soms werkt dat gewoon nog niet bij zo'n jonge baby. En geen enkele 18 jarige wil nog bij zn moeder slapen ;)
    En een baby zo jong heeft wel vaker gewoon extra nabijheid nodig van een ouder.

Lees de leefregels door en kijk welke je nog kan verbeteren. Wie weet kom je dan al een heel eind.
    Indikken zou ik voorlopig nog niet doen, het kan wel, maar eerst dit proberen.

PetiteBelge vindt dit leuk.
  14. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Heej dames,

Een kleine update: de vroedvrouw is gisteren langs geweest en ziet geen symptomen van (verborgen) reflux. Het kan natuurlijk altijd, maar zij denkt van niet.
    Haar gouden tip: ook overdag in zijn inbakerslaapzakje steken (daar slaapt hij 's nachts ook in, zonder dat slaapzakje valt hij niet diep in slaap).
    Resultaat: hij heeft daarnet bijna 3 uur in zijn parkje geslapen! (en ik ondertussen eindelijk wat huishouden kunnen doen :roflmao:). Dan lekker gedronken, beetje geknuffeld en nu slaapt hij terug als een roosje...

@Zoe123 de borstvoeding gaat al van in het begin heel vlot, uitzonderlijk goed zelfs voor een prematuurtje. Hij hapt goed aan en ik heb ruim voldoende melk. Hij is de laatste weken gemiddeld 200 gram bijgekomen (vorige week zelfs bijna 300 gram!), dus dat gaat heel goed. Nog even en hij zit binnen de marges qua gewicht! :)

@Averlhach , bedankt!! Deze nog eens doornemen kan zeker geen kwaad :thumup:

Vero0504, NORAH1979 en Zoe123 vinden dit leuk.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    PetitBelge, top dat t zo goed gaat!!! Ik denk dat je met dit resultaat het stukje puzzel gevonden hebt van waaruit je verder kan borduren. Mocht je (ooit) nog bij indikken uit moeten komen: In belgie wordt ook vaak ingedikt met gelilact begreep ik. Jhbpm is in nl het standaard middel maar heeft wat vervelende bijwerkingen bij veel kindjes zoals krampen en verstoppingen. Gelilact schijnt dat niet te hebben. Weet er zelf t fijne niet vanaf, maar kwam t wel hier op t forum tegen ergens vorig jaar en had m hier ook opgeschreven voor t geval we een evt tweede kregen en weer t zelfde gedonder als met de eerste.

16. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Dan moet je afkolven en dan indikken? Sorry, heb er allemaal geen ervaring mee, is mijn eerste kindje :D

17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Oef dat moet je een van de bv mama's/lactactiedeskundige/ kinderarts vragen. Wij hadden t gemak van fv dus konden t door de fles kieperen. Op een lepeltje voeren kan ook en dan verder bv (aldus etiket). Maar ik gaf t alleen aan omdat je hier overal jhbpm leest terwijl in belgie ook gelilact voor datzelfde doel ingezet wordt. Die kennen we hier eigenlijk niet echt. Als t niet nodig is om in te dikken, zou ik t overigens ook niet doen

18. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.312
    17.215
    113
    Het gaat inmiddels beter zie ik @PetiteBelge maar hier toch nog wat tips die ik bij mijn 4 kinderen heb geprobeerd/gedaan (oudste 8, jongste bijna 1.5j)

- slaapzakje van het merk Beeren ipv inbakeren
    - op de buik laten slapen
    - aankleedkussenhoes over dubbelgevouwen voedingskussen zodat je soort zitzak krijgt
    - in de maxicosi laten slapen. Dat kan niet de hele dag maar als we niet met de auto weg hoefde konden ze er in huis wel een dutje in doen. Jongste van bijna 1.5j kruipt er nu vaak zelf in voor een powernap ;)
    - en toch gewoon heel veel knuffelen en bankhangen met ze :) soms strontvervelend maar echt, dat willen knuffelen gaat voorbij. Nu moet ik er soms zelf om vragen :p

Mbt snachts niet spugen... voed je dan in een andere houding? Als ik lag ging het beter dan wanneer ik zat

PetiteBelge en Vero0504 vinden dit leuk.
  19. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    6 weken is een periode van regeldagen, dan willen ze vaak continu bij je zijn en drinken. vooral lekker aan toegeven!

PetiteBelge vindt dit leuk.
  20. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    @toch3 , 's nachts deed ik hetzelfde als overdag, meestal rechtop voeden. Nu begin ik vaker liggende te voeden. Hij geeft al veel minder terug intussen. Alleen als ik hem ook de tweede borst geef (wat blijkbaar moet om de melkproductie op gang te houden, heb er topic over geopend bij borstvoeding), dan kan hij wel echt veel terug geven! Waardoor ik me dus afvraag of dit wel goed is voor hem...
    Het 'hangen' is door gebruik van het inbakerslaapzakje overdag ook verbeterd :)

Deel Deze Pagina