Hoe mals draadjesvlees maken?

Discussie in 'De lounge' gestart door LadyKikker, 6 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rums

rums Niet meer actief

Een goede braadpan! Wij hebben een lecreuset en dan kan het bijna niet mislukken.

2. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Ik laat het vlees op kamertemperatuur komen. Dan bestrooi ik het met zout en peper en daarna smeer ik het in met een dikke laag grove mosterd. In een braadpan smelt ik 200 gram boter en daarin bruin ik het vlees op middelhoge temperatuur. Dan voeg ik heet water toe tot het vlees onder staat, en sluit de pan. Ik laat het sudderen voor 3 uur, en tussendoor vul ik het vocht aan met heet water. Op het einde laat ik het inkoken tot het meeste water verdampt is, dat geeft een heerlijke jus. Als het vlees na 3 uur nog niet uit elkaar valt laat ik het langer staan, maar eerlijk gezegd is dat nog nooit gebeurd

3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.513
    30.969
    113
    Vrouw
    Je
    Moet friet zeggen! :roflmao::roflmao::roflmao:
    Ik (import limbo) ben er gek op. Met kerst maak ik de uitgebreide variant.
    Oja... Ernaast moet een bokbiertje :D

Iertje81 vindt dit leuk.
  4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.439
    21.825
    113
    Inderdaad haha.
    Als wij vroeger in Twente waren (ivm familie aldaar) dan vroegen ze ook nog 'bedoellie ptat?' bij het halen van friet. o_O Nou daar word ik echt recalcitrant van! Het is gewoon friet. Ik kom trouwens uit Zeeland.

tuc vindt dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

O vreselijk, dan bakte ik wel zelf friet:roflmao:

citroenrasp vindt dit leuk.
  6. Ansel

Ansel Actief lid

11 aug 2019
    495
    640
    93
    Vrouw
    Beetje off-topic, maar... ik heb nog nooit van draadjesvlees gehoord :oops::oops::D Is dat het NL voor stoofvlees? Of gaat het om nog iets anders?

7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.439
    21.825
    113
    Ja kennelijk noemen ze stoofvlees gewoon zo. Ik vind het ook niet bepaald smakelijk klinken eigenlijk, net als zuurvlees... Maar dat zal wel aan mij liggen.

8. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik denk dat met draadjesvlees echt lappen vlees klaargemaakt worden. Stoofvlees is dan weer in blokjes. Princiepe is eigenlijk hetzelfde maar het ene is lappen en het anderen blokjes? Ook denk ik dat in BE we vaker bier gebruiken om stoofvlees te maken al zijn er de laatste jaren ook veel recepten zonder bier.

Ansel vindt dit leuk.
  9. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Als je een gietijzeren pan hebt kan je die ook in de oven zetten op 85 graden voor ongeveer 8 uur lang.

Luna86 vindt dit leuk.
  10. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw
    Ik neem een braadpan. Vervolgens stap ik in de auto om naam mijn moeder(of mijn oma, ligt eraan wie het heeft gemaakt) te gaan. Daaraan gekomen vul ik mijn pan met de juiste hoeveelheid en ga terug naar huis. Meestal nadat ik eerst daar heerlijk mee eet.

Oke heel flauw sorry:p

mamavanmimi, LadyKikker en Iertje81 vinden dit leuk.
  11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Laten sudderen in de oven op 160graden. Het stooft veel gelijkmatiger en bakt niet aan op de bidem.

Luna86 vindt dit leuk.
  12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit us mijn basis.
    Recept verschilt in detail per keer en is afhankelijk van dat specifieke stuk vlees (vooral bij rund: structuur en smaak verschilt per leeftijd rund, spiermassa, lichaamsdeel)

Over het algemeen is mijn basis:

- vlees laten rusten oo kamertemperatuur
    - insmeren met een beetje mosterd;
    - zout, peper en tijm toevoegen aan bloem en grove stukken runderlap hier doorheen halen;
    - olijfolie in de braadpan: vlees goed aanbakken/ uithalen;
    - flinke hoeveelheid fijngesneden rode ui, knoflook, wortel, pastinaak en wat ik nog meer heb aan knollen langzaam laten fruiten in het braadvet. Daarna vlees weer toevoegen.
    - flink glas rode wijn erbij, laten opnemen
    - dan goed kruiden, wat ik toevoeg verschilt per keer, blokje runderboullion;
    - laagje kokend water dat het vlees net bedekt en dan in de oven schuiven voor 2h op 150-170graden. Tussentijds af en toe roeren.
    - laatste half uur groente naar wens erbij

13. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.238
    1.892
    113
    Vrouw
    Nou... ze liggen op kamertemp. te komen.
    Ben benieuwd!

Bijna kunnen ze in de pan.
    Vanmiddag om 16.15 moet het vuur uit ivm zwemles. Lang genoeg toch?

Bijgevoegde bestanden:

14. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Deze doe ik ook, maar doe er nog kruidnagel in en voeg ontbijtkoek toe aan de jus.

15. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    En is het gelukt?:D

16. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Dit zag er zo goed uit, dat we het vanavond eten :D Ik heb het vlees wél een nachtje gemarineerd én ik stoof langer dan aangegeven. Tijdens het stoven af en toe geproefd, mán, het is GODDELIJK!!

Adje vindt dit leuk.
  17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.276
    25.746
    113
    Wat goed dat je het nog eerst gemarineerd hebt! Langer stoven doe ik ook, en ontbijtkoek en appelstroop voeg ik toe op smaak. Veel proeven tot de balans precies goed is. Wat een straf hè :D
    Fijn dat het gesmaakt heeft!

Pechvogol vindt dit leuk.
  18. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.238
    1.892
    113
    Vrouw
    Jaaa! Was heerlijk!!
    Vlees viel al uit elkaar als je het alleen maar aanraakte!
    Had kruidnoten door de jus gedaan, om te binden en voor de smaak. Echt superlekker!!

Louise11110 en Ysabella vinden dit leuk.
  19. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.625
    113
    :roflmao:

20. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.238
    1.892
    113
    Vrouw
    Draadjesvlees en stoofvlees is hetzelfde.
    Als het lang genoeg stooft, trek je het vlees zo uit elkaar met een vork. Je ziet dan een soort van "draadjes", de structuur van het vlees.
    Daar komt de naam vandaan.

Deel Deze Pagina