hoe man overtuigen van BV??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door sloppyslayer, 3 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, maar dat zijn allemaal GEZONDE kids he? :)
    Heb met Thirza ook van alls geprobeerd, maar uiteindelijk was de enige oplossing dat d'r gezondheid verbeterde... dat is bij jullie ook aan de orde, dus ben bang dat dat voor de eerste tijd weinig opbeurend nieuws is voor jullie :(

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Yeah; I know... Hij wordt niet wakker voor de leuk helaas...:(

3. raspberry

Nee, daarom... :(

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik weet het niet met dat doorslapen. Mijn zoontje sliep door vanaf ongeveer 2 maanden (11 tot 7). Vanaf ongeveer 4 a 5 maanden werd hij weer wakker voor een nachtvoeding. Toen ik overdag kv ging geven en alleen voor het slapen bv (met 9 maanden) sliep hij door, maar hij heeft in die tijd ook meerdere oorontstekingen gehad, die hem (en ons) dus soms weer wakker maakten. Ik heb wel altijd het idee gehad dat hij die fles (die hij kreeg als hij 's nachts wakker werd toen de bv stopte) veel minder troostend vond en dat hij er dus wel minder vaak voor wakker werd. Hij werd namelijk niet meer standaard wakker.

Kort gezegd, ik geloof dus wel een beetje dat je als ouder invloed hebt op het doorslaap gedrag van je kind. Maar dat allerlei andere aspecten ook invloed hebben, bijvoorbeeld tandjes, oorontstekingen enz, enz. Bij een volgend kind zou ik denk ik toch minder standaard 's nachts weer bv geven, maar hoe ik dat precies in het vat zou gieten weet ik niet. (Eerst maar weer eens zwanger worden;))

5. raspberry

Mijn schoonzusje is met mijn neefje bij 4 mnd gestopt met BV, om zo door te kunnen gaan slapen, en dat gebeurde vervolgens pas bij 6 mnd, en hield dan ook enkel nog in dat hij de nacht zonder voeding deed. Want hij werd wel 3 keer wakker voor een speentje... ;) Tot nog voorbij de anderhalf jaar!
    Dus ik ben er, (en heb me er door de slaapproblemen van Thirza wel aardig in verdiept) inmiddels wel achter dat tenzij er sprake is van ernstig pedagogisch onvermogen bij ouders, een kind toch vooral gaat doorslapen als het daaraan toe is en dat de mate waarin je dat stuurt, niet zo groot is als sommige ouders wel willen geloven...

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik zal nooit zeggen dat het de schuld is van ouders, maar als ik eerlijk ben denk ik dat ik het slaapgedrag van mijn zoontje wel iets had kunnen beinvloeden. Ik zou er echter niet voor stoppen met bv. En het is voor mij zeker geen factor in het beslissen of ik wel of geen bv zou geven

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh, het gaat opeens over doorslapen lees ik? :D Mijn oudste ging doorslapen toen hij over was op flesvoeding, maar dat kan natuurlijk hartstikke toeval zijn. De jongste deed het niet, die krijgt nog een nachtvoeding ook al is hij inmiddels over op flesvoeding. Al moet ik zeggen dat hij wel meer tijd tussen de voedingen is gaan laten sinds de flesvoeding, maar kan natuurlijk wederom toeval zijn ;)

Wat betreft het overtuigen van de man (gaat het daar ook nog over, of zijn we dit stadium voorbij in het topic? :p Ik heb niet alles terug gelezen ;)): lastig! Een goed gesprek is in ieder geval op z'n plaats, waarbij je uitlegt dat zijn steun heel belangrijk is. Wellicht kan hij het boek borstvoeding van Stefan Kleintjes lezen? En kun je geen houding bij hem creeeren waarin hij het er op z'n minst mee eens is dat jullie het altijd kunnen proberen? Al is het dan wel weer vervelend als hij er straks na een moeilijke start de brui aan wil geven terwijl jij nog door wil gaan... Hmmm...

8. zogelukkig

Ik ben het met je eens dat je het doorslaapgedrag van je kind zou kunnen beinvloeden ALS je kunstgrepen gaat doorvoeren. Zoals kunstvoeding geven, we weten allemaal dat die flessen machtiger zijn, of laten huilen of zoiets dergelijks idioots. Ik vind dat onnatuurlijk en begin daar niet aan.

Doorslapen is een toestand die je niet rechtstreeks kunt beinvloeden. Je kan niet zeggen: "En nu slaap je door" zo werkt dat natuurlijk niet. Een kind (of volwassene!) wordt wakker door honger, pijn, angst, verdriet en zelfs genetische aanleg. Sommige kinderen slapen door, fijn, maar ga nou niet lopen lullen dat je dat als ouder altijd kunt beinvloeden.

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Zal vast je bedoeling niet zijn, maar ik voel deze opmerking toch wel! Flesvoeding is echt niet idioot oid! En of je kind er nou meer door gaat slapen? Vraag het me af. Denk dat het meer met het kind te maken heeft en met hoe je het nachtelijk voeden inricht.

Maar goed, deze discussie ging over iets heel anders. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het er nu voor staat bij TS!

10. zogelukkig

Sorry hoor, maar ik voelde me ook op mijn pik getrapt!:x
    Alsof IK (moeder van een kind van bijna 22 maanden dat nog niet doorslaapt en nog nachtvoedingen krijgt) een idioot ben en geen kv ga geven om mijn kind maar door te laten slapen! Ik zeg niet dat kunstvoeding geven idioot is. Ik zeg dat ik het niet natuurlijk vind om een kind te beinvloeden met kunstgrepen om door te laten slapen!
    Als ik ervan overtuigd ben dat borstvoeding het natuurlijkst is en het beste voor mijn kind, ook 's nachts, dan is al het andere een kunstgreep, snap je? Dat is mijn situatie, mijn gevoel. IK ga geen kv geven om mijn kind door te laten slapen, daarmee zeg ik niks ten nadele van moeders die kunstvoeding geven!

Sorry dat ik me zo opwind, maar een en ander wordt weer helemaal uit z'n verband gerukt!

11. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Met doorslapen bedoelde ik meer als 3uurtjes achter een slapen.
    Of dat je een speentje kan geven en weer weglopen. Dat is als je fles voeding geeft of na de periode tepel speen verwarring.

Megan slaapt nu "door" maar heeft zo nu en dan dgn er tussen dat ze toch een paar keer per nacht wakker word.
    Dus het is niet zo dat we elke dag een hele rustige nacht hebben, en dat hoort er gewoon bij.

@zogelukkig: Ik geloof niet dat je opmerking over kunstgrepen naar bedoelt is maar hij komt een beetje rottig over. Wij hebben deze dingen ook gedaan omdat mijn dochter dus aan een stuk door bleef huilen en na de KV ging het een heel stuk beter.
    Goed? misschien niet maar soms weet je het gewoon niet meer.
    Na het overstappen na volledige KV was ze een heel stuk rustiger en ging ze eindelijk ook overdag slapen.
    Toegegeven dat we waarschijnlijk iets te vroeg hebben opgegeven wij hebben deze keuze bewust gemaakt voor Megan en ons eigen gevoel op dat moment aan de kant gezet.
    Het gaat erom dat je kindje tevreden is en met de KV was dit het geval terwijl ze met de BV alleen maar huilde...

@Rosao: We hebben het er veel over gehad. En aanstaande maandag gaan we voor de intake van de Gyn en daar zullen we het ook gaan aangeven. (hier voor onder controle van het IVF centrum)
    Ze hebben in het ziekenhuis ook info avonden over BV en ik wil daar nu wel heen gaan.
    We gaan al wel steeds meer richting de BV maar de knoop is nog niet door gehakt. Is ook niet nodig nog want we hebben nog tijd zat :D

12. zogelukkig

#52 zogelukkig, 10 feb 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 feb 2011
    Mijn kind is bijna 22 maanden en slaapt momenteel heel slecht en is erg vaak wakker en wil erg vaak borst 's nachts. MIJ raakt het dat ik deze dagen iets teveel hoor dat het aan de bv ligt en ik maar over moet stappen op kv. Alsof ik mijn kind bewust ervan weerhoud om door te slapen, dat ik verkeerde keuzes maak, en dat ik het doorslapen zou kunnen beinvloeden door maar kunstvoeding te geven, zo komt de opmerking van femkes op mij over!

Het gaat hier niet om kunstvoeding an sich of in de nacht, dat boeit me niet! Noem het anders trucs ipv kunstgrepen, whatever, maar als je iets anders gaat geven dan borstnachtvoedingen dan ben je toch bezig met het beinvloeden van dat doorslapen met als doel een positief resultaat? Het is nu net zo dat ik een slechte moeder ben omdat ik die trucs dus niet ga hanteren! Mijn kind heeft nog nooit een fles gehad (ook geen kolfmelk), dus ik denk niet dat dat gaat werken. En de kunstgreep/truc laten huilen daar doen wij ook niet aan.

Maar ik ga mij verder niet verdedigen of jouw topic vervuilen, sorry daarvoor.

13. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Ik kan alleen zeggen lees dit: Slapen kinderen die aan de fles zijn beter of eerder door dan andere kinderen? - Toddler.nl - Maak je gratis babysite op Toddler.nl

@zogelukkig: Ik begrijp heel goed dat je hier heel ongelukkig van word. Dit artikkel geeft aan dat het helemaal niet licht aan de BV of KV maar dat sommige kindje dat heeft.
    Als wij kijken naar Megan is ze ook heel veel wakker.
    Wij kunnen haar alleen een fles met melk en een fles met sap meegeven en die kan ze zelf pakken.
    Wij dachten dat dit dus heel slecht was en we heel slecht bezig waren..........niet dus ze heeft het gewoon nodig!
    Het is soms moeilijk om de tekst zo te krijgen dat je mensen niet kwetst.
    Ik begrijp uit jou tekst dat je hier best mee zit maar je alles op alles wil zetten om door te gaan zoals je het nu doet. En dat getruigd van jou kracht!
    Ik hoop dat je meisje snel langer kan doen op de voeding die ze krijgt en jij daardoor meer rust!

14. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Oei, heb ik een discussie gestart?

Wat ik bedoelde met dat het aan de ouders ligt is dat ik denk dat je het wel degelijk kan beïnvloeden als ouders. Het ligt voor een groot deel aan het kind. Niet dat een moeilijk slapend kind opeens super gaat slapen als je dat wilt, maar iets kun je wel doen om het bij te sturen. En dan bedoel ik geen kv...

Er is natuurlijk niets mis met nachtvoedingen ,zolang je zelf prettig vindt. De een kan beter met minder slaap toe dan de ander. Ik zelf echt voor geen meter, vandaar dat ik erop heb aangestuurd dat ze snel doorsliepen. Met succes.

Ik denk dat het met name werkt als je er relatief vroeg mee begint. Een wat ouder kind heeft al een bepaalde gewenning, en zal moeilijker te veranderen zijn dan als je vanaf het begin op een bepaalde manier met het slaapgedrag omgaat. Voordat mensen zich op hun pik getrapt voelen (we hebben niet eens een pik, haha) het gaat niet om goed of fout, maar gewoon om tips delen hoe je bepaalde dingen kan doen.

Dit is wat ik deed, en mijn kinderen sliepen 's nachts door op volledige bv met 2 en 4 maanden:

Ik geloof dat je het beste van jongs af aan een kind kunt aanleren dat drinken en in slaap vallen niet perse een gevolg van elkaar zijn. Als je een kind altijd in slaap voedt en daarna in bed legt, zullen ze niet snel leren uit zichzelf in slaap te vallen. Als je ze wakker in bed legt leren ze uit zichzelf, dus zonder melk in slaap te vallen. Dat kunnen ze al vanaf de geboorte, alhoewel ze dan natuurlijk ook best aan de borst in slaap mogen vallen, als ze maar niet aanleren alleen dan te kunnen slapen. Als ze 's nachts wakker worden hebben ze niet altijd honger, het kan ook zijn dat ze gewoon wakker werden om wat voor reden dan ook en wel weer in slaap vallen. Met een knuffel of een aai over de bol. Ik doe dat altijd eerst, en pas als dat niet werkt binnen 5 minuten voor een jonge baby ga ik voeden. Dan weet je zeker dat ze daadwerkelijk honger hadden. Ze wennen dan niet aan elke keer eten. Een slokje warme melk werkt natuurlijk super, maar is niet noodzakelijk om weer in slaap te vallen.

O ja, de enige 'kunstgreep' die ik toepas, vanaf 4 weken ongeveer, is een speen. Het zijn nogal zuigerige kinderen, en ik heb teveel melk, dus als ze lang aan de borst zitten krijgen ze teveel en wordt het spugen. Het helpt vaak ook om ze in slaap te krijgen. Als ze de speen weigeren weet je zeker dat ze echt honger hebben, een hongerige baby trapt zeker niet in een speen.

Kortom: doe er je voordeel mee, of niet, het is puur bedoeld als uitleg van wat ik deed voor doorslapen, en bij ons werkte het. Maar het zal zeker een deel geluk zijn en dat mijn kinderen makkelijk zijn. Er zijn heel veel manieren om een kind op te voeden, (bijna) allemaal prima.

15. zogelukkig

Discussie? Neuh, ik vind gewoon dat mensen die niet weten hoe het is om een langdurig slechtslapend kind te hebben hun grote mond moeten houden als het om "doorslapen beinvloeden" gaat! Zo makkelijk praten, zo denigrerend!
    Jij hebt er helemaal geen weet van hoe dat is met iig 2 en wsl 3 makkelijke kinders op dat vlak. Dacht je nou echt dat ik niet al 21,5 maand aan het sturen ben? Hou op schei uit zeg!:x

16. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Nee, klopt dat ik dat niet weet, maar aan de ander kant is het wel iets waar ik vanaf het begin succesvol mee bezig geweest ben om het bij te sturen, ik heb wel het idee dat dat voor een best groot deel iets is waar wij als ouders een bijdrage aan hebben geleverd. En als mensen daar iets aan kunnen hebben deel ik graag dat advies. Dat is echt niet denigrerend, en als jij dat zo ervaart, sorry. Ik had de indruk uit je eerdere post dat je best advies wilde, neem het dan aan en wees niet ondankbaar. Mijn verhaal was ook niet zozeer voor jou bedoeld, jij hebt een extreem slechte slaper die al ouder is, en waarbij het ws toch niet zou werken. Ik weet wel dat veel ouders hiermee zitten. En dat er mensen zijn die hierom geen bv geven en dat is zo'n zonde.

Ik denk dat de reden dat veel kv kinderen sneller doorslapen is omdat je daarmee automatisch niet elke keer kunt voeden als ze wakker worden. Er is geen 'troostborst'
    Bij mij ook niet want ik doe daar niet aan. Er is een troostknuffel voor wie dat nodig heeft, en de borst voor wie honger heeft.

Nogmaals, het is niet specifiek voor jou bedoeld, gewoon een goedbedoeld advies voor iedereen die graag een doorslapend kind wil.

17. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Niet om het een of ander hoor, maar ik heb Jens nooit in slaap gevoed, altijd wakker in bed gelegd, ingebakerd en alles wat bij borstvoeding not done is, en het heeft allemaal niets uitgemaakt. Bij een volgend kindje ga ik dat allemaal ook niet meer doen. Die ga ik lekker in slaap voeden, voor mijn eigen gemak, want als een kind goed in zijn vel zit, slaapt het toch wel zelf in op den duur, en zo niet, dan ook mét/zonder aangeleerd/niet aangeleerde borst niet.

Pas toen er rust in zijn lijf kwam (omdat er een aantal triggers weg waren, en dan heb ik het over medische problemen) ging hij zelf goed en lekker en rustig slapen. Ik herken de frustratie van zogelukkig wel, veel mama's van 'makkelijke kinderen' verkondigen dat zij daar zelf aandeel in hebben en ik trek me dat ook weleens aan alsof ik het dan allemaal zelf veroorzaakt heb.

Mijn ervaring is toch dat als er écht iets is, het kind de dag bepaalt, of wij dat als ouder nou voor ogen hebben of niet.

18. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Hihi, ja, zoveel mensen, zoveel ervaringen, zoveel ideeën. ;)

Ik vind de slaapborst juist een fantastisch iets aan borstvoeding. Ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt de eerste negen maanden en dochtertje is toch vanzelf wakker gaan inslapen op een gegeven moment. Dat komt echt wel hoor, ik zou ze het niet onthouden. :)

19. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Ireen, wat ik bedoel (en volgens mij ook heb gezegd) is dat je het DEELS kunt beïnvloeden. Voor de rest ligt het aan het kind...
    Vooral als er andere, medische, zaken meespelen, of het gewoon een lastige slaper is, dan snap ik heel goed dat het zo makkelijk niet is!

20. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Megan heeft dus maar 14dgn BV gehad en is dus nooit in slaap gevoed.
    Wij hebben haar altijd eerst haar Fles gegeven en dan in bed gelegt.
    Nooit probleem..............tot 6mnd! Ze wilde haar laatste fles niet hebben ook geen pap uit een bordje niks.
    Pas toen hebben we geprobeerd haar een flesje in bed te geven en kijken of dat wel ging......en dat ging heel goed en ze viel heerlijk inslaap.
    Jullie moeten een ding duidlijk weten voordat er oordelen komen:Megan is geopereed voor projectiel braken en had een hele ernsitge vorm van reflux, waar door ze heel veel heeft overgegeven in de eerste mnd tot 8mnd toen ging ze lopen en was het over. Door al dat overgeven heeft ze heel lang stil gestaan in gewicht en groei. Ze is nu pas 76cm en weegt net iets meer al 9kilo.
    Ze heeft een hekel aan eten, dus alles wat ze eet of drinkt is mooi meegenomen.

Heeft dit iets te mkn met de opvoeding, ja wij hebben er bewust voor gekozen dat ze in haar bed nog een fles mee krijgt en een extra voor de nacht. Is het goed? Waarschijnlijk niet maar ze heeft het nodig.

@kaatje: bij ons is het dus zeker uit medische overweeging haar snachts ook voeding te geven. Wij hoeven er gelukkig niet uit om het aan te bieden omdat wij anti-lek bekers kunnen gebruiken.
    Megan is heel veel ziek geweest en elke keer is het zo heftig dat ze steeds bijna opgenomen moet worden. De laatste keer was in November en moesten we 14dgn lang elke dag naar de KA omdat ze aan het uitdrogen was.
    Ik heb nu zoiets van: ze groeit er wel over heen en ik ben blij dat ze groeid :D
    Maar ik begrijp zeker wel hoe je het bedoelt hoor! Wij hadden het ook anders willen zien.
    Wij wilde geen speen, zij wel! En nu is ze er vanaf en had ik liever gehad dat ze een speen wilde als een fles melk, maar helaas zij wil melk :)

@Ireen: Megan is ook een moeilijke slaper, overdag bijna helemaal niet slapen. En dan hoor ik van moeders dat hun kleintjes toch nog 3uur overdag slapen.......hahahaha daar kan ik alleen maar van dromen :D En toch vind ik dat ik een heerlijk makkelijk kind heb die gewoon weinig slaapt :)
    's nachts slaapt ze gelukkig wel, maar sloppyman is er vannacht toch 3keer uitgeweest.

Deel Deze Pagina