Hoi allemaal, Laten we voorop stellen: ik ben een bewust alleenstaande moeder en ontzettend blij met mijn kleine meid. Echter merk ik dat ik het de laatste tijd ontzettend moeilijk vind om tijd vrij te maken voor mezelf. Omdat ik alles alleen doe merk ik dat ik best wel snel "op" ben, even iets voor mezelf hebben laadt me dan echt op zodat ik er weer tegenaan kan. Voorheen logeerde mijn dochter regelmatig bij mijn moeder maar ivm mentale problemen bij haar kan dit niet meer. Verder heb ik geen familie en de vriendinnen die ik heb wonen ver en zijn erg druk met hun werkende leven. Sinds kort heb ik een fijne oppas voor de dagen dat ik werk maar het voelt voor mij (nog) niet goed om haar ook te vragen voor momenten dat ik niet werk. En omdat al mijn vrienden zo ver wonen is het dan niet "even een paar uurtjes weg". Al met al voel ik me hierdoor best eenzaam. Ik ben eigenlijk op zoek naar tips van andere ouders in deze situatie. Hoe doen jullie dit?
Niet in dezelfde situatie maar kan je niet een dagje vrij nemen wanneer je dochter op school zit? hoef je de oppas niet te vragen en je hebt even een dagje voor jezelf?
Heb je Buurtgezinnen in jouw woonplaats? Een onwijs nooi initiatief waarbij je kan vragen of er een gezin/opa en oma is dat jouw dochter bijvoorbeeld 1 dagdeel per week op kan vangen. Ik zie bij ons regelmatig oproepjes voor alleenstaande ouders. Ik heb zelf een poos 2 kinderen opgevangen, 1 ochtend in de week, was supergezellig. Kleine moeite (toen tenminste) voor mij en de moeder kon even opladen. Nu ben ik zelf te druk om dit weer te gaan doen maar de bedoeling is wel om het als de jongste wat ouder is weer te gaan doen
Ik zit niet in die situatie, maar hoop dat ik toch mee mag denken? Als het lukt zou ik inderdaad een dagje vrij nemen als je dochter op school zit. Of toch een extra dag(deel) de oppas op laten passen of misschien een dag BSO afnemen. Of misschien is ze er aan toe om bv. op dansles te gaan, zodat je dan even een uurtje voor jezelf hebt (is niet veel, maar meer dan niets ). Of haar bv. wat vaker een middag bij een vriendinnetje laten spelen (is niet structureel, maar toch ook weer iets)? En tegen de eenzaamheid: is het mogelijk om (met je dochter) af en toe een nachtje bij vrienden of familie te logeren of zij bij jouw? Dan heb je wel niet volledig tijd voor jezelf, maar kun je wel bij je vrienden zijn zonder dat je je dochter lang alleen moet laten en 's avonds als zij in bed ligt, kun je met die vriend(en) wat leuks doen.