advies cb wat vinden jullie?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mamavanrosalie, 16 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanrosalie

8 apr 2014
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi allemaal,
    mijn dochter is net 6 maanden
    ik kom net terug bij het cb en daar kreeg ik dit advies m.b.t. borstvoeding en bijvoeding
    7.00 broodje en daarna bv
    10.00 fruithap evt met water
    13.00 broodje en daarna bv
    15.00 soepstengel of i.d. met water
    17.30 aardappel groente vlees
    20.00 bv

ik geef nog wel een x of 6 bv en ze krijgt wel al een fruithap en groente maar daarna drinkt ze nog wel bij. vinden jullie dit veel? de kinderarts zei dat bv gezond is maar dat ze op mijn manier veel te veel calorieen binnen krijgt:( ik had heel veel zin om hard te gaan lachen want wat een onzin en ontwetendheid..

liefs

liefs juul

2. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    zucht, stom cb
    volgende keer idd lekker hard lachen.
    mijn meisje is nu ruim 8 maanden en drinkt nog zo'n 5a6 keer.
    de wijkverpleegkundige viel bijna van haar stoel, want een kindje die de fles krijgt, drinkt er nog maar 2a3. hoeveel dronk mijn meisje dan per keer? En er mocht/moest echt een voeding vanaf hoor en al helemaal geen nachtvoeding. Zo vermoeiend zulk 'advies'!
    Lekker je meisje volgen en niet het cb, melk is nu nog het belangrijkst, je meisje is nog maar 6 mndjes oud! plus teveel bv kan bij mijn weten helemaal niet!

3. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Ik geef eerst borstvoeding en dan bijvoorbeeld fruit een uurtje daarna en zo ook met groenten in de avond.
    ik ben bang als ik het andersom doe mijn dochter niet zoveel honger meer heeft en niet zoveel bv meer wil met als gevolg dat het terug loopt.
    ik ben ook deze week op het cb geweest en ze stelde mij voor om pap te geven met kunstvoedig omdat dit makkelijker is en beter bind met pap. Ja maar een stukje brood(korst) kan ook zei ze daarna nog.
    Ik doe dat laatste maar als ik nog even door wil gaan met zelf voeden.

4. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Wat je zelf al zegt.... lachen erom en vergeten! De mijne is bijna negen maanden en krijgt nog zeven a acht keer bv. En zij zit nog gewoon netjes op haar eigen lijntje

5. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Wat een onzin. Bv mag onbeperkt!
    Ik geef ook nog zeker 6 voedingen en mijn dochter is bijna 14 maanden. Ze is gewoon gemiddeld qua lengte, in gewicht zelfs wat lager.

En over dat brood, dat mag je gewoon opbouwen hoor. Hoeft niet in 1 x heel veel.

Gewoon je moedergevoel volgen.

6. Sinaasappel

Sinaasappel Bekend lid

24 apr 2013
    715
    1
    0
    NULL
    NULL
    Eerst BV dan bijvoeding, het is niet voor niets BIJvoeding

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat weer een onzin, ik zou zo'n CB echt nooit meer serieus nemen! Serieus, met 6 maanden beginnen over calorieen? En dan nog uit borstvoeding? Ik had denk ik aan die arts gevraagd waar haar hersens zitten.

8. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Met 6 maanden kreeg ik hier het advies om langzaamaan te beginnen met bijvoeden naast de borstvoeding. Aangezien ik al fruit en groente gaf, mocht ik nu ook beginnen met een broodkorst. Ik hoefde nog niet meteen zoveel eten te geven. Met 6 maanden zat ik ongeveer op 6 voedingen, nu is dat gezakt naar 5.

Om het even compleet te maken, hierbij ons gemiddelde/meest voorkomende schema:
    08.00 bv
    10.00 fruit
    11.30 bv + brood (meestal alleen een korstje, gaat nog niet zo hard ;))
    15.00 bv (+ soms een tussendoortje, bijvoorbeeld stukje fruit om op de knagen/sabbelen)
    17.30 groente (+ meestal bv als toetje)
    20.00 bv

Dit wisselt natuurlijk ook nog wel eens qua tijden, bv is nog steeds grotendeels op verzoek... Met 6 maanden hoeft de vaste voeding nog geen bv te vervangen, dat komt later pas! Volgens mij las ik het ook in een andere reactie: het is BIJvoeding!

Onthoud dat het cb de adviezen baseert op schema's van 'fleskinderen'. En het zijn adviezen! Geen verplichtingen! :)
    Gelukkig heb ik hier een wijkverpleegkundige die iets meer van bv af weet en het ook aanmoedigt, maar de kinderarts moest ik laatst uitleggen waarom ik niet wist hoeveel cc mijn kind per dag dronk... Ik ben er wel achter dat ik bij mijn cb voor de medische kant bij de kinderarts moet zijn, maar voor de rest (oa voedingsadviezen) bij de wijkverpleegkundige.

9. littlemissme

littlemissme Bekend lid

1 sep 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook een zoontje dat minimaal 5 x bij me drinkt. Ons ritme lijkt op die van nmv behalve dat mijn zoontje sinds deze week ook brood bij het ontbijt krijgt.
    Het cb heeft mij ook dergelijk advies gegeven. Maar sinds ik eerder ook al onzin advies had gekregen laat ik dat daar zodra ik daar weg ga. Ik informeer me liever bij mensen die het echt weten. Het aantal bv wordt voor vanzelf minder.

10. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Dit 'schema ' zitten wij net pas op.. Met bijna 12 maanden dus..

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

ik vind het schema prima maar de redenering onjuist.

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik zou bv en brood omdraaien in de ochtend. Verder nog geen water, maar nog een paar maanden voornamelijk bv. Te veel calorieën is nog niet echt een issue. Daar zou ik me niets over aantrekken. Ik vermoed dat dat gebaseerd is op flescalorien.
    Op zich is het schema niet slecht, maar je kindje hoeft per keer niet echt een maaltijd naar binnen te werken. Elke keer een paar happen is voorlopig prima.

13. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Denk dat ze bedoelen om GELEIDELIJK naar zo'n soort schema te gaan.

14. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    ohhhh dat achtelijke cb toch! wanneer leren ze nou eens iets over bv. hier een 15mnder die nog een keer of 5 op de dag drinkt (en ook nog snachts). het gaat echt steeds meer naast elkaar staan, maar voor het jaar is melk de hoofdvoeding.

15. fafa

fafa Niet meer actief

Ik vind het bizar dat hier uberhaupt zoveel mensen advies hebben gekregen over "schema's". Als ik bij het CB zeg dat ik voed op verzoek krijg ik nooit wat te horen over tijden en cc's en dat soort ongein. En terecht.

16. mamavanrosalie

8 apr 2014
    99
    0
    0
    NULL
    NULL

ze zei echt dat ons schema er nu ongeveer zo uit moest zien want 6 bv waren teveel calorieen.. en dan zou ze geen makkelijke eter worden.

17. soeee

soeee Niet meer actief

Gewoon doen wat voor jou goed voelt! CB geeft vaak een KV advies. Met 6 maanden zei de arts daar ook dat ik naar 3 voedingen moest. Nou moet ik zeggen dat ik nu net bijna 7,5 mnd op 3 of 4 voedingen zit.

Ons schema is ongeveer zo:
    07:00 uur/08:00 uur - borstvoeding
    10:00 uur/10:30 uur - pap (waar je alleen water bij doet).
    13:00 uur - fruit
    13:30 uur - boterham met water of thee
    17:00 uur - avondeten. Als ze hier nauwelijks iets van eet krijgt ze nog een borstvoeding.
    23:00 uur - borstvoeding

Ze krijgt eigenlijk niet dagelijks een tussendoortje omdat ze hier genoeg aan heeft. En bied haar heel de dag door water of thee aan :)

18. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Zo hee, dus je geeft eigenlijk alleen nog standaar een ochtend en een avondvoeding en als ze slecht eet nog een na het eten? Dat zijn er nog twee of soms drie? Hahaha dan doe ik toch iets niet goed met negen maanden zeven a acht voedingen...

19. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Mhh, volgens mij is het wel zo dat kinderen die voor een bepaalde leeftijd niets krijgen aan afwijkende smaken en stukjes, meer kans hebben om moeilijke eters te worden.. Alleen ligt die leeftijd volgens mij op een maand of 10, dus dan heb je nog wel ff.. ;)

En over die calorieën... Las pas een opmerking die hier echt van toepassing is: daar heb je nou 2 oren voor, het ene oor in, het andere oor uit!

Zelf met zes maanden bij oudste naar vier keer bv per dag, met de negen maanden naar drie. Nu met jongste op 5 à 6 voedingen per dag. Lekker doen hoe jullie het fijn vinden!

20. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Smaken kunnen ze prima leren door elke keer kleine beetjes te eten.

Wij laten onze kinderen vanaf 6 maanden grotendeels met de pot mee-eten. Wij koken namelijk zoutloos en zorgen er gewoon voor dat we altijd wat gekookte groente apart houden als we een sausje toevoegen. Technisch gezien zitten we dus met 6 maanden wel op dat schema. Alleen veel vaker bv en elke maaltijd is 1 hap ook voldoende. Ze mogen zelf eten dus kunnen lekker zelf bepalen hoeveel ze eten. Mijn oudste is trouwens een moeilijke eter, maar ik betwijfel of dat aan de bv ligt. Hij at eerst alles, en van de een op de andere dag niets. Hij leeft nog steeds, is super lang en uitermate gezond. Bij de meeste moeilijke eters is het gewoon een fase. Altijd blijven aanbieden en zelf genieten van het eten.

Deel Deze Pagina