Hoe melkproductie ophogen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Fien25, 26 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    Voor de mensen die m'n topic volgden, mijn productie is hoger geworden. Door te clusterkolven (10 minuten kolven, vervolgens 10 minuten rust, en dan weer 10 minuten kolven) heb ik een goede productie gekregen. Ik blijf dit eigenlijk nog elke dag herhalen, zo'n 5 a 6 kolfsessies per 24 uur. Dit heeft bij mij heel goed geholpen. Na 2 dagen zag ik al verbetering. Ik heb zelfs nu al 400cc in de vriezer staan. Ik heb de afgelopen 2 dagen al 275cc extra kunnen invriezen.

Bedankt nog voor al jullie tips dames.

2. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Fijn zeg!

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Fijn zeg ! Maar hoe is het nu met live aan de borst drinken?

4. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    Ik ben bang dat we hem een beetje verwend hebben, want live uit de borst drinken doet hij nog steeds niet.

Ik heb er vrede mee. Ik vind het jammer dat hij niet direct vanuit de borst drinkt, maar het belangrijkste vind ik dat hij borstvoeding krijgt. En die krijgt hij ook op deze manier. Het is alleen voor mama een stuk pittiger om fulltime te kolven. Maar ik doe het met liefde voor m'n kleine ventje.

5. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    fijn dat je al verschillen ziet in je productie!
    Ikzelf heb mijn dochter bijna fulltime aan de borst, maar ik durf het nog niet helemaal los te laten omdat ik als de dood ben dat ik te weinig melk geef en dat ze dan alsnog een stille hongerlijder wordt.

Ik ben nu al voor de 3e avond op een rij een clustersessie aan het doen (dus ook 10 minuten, 10 min rust, 10 min kolven etc). Ik weet niet of het echt veel verschil geeft, omdat ik maar 1 a 2 kolfmomenten per dag heb.
    Maar dat jij het verschil al zo duidelijk ziet, dat geeft mij zeker hoop :)

6. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    Ik kan me er best wel wat bij voorstellen, dat je bang bent om te stoppen met kolven, ook al is het maar 2 x op een dag. Hoewel het intensief is, weet je wel precies hoeveel je kindje binnen krijgt. En met live uit de borst drinken, moet je hierop vertrouwen. Ik vind het zelf ook heel fijn om die controle zelf in de hand te houden. Je kan op deze manier wel een voorraadje aanleggen.

Maar dat clusterkolven helpt bij mij heel goed. Ik doe dit eigenlijk gewoon bij elke kolfsessie nu. Ik probeer sinds vandaag naar 5x kolven eens naar 4x kolven te gaan. M'n vriezer raakt in een paar dagen namelijk ineens heel erg vol met alle extra gekolfde melk:D. Aan 4x kolven zou ik voldoende moeten hebben.

Maar bij jou zou het natuurlijk iets anders kunnen zijn, omdat je kleintje ook live drinkt. Dat is natuurlijk bij mij niet het geval, en zie je wellicht wat sneller dat je productie hoger is.

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Wow! Super!

8. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ik weet nu dat mijn clusterkolfsessies ook hebben geholpen in een verhoogde productie.
    Je zult het haast niet geloven, maar ik ben zelfs bang dat ik nu te veel melk heb iov te weinig. Gisteren kolfde ik s avonds nog 250cc, terwijl ze s avonds maar 80 drinkt. (Flesje gekolfde melk)

Ik voel zelfs stuwing, nog meer dan in kraamweek. Ik ga vanavond ook niet meer kolven. In de hoop dat mijn productie niet nog meer op te hogen.

Lukt het jou met 4x kolven per dag?

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Denk ook dat je jezelf een beetje overproductie hebt bezorgd! Hoe meer je stimuleert hoe meer voeding je aan gaat maken!
    Persoonlijk zou ik er gewoon mee stoppen met dat kolven en je kindje iedere voeding zelf laten drinken... Zo stemt de BV zich precies af op de behoeft van je kindje.
    Als je op een moment denk toch te weinig voeding te hebben kun je altijd nog een paar keer kolven na het voeden, maar op deze manier bezorg je jezelf een hoop werk en veel te veel voeding!
    250cc kolven in de avond, dat is echt gigantisch!

10. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ja, ik weet het. Bovendien zit er bij mij heel veel tussen de oren. En op een of andere manier heb ik nu ineens ook meer rust, en dat zorgt er ook voor dat mijn productie nu hoger is.

Ik heb gisteren ook voor het eerst niet gekolfd, en ben ook van plan om de komende dagen/tijd dat niet te gaan doen. (althans niet om mijn productie te verhogen, misschien als ik onverwacht langere tijd van mijn dochter verwijderd ben) Ik heb genoeg melk in mijn borsten, en anders nog in de diepvries. En in het uiterste geval zelfs nog kunstvoeding in huis. Dus ze hoeft zeker niets te kort te komen.

11. Fien25

Fien25 Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.659
    422
    83
    @miepens; wat super dat het je gelukt is om ook je productie te verhogen. Maar pas nu wel op he, dat je geen overproductie krijgt. 250cc vind ik ook wel heel erg veel hoor. Mijn record ligt op 225cc. Maar ik probeer het nu tussen de 150 en 180cc te houden. Als ik dat 4x per dag doe, zit ik precies op de voeding die ik nodig heb;).

Heel af en toe kolf ik wat minder (120-130cc), maar dat kolf ik die dag i.p.v. 4x een keer 5x.

Op dit moment heb ik het gevoel dat het hier wel goed zit nu. Ik wil ook geen overproductie krijgen. En om nu m'n vriezer helemaal vol met potjes melk te hebben, is misschien ook wel wat te veel van het goede.

12. mounia05

mounia05 Niet meer actief

Mieppens ik begrijp dat je borstvoeding geeft en daarnaast ook kolft?? Dat clusterkolven wat je deed , hoe snel leverde dat meer productie op??

Ik ben namelijk deze week begonnen met werken en op me werk ben ik aan het kolven maar het lijkt elke dag minder te worden. Ik wil vandaag dat clusterkolven gaan proberen. Vroeg me af hoe snel me productie dan omhoog gaat. Na me werk en in de nacht/ochtend drinkt hij gewoon bij mij aan de borst en dan is hij gewoon voldaan. Moet ook zeggen dat ik tijdens me verlof ook wel eens grotere hoeveelheden moest kolven en dat was toen helemaal geen probleem. Snap gewoon niet waarom het nu zo weinig is.

13. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ik ben uit onzekerheid gaan clusterkolven. Ik weet niet precies hoeveel mijn produktie is gestegen, omdat ik verder alleen maar borstvoeding gaf. Ik weet in ieder geval dat ik 3 avonden achter elkaar tussen 10 en 11 s avonds de sessie heb gehouden en dat ik een dag of 2 later stuwing voelde. Maar voor die tijd kolfde ik ook nog gedurende de dag 1 a 2 keer. En daar was ik ook mee gestopt, omdat ik nu echt fulltime bv wil geven en niet meer kolven.

In jouw geval zou je na de laatste bv ook een kolfsessie kunnen doen.

Ik kolfde dan 10 min (dubbelzijdig), 10 min rust, 10 kolven, 10 rust. Etc. Gewoon lekker voor de pc, dus een echte straf was het niet.

14. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Je zou natuurlijk ook gedurende dag iets vaker kunnen kolven op je werk. Hoe vaker je borsten worden gestimuleerd, hoe meer ze gaan aanmaken.

15. mounia05

bedankt voor de reactie.

heb lactatie deskundige sproken en die zei inderdaad dat ik overdag korter maar vaker moet kolven. Verder zei ze dat mijn productie niet meer zal stijgen omdat me zoon al bijna vaste voeding erbij mag krijgen. Mijn lichaam is dus al een beetje aan het afbouwen.

Verder legde ze uit dat in de ochtend je melk het meeste is en het gedurende de dag minder word omdat ze dan minder eten dus dat klopt ook. Maakte me zorgen voor niks haha

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hoe weten je borsten nu dat je zoon bijna vaste voeding mag krijgen??? Vind ik persoonlijk een beetje een vreemde stelling...??
    En ip is het natuurlijk ook nog steeds zo dat 6mnd exclusief BV de WHO richtlijn is (maar aan richtlijnen hebben je borsten ook geen boodschap natuurlijk!)

Rond de 4 maanden zit er altijd even een dip, waarin je vaak ziet dat kinderen weer 's nachts willen drinken en zelfs weer regeldagen. Hiermee krik je dus je productie weer wel op naar de behoefte van je kindje!
    Dit is een normaal verschijnsel...

Dat ze gedurende de dag minder gaan drinken klopt inderdaad wel! En voor nu is er niks mis met je productie!

17. mounia05

hmm daar heb je wel een punt... zo dom dat ik daar niet aan dacht. Ik dacht als je voeding kan veranderen naar leeftijd van je kind dat je lichaam dan ook zelf zich daaraan kan aanpassen:)

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Enne...van.afbouwen is geen sprake hoor!:)
    Borstvoeding blijft voorlopig nog de belangrijkste voedingsbron voor je
    kindje. Je hoeft ook niet actief voedingen te minderen als je aan de bijvoeding gaat beginnen.
    De eerste periode doe je bv voor de hapjes. En op een gegeven moment komen die 2 naast elkaar te staan.

Deel Deze Pagina