Hoe mee om te gaan: 'piemeltje aaien'

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Beeps, 26 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beeps

Beeps Bekend lid

15 dec 2009
    848
    0
    0
    Den Haag
    Vanmorgen doet mijn zoontje zijn hand in zijn luier en zegt, 'piemeltje aaien'.. ik schrok me kapot!

Hij is bijna 3 en ik weet echt niet hoe hij hier nu bij komt!?

Hoe gaan jullie hier mee om? Verbieden? Toestaan? Geen aandacht geven?

Ik schaam me kapot als hij dat eens op de kinderopvang doet, of waar anderen bij zijn.

Kunnen jullie mij vertellen hoe jullie met dit soort dingen omgaan? \

En moet ik me zorgen maken, doet iemand zijn 'piemeltje aaien' of komt dit rond deze leeftijd uit de kindjes zelf?

2. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Mijn zoon van net 3 die aait niet maar rijdt echt tegen zijn knuffels aan. Zijn piemel wordt dan ook echt groter, ik ga het hem niet verbieden maar wij hebben gezegd dat hij dat alleen op zijn kamer mag doen.
    Na 3/4 keer gezegd te hebben doet hij het ook echt alleen nog maar op zijn kamer.

3. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Waarom schaam je je kapot?

Persoonlijk zou ik er geen drama van maken en zou ik juist de boodschap willen doorgeven dat het prima en fijn is om jezelf aan te raken. Dat het alleen iets is dat je doet als je alleen bent, bv in bed. Zoiets.

Je wilt -neem ik aan- niet dat je mannetje denkt dat het vies is of iets om je voor te schamen als je sexuele gevoelens of behoeften hebt?

Dus relax zou ik zeggen! :)
    Ik ben trouwens leidster geweest, en 'wij' schrikken niet zo snel hoor. ;)

4. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Zoals mijn voorgangers al zeggen; het is een hele normale ontwikkeling. Hij ontdekt zijn eigen lichaam en dat mag. Dat is niet gek, niet raar en niet vies. Ik zou het ook proberen te beperken tot zijn kamertje en het woord prive aanleren.

5. Beeps

Beeps Bekend lid

15 dec 2009
    848
    0
    0
    Den Haag
    Bedankt voor jullie reacties.

ik schaam me omdat ik denk/dacht dat dit geen normaal gedrag is voor deze leeftijd, en dat hij het dus gezien moet hebben.. of dat iemand dat bij hem moet hebben gedaan..

Maar blijkbaar is dat op deze leeftijd wel normaal? ik vind ook dat hij zich niet hoeft te schamen en ik hoop op een gezond sexleven voor hem.. ooit.. en ik wil er zeker niet krampachtig over doen, had alleen niet gedacht dat je er zo vroeg al mee te maken krijgt..

6. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Het is ook even gek als je dit ziet van je eigen kindje...

Hier ook een dochter die soms zo'n dingen doet... Ik geef dan ook aan dat ze dat alleen op haar kamer mag doen als ze alleen is en dat het niet netjes is dit zomaar bij iedereen te doen.

Ze zegt dan .. Oh ja ...en ze vindt het dan prima. Voor kids is het helemaal niks geks...

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Waarom zou je je schamen? Het is een jong mens wie zich ontwikkelt, dit hoort daar ook bij. Hij schaamt zich duidelijk niet hahaha.

8. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Snap ik helemaal! Hopelijk ben je nu wat gerustgesteld? :)

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Gelukkig is het niet sexueel... hij vindt het gewoon lekker en dat gaat NOOOOOOIT meer over ;) Hij heeft het allerleukste speelgoed ontdekt dat hij ooit zal hebben en aan jou de schone taak om hem te leren hoe en vooral waar hier mee om te gaan. Schaamte hoort hier niet bij. Wel kun je je kindje leren dat het fijne gevoel prima is maar op zijn kamer of op de wc. En vooral dat het van HEM is.. grijp dit moment ook aan om hem te leren dat zijn piemel privé is en dat niemand daar aan mag komen (behalve mama en papa en als zij zeggen dat het mag.. bijvoorbeeld bij de dokter). En komt iemand er toch aan? Heel hard NEE zeggen! (dat schijnt heel vaak enorm te helpen)

10. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Goeie tip!

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Kinderen komen er op een gegeven moment gewoon bij toeval achter dat dit een fijn gevoel geeft. En dan gaan ze het vaker doen. Het is inderdaad niet iets seksueels. (Ze krijgen er ook geen orgasme van ofzo. Jongens kunnen wel een stijve krijgen.) Het kan zijn dat hij dit echt zelf ontdekt heeft, maar hij kan het ook opgemerkt hebben tijdens het verschonen van de luier bijvoorbeeld.

Ik moet zeggen dat ik er op dit moment nog helemaal niet op reageer. Ik ben ook nog niet bezig met 'dit mag alleen op je kamer' ofzo. Dat zou ik wel doen als ik het hem te pas en te onpas zou zien doen. Maar nu gebeurt het vooral op de wc of tijdens het omkleden ofzo. Dus als de gelegenheid er is. Ik vind het niet nodig om het nu al gelijk inde taboesfeer te slingeren.

13. Beeps

Beeps Bekend lid

15 dec 2009
    848
    0
    0
    Den Haag
    Bedankt meiden, ik ben inderdaad gerustgesteld!

14. SDonya

SDonya Niet meer actief

Goede tips hier... Misschien dat iemand mij ook een tip kan geven over mijn dochter... Ze rijd de hele tijd tegen de tafel aan (ze wrijft er echt over heen) wij verbieden het nu steeds en zeggen dat dat niet netjes is maar ze houdt er niet mee op..... Ze is ook nog best wel jong dus we weten ook niet wat we ermee moeten doen..

15. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Sonya dan zou ik toch misschien wat directer gaan worden en echt duidelijk uitleggen dat het niet mag.

16. SDonya

SDonya Niet meer actief

Maar het probleem is dat ze nog niet goed kan praten en wij krijgen ook niet het idee dat ze heel goed begrijpt wat wij zeggen. We leggen het dus wel uit maar er komt geen verandering in. Boos reageren helpt ook niet want dan schrikt ze en word ze heel erg verdrietig

17. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hmmmm ja dan is het moeilijk he....
    Ja sorry ik weet het ook niet echt dan..l. Praten en uitleggen heeft dan ook verder geen zin natuurlijk..

18. SDonya

SDonya Niet meer actief

Nee precies! Moeilijk hoor! Wil echt niet dat ze dit bij andere mensen thuis ook gaat doen.. Toch nog even wachten tot ze wat ouder is dan

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou het voor nu laten gaan. Ze doet in weze niets verkeerds toch? Ze snapt dit gewoon nog niet. Eventueel zou je haar op zo'n moment even kunnen afleiden. In ieder geval wanneer ze het bij anderen zou doen, als je dat echt zo vervelend vindt.

20. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Even op de dochter. Onze dochter deed dat ook op die leeftijd. Geen aandacht aan besteden en afleiding geven. Meer kan je niet doen. Toen ze ouder was konden we uitleg geven en nu doet ze het soms idd op haar kamer. Dat zie ik aan haar gezicht hihi ze word er rood van haha.
    Maar daar mag ze het ook. En dat weet ze dus sinds haar 3 jaar ongeveer was het duidelijk voor haar.

Maar negeren en afleiden werkt ook. Het word minder interessant dan.

Deel Deze Pagina