Hoi hoi, Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken. Even voorop stellend: mijn man is geen alcoholist. Maarrr... Als hij biertjes (5 of 6) opheeft na een feestje of terrassen bijv. Vind hij dat hij onze dochter van 3 maanden nog prima kan verzorgen. Ik heb dan echter liever dat hij niets met haar doet omdat ik dat niet meer verantwoord vind. Hij vind dat flauw van mij. En zegt dat hij dat nog prima kan. Ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken en hoe dit bij jullie thuis gaat.
Mijn man kan dan prima voor mijn zoon zorgen, maar ik zou hem niet alleen met hem laten dan. Niet omdat hij gek doet met drank op, maar omdat je simpelweg trager reageert op dingen. Ik wil dat risico dan niet lopen. Maar zolang ik er bij ben, geen probleem. Oh en hoe dat bij ons gaat. Mijn man drinkt amper, misschien twee a drie keer per jaar een biertje of 4/5. Meer doet hij nooit. Hij drinkt voornamelijk 0.0
Ik snap je wel. Reactievermogen is minder, mensen zijn vaak wat makkelijker en minder kritisch als ze gedronken hebben. Maar ik ben als moslim wrs geen goede graadmeter
Ik liet mijn vriend ook nooit voor dochter zorgen als hij aardig wat gedronken had. Ik vind dat geen fijn idee. Dus ik begrijp je wel.
Met 4/5/6 biertjes laat ik mijn man wel voor de kinderen zorgen, het gaat ook een beetje om het tijdsbestek waarin hij de biertjes gedronken heeft.
Ik vind dat ook niet fijn. Ik vind het als volwassene al niet fijn om tussen de dronken mensen te zitten en ik kan me ook herinneren dat ik dat als kind ook niet begreep en beschonken mensen zelfs een beetje eng vond. Nu was ik ook wel een angstig kind hoor, dus misschien ben ik niet het beste voorbeeld... Ik hou best van een drankje, maar ik drink zelf pas wanneer mijn kind op bed ligt en slaapt. En ik zou het ook niet fijn vinden als mijn man met 6 bier op de verzorging op zich neemt. Dat doe ik dan liever zelf, nuchter.
Nee daar zou ik me ook niet prettig bij voelen. Met wat drank op overschat je jezelf en is je reactievermogen vertraagd. Maar ik zou dat een keer bespreken als hij nuchter is. Want met aangeschoten/ dronken mensen valt niet echt een productief gesprek te voeren.
Dankje voor jullie reacties. Fijn te lezen dat t in ieders geval niet heel gek is dat ik dat liever niet heb. Nu nog even met hem goed bespreken inderdaad en wat afspraken over maken. Maar hij vind dat ik sinds de geboorte van onze dochter veel zeur. Ik vind hem vaak te nonchalant in dingen (zoals dit voorbeeld) en hij vind mij overbezorgde. Ik denk dat de waarheid in t midden zal liggen maar dit is ons eerste kindje dus nog even zoeken naar wat prettig is voor beide. Maar soms vraag ik me dus echt af of ik zeur of dat t wel een puntje is waar ik iets van zou mogen zeggen en dit was voor mij een twijfelgevalletje.
Ik denk ik check het eens mij mn vriend, maar hij vindt dat ie na 5a6 biertjes niet meer zo helder is als nuchter dus hij zegt nee. Ik zat daar eerlijk gezegd wat makkelijker in, maar ik heb dan ook geen idee hoe iemand zich voelt na 5/6 bier.
Ik zou het ook geen goed idee vinden. En stel dát er wat gebeurt. Dat vergeeft hij zichzelf toch ook niet?
Als ik er bij ben dan mag hij dat best drinken. Maar na dat aantal bier met de kinderen alleen thuis zou ik niet willen. Als er iets gebeurt kan hij eigenlijk niet eens naar de dokter. Een buurman van mij zag ik dit nog weleens wegtikken op de woensdagmiddag.......ik vind dat onverantwoord als zijn vrouw werkt.
Mijn man wil dat dan zelf niet meer. Maximaal 2 biertjes en anders doe ik t. Als ze wat ouder zijn is het wel iets anders, maar echt nog zo'n kleintje is niet fijn nee. Ik zou zeggen we houden t maximale aan waarmee je wettelijk nog auto mee zou mogen rijden. Wel zo reëel toch. En die maximaal 2 gaan dan ook over in een paar uur, niet in korte tijd.
Ik lees toch dat veel mensen zeggen dat t niet kan, maar hoe gaat dat dan bij jullie? Maken jullie daar afspraken over, komt t werkelijk nooit voor of loopt t dan gewoon zo dat de "aangeschoten" partner de zorg laat liggen?
4 biertjes kan dat wel maar meer zeg ik ook nee. Ik drink zelf nauwelijks tot nooit en weet dat als ik drink (buiten de zwangerschap uiteraard) ik na 2 drankjes echt duffer ben.
Als ik heel eerlijk ben vind ik 6 bier wegtikken in 1-2 uurtjes een beetje puberaal. Ik vind dat voor een volwassen man/vrouw niet echt normaal gedrag. Misschien dat dat een keer gebeurd tijdens een avond stappen als je weg gaat of zo. Maar dan ben je dus niet thuis. Kortom; ik heb geen idee hoe andere mensen dat doen. Maar mijn idee voor een goede afspraak; bij meer dan 2 biertjes (wanneer je ook geen auto meer mag rijden), blijft er 1 iemand wel onder die 2 consumpties en doet diegene de zorg voor de kinderen. Zoiets?
Maar bedoel je dat hij alleen voor je kindje zorgt of ben je er zelf nog bij? Vind daar namelijk wel verschil in zitten. Als mijn man 4/5 biertjes op heeft en ik ben er bij en hij zou de luier bijvoorbeeld moeten verschonen, waarom niet? Mocht het fout gaan dan kan ik ingrijpen. Alleen de zorg overlaten dat zou ik dan weer niet doen.
Als voorbeeld: hij was een kermiskoers gaan fietsen en gewonnen. Had toen tussen 2 en 7 5/6 pilsjes op. Kwam thuis en afspraak was dat hij voor haar zou zorgen die avond zodat ik wat in t huishouden kon afwerken. Die afspraak was gemaakt voor we wisten dat hij ging drinken. In dit geval zou ik boven gaan poetsen en hij wilde met haar gaan wandelen en ergens iets gaan eten. Ik had dat liever niet toen ik wist wat hij op had maar hij vond dat hij dat makkelijk kon. Dus zou er dan niet bij zijn.
In dat tijdsbestek zoveel bier drinken vind ik niet echt een heel punt om heel eerlijk te zijn. Maar je kent je man zelf het beste toch? Ik zou het mijn man in dit geval wel toevertrouwen. Heeft hij nu in een uurtje 6 bier op dan vind ik het wat anders maar we hebben het nu over 5 uurtjes ofzo