Laatste fles

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door pat1971, 17 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pat1971

pat1971 Lid

15 jan 2010
    85
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn zoontje is morgen 10 weken en weegt ruim 4,5 kilo. Hij krijgt 5x150ml + 5 schepjes in zijn fles aangeboden op een dag maar drinkt dit niet altijd helemaal op. Sinds een week of 3 heeft hij geen nachtvoeding meer en begon meestal om 6 uur de dag en de laatste fles krijgt hij tussen 22.00 en 23.00 uur. Voor de laatste fles moet ik hem altijd wakker maken alleen drinkt hij nu de laatste week maar 40 tot 80 ml. uit deze fles en wordt nu dus tussen 4 en 5 uur wakker of zelfs eerder. Als ik hem dan een fles geef dan drinkt hij ook maar weinig. Op deze manier wordt de dag steeds langer en zit dan soms op 6 voedingen omdat hij steeds eerder komt.

Voor 4 flessen vind ik hem nog te klein dus wil wel 5 flessen blijven aanbieden alleen die laatste is dus echt een probleem. Maar 6 flessen is volgens mij weer teveel dus dat is ook geen optie. Ik heb het idee dat als hij die laatste gewoon leeg drinkt hij het makkelijk tot 6 uur kan volhouden. Zijn er meer moeders die dit hebben en hoe lossen jullie dit op. Ik zat er zelf aan te denken om hem te laten slapen en dan vanzelf te laten komen voor een fles maar gaat hij dan weer niet wennen aan een nachtflesje of lost zich dit vanzelf op als hij naar 4 flessen overgaat.

Alvast bedankt voor de reacties

2. soley

soley Actief lid

11 jul 2010
    332
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik merkte hier dat ze bij de vierde voeding juist meer vroeg dan wat ze normaal gezien kreeg (5x135+4,5).
    Ze krijgt dus nu bij de vierde voeding 150+5 en bij de laatste 120+4. Die drinkt ze dan wel leeg en slaapt dan na de voeding van 23 uur door tot 8.30 uur. Eerst dronk ze de laatste fles ook niet leeg en kwam dan steeds rond 5 uur.
    (hier 7,5 week en net over de 4 kilo)

3. misa

misa Niet meer actief

Misschien kun je gewoon kijken hoeveel hij wil de laatste fles. Tenminste: als hij in totaal wel genoeg binnen krijgt, tevreden is, de nacht blijft volhouden en goed groeit.
    Ik zou hem wel blijven wakker maken voor de laatste fles, anders heb je kans dat hij s'nachts komt. Laat je de laatste fles wel weg, dan moet je overdag meer gaan geven.
    En anders even met het cb overleggen.
    :)

4. pat1971

pat1971 Lid

15 jan 2010
    85
    0
    0
    Zuid-Holland
    Gisteravond heb ik hem wakker gemaakt om 23.30 uur, althans een poging gedaan. Hij heeft al slapend 80 ml. gedronken en daarna maar weer op bed gelegd want hij stopte met drinken en was niet meer wakker te krijgen. Om 4 uur hoorde ik hem voor het eerst en was hij langzaam aan het wakker worden. Om 04.45 uur ging hij steeds meer geluid maken half wakker/half slapend en toen maar een flesje klaargemaakt. Hij heeft weer 80 ml. gedronken en daarna weer diep in slaap op schoot. Hem weer in bed gelegd en hij werd een beetje wakker en heeft een half uurtje liggen rommelen en is daarna weer in slaap gevallen tot ongeveer 7 uur. Daarna heeft hij hazenslaapjes gedaan tot ongeveer 10 uur en toen wilde hij pas weer drinken. Deze fles heeft hij helemaal opgedronken en ligt nu weer te slapen.

Als ik zo de dag door blijf gaan heeft hij toch zijn voeding binnen alleen dan verdeeld over 6 voedingen i.p.v. van 5.

@soley de vierde voeding is ook het probleem niet, die lust hij altijd graag en drinkt deze dus ook altijd helemaal op. De vijfde voeding is dus het probleem.
    @jois hij houdt het dus niet vol de hele nacht op 80 ml. Ik heb zojuist het CB gebeld en wordt teruggebeld misschien hebben ze daar nog een ander idee en anders blijf ik het maar over 6 voedingen verdelen en hopen dat hij het zelf snel weer gaat veranderen.

Bedankt voor de reactie's en wordt vervolgd.

5. soley

soley Actief lid

11 jul 2010
    332
    0
    0
    Noord Brabant
    Dat was het hier ook niet, was ook de vijfde voeding. Maar omdat ze de vierde steeds makkelijk leegdronk, hebben we haar iets meer gegeven bij de vierde, iets minder bij de vijfde. Toen dronk ze beide voedingen gewoon leeg en sliep door. Je zou kunnen proberen of hij dus bij de vierde voeding, die hij dus wel op kan, ietsje meer wil drinken, zodat hij met de 80 cc van de vijfde voeding wel de nacht door kan komen. Kan je niet garanderen dat het werkt, maar hier deed het dat dus wel. Ze krijgt trouwens de 2e voeding ook meer, vanwege de lange nacht. De eerste voeding is ze dan nog maar net wakker en heeft nog niet veel trek, dat komt daarna opzetten en dan wil ze bij de 2e dus weer meer. Het blijft zoeken...

6. pat1971

pat1971 Lid

15 jan 2010
    85
    0
    0
    Zuid-Holland
    @soley het is inderdaad zoeken en ooit vinden we de oplossing. De vierde voeding ophogen is nog geen optie want 165 ml. is echt het maximale wat hij op kan anders gooit hij de voeding er weer uit. Ik hoop de oplossing in het onderstaande gevonden te hebben. Hopen dat hij dan vanzelf de ochtendfles naar een later tijdstip verplaatst maar hij slaapt nu tussen de 8 en 9 uur op een nacht en dat is ook niet verkeerd. Kunnen papa en mama ook weer een beetje bijslapen hihi.

Ik heb dus dinsdagmiddag de verpleegkundige van het CB aan de telefoon gehad. Ze gaf me het volgende advies: de vijf flessen die hij krijgt wat korter op elkaar te geven en zo vroeger in de avond uit te komen. Daar ben ik dus mee aan de slag gegaan en we doen het nu als volgt:

04.00 - 05.00 uur fles 165 ml.
    09.00 uur fles 135 ml.
    12.30 uur fles 135 ml.
    16.00 - 16.30 uur fles 165 ml.
    19.30 uur in bad
    20.00 uur fles 165 ml.
    20.30 uur in bed en dan slapen tot 04.00 - 05.00 uur

Hij is nu bij alle flessen goed wakker en drinkt ze allemaal leeg. Hij komt wel vroeg in de ochtend maar dat kwam hij ook als we zijn laatste fles tussen 22.00 en 24.00 gaven. Na de eerste fles leg ik hem weer lekker in bed en slaapt hij weer verder tot ongeveer 07.00 uur.

Deel Deze Pagina