Ohw, ik dacht al! Ik ken er maar 1 die ook Pprom heeft gehad ! Alles goed?? Bij mij was er idd geen oorzaak gevonden... Maar als ik wel een infectie oid had gehad, had ik niet zo lang met die gebroken vliezen kunnen lopen, dan was die kleine in gevaar gekomen...
Ik had vanaf 17 weken bloedverlies, met 22 weken bleek ik 2 cm ontsluiting te hebben. Ik heb toen een nood cerclage gekregen, alleen mijn baarmoedermond verkorte steeds meer. Uiteindelijk bevallen met 28 weken
Haha, ja die ja. Het gaat hier onwijs goed, na een lang, lang, heftig, megazwaar jaar. Herkenbaar huh? Ik had wel een infectie, een giga blaasontsteking veroorzaakt door GBS. Werd pas onderkend toen de vliezen al gebroken waren. Toen AB gekregen en ook nog 6 weken doorgelo... legen . De kleine had geen infectie opgelopen. Wat een wonder hè.
Ja jeetje, wat herkenbaar... Wat FIJN ! Dat het bij jullie ook goed gaat Genieten hè?! -> ik snap nu wat ze daarmee bedoelen
Ik ben inmiddels bevallen van onze tweede, bij 36,6 dus die heeft gelukkig iets langer gezeten! Bij mijn eerste ben ik opgenomen in het UMCG, ook daar bevallen. Bij de zwagerschap van de tweede onder controle geweest bij een gyn in een streekziekenhuis. Maar het geven van antibiotica al ruime tijd voor een bevalling beschrermt toch niet je kindje tijdens de bevalling? Dat is dus de reden dat ik antibiotica tijdens de bevalling kreeg, om mijn kindje te beschermen. Of ben ik nu niet volledig op de hoogte?? Of is het dan zo dat je de bacterie voor de bevalling nog weg kunt krijgen dmv geven van antibiotica?
Ja volgens mij proberen ze dan eventuele bacteriën weg te krijgen voor de bevalling... Door die bacteriën kunnen je vliezen aangetast worden, waardoor ze breken. Dus je beschermt je kindje indirect door je vliezen te beschermen Ik zou eens informeren bij jouw gyn. Of bij die in het umcg. Over urine onderzoeken en die vaginale kweken... Grtz.
De urine onderzoeken en kweken heb ik idd gehad bij de tweede zwangerschap, daaruit is gebleken dat de bacterie weer actief was. Als ik had geweten dat er ook vooraf ab gegeven kon worden had ik daar zeker om gevraagd ... Best slecht eigenlijk dat ze dat niet overal standaard doen.. Ik vond het best spannend een tweede zwangerschap na bij de eerste zo vroeg bevallen te zijn!! Bij beide zwangerschappen zijn idd mijn vliezen (vroegtijdig) spontaan gebroken..
Volgens mij komen die vroeg gebroken vliezen relatief weinig voor als oorzaak van (hele vroege) vroeggeboorte... Vandaar dat ze het misschien ook geen algemeen beleid erop hebben. Er is denk ik veel meer beleid op de cerlages etc...
Ik heb begrepen dat bij het plotseling breken van de vliezen de kans op herhaling niet groter is dan bij een normale eerste bevalling. Vooral als er geen oorzaak (ontsteking etc) te vinden is. Ik mag dus ook weer naar de vk de volgende keer. Of dit ook zo is bij extreem vroeg gebroken vliezen weet ik niet. Bij voortijdige weeën is er wel een vergrote kans op herhaling!
Statistisch zal dat wel kloppen ja, maar ik zou het nooit aandurven om zonder extra controles op infecties ed bij een gyn een tweede zwangerschap aan te gaan. Maar de mijne braken dus ook wel erg vroeg.
Haha, ja, wij ook. En alles is een EITJE ook ineens, ook als ze ineens nachtenlang niet wil slapen na de BMR. Ladiedadieda... Zal ik eens een geintje vertellen? Ze valt tegenwoordig waterlurkend uit de FLES in slaap .
Dat lijkt mij ook wel logisch! Ik denk dat de vk bij mij ook alerter zal zijn de volgende zwangerschap. Het gekke was dat ze na de bevalling tegen me zei: "ik had al het gevoel dat hij vroeger zou komen" ...
Ja, raar is dat hè. Wat dat betreft zou wat meer intuïtie en boerenverstand soms wel fijn zijn in de gezondheidszorg .
onze man is precies met 37 weken geboren. De vk zei als hij zaterdag rond 23uur was geboren was tie t vroeg nu was het eigenlijk goed. hij is zondags om 8uur geboren.. ze zei dan had ik waarschijnlijk een hele andere handeling qua z'huis en vk gehad zei ze.. ook totaal niet bij stil gestaan, had zaterdag overdag raar gevoel inme buik, zo'n menstruatie pijn, heel raar, dacht miss wat verkeers gegeten.... helemaal niet bij stilgestaan dat de kleine aan t rommelen was haha..en toen zaterdagnacht om 2uur braken me vliezen. dusja... hij woog 2270 gr....maar nu niks meer aan te merken haha
Hier bij de 1e gedroomd dat hij te vroeg zou komen en met bijna 35 braken m'n vliezen spontaan. Zelfde dag nog was hij er al. Had de week ervoor wel al in het zkh gelegen ivm verdenking op trombose. Bleek niet zo te zijn, maar wel dat het aantal bloedplaatjes veeeel te laag was. Misschien dus dat er toch iets gewoon niet helemaal lekker zat, waardoor hij al zo vroeg kwam (nooit harde buiken gehad ofzo)... Bij de 2e vanaf 34 weken opeens heel veel harde buiken, maar 38 weken geworden. Bij de 3e rond 16 weken al de eerste harde buiken en mmet 29 weken lichte weeen. Weeenremming gehad en veel rust en uiteindelijk ook tot 38 weken doorgelopen. En nu al met 11/12 weken de eerste harde buiken. Gelijk begonnen rustiger aan te doen, maar toch steeds erger geworden. Ook hier weer gedroomd dat ik te vroeg zou gaan bevallen. Nu wel langer gewacht met naar het zkh te gaan, omdat de vorige keer de bmm wel nog 3cm was en ik achteraf het idee had dat er wel heeeel snel ingegrepen was - en heb nu natuurlijk nog 3 kinderen rondlopen, waarvan 1 inmiddels leerplichtig (maakt een langer zkh-bezoek organisatorisch toch wat lastiger). Zaterdag dus met 33+1 pas gegaan omdat de (voor)weeen wel heel erg heftig geworden waren en nu bleek de bmm ook al net onder de 2,5cm te zijn. Uit e.o.a. testje met uitstrijkje kwam ook duidelijk verhoogd risico op vroeggeboorte. Vanmiddag hoop ik van het infuus af te mogen (eigen verzoek) en als alles dan rustig blijft vanavond weer naar huis, maar heb inmiddels toch wel weer harde buiken (ook in rust), dus vrees dat het niets gaat worden en ik toch nog langer zal moeten blijven. Of deze dus ook weer te vroeg gaat komen, weet ik niet, maar ergens zegt mijn voorgevoel van wel. We zullen zien...
Ik heb nooit het idee gehad dat ik eerder zou gaan bevallen. Ik was gewoon aan het werk, lekker nog een hoop afmaken. Geen last van mn buik en een hele voorspoedige zwangerschap gehad. Halverwege de middag naar de wc en zat m'n inlegkruisje toch wel erg vol. Dacht ook beetje slijm te zien en wat oud bruin bloed. Om zes uur (na het werk) toch even voor de zekerheid de verloskundige gebeld en kon half zeven langs komen. Toen ik daar was, was het toch wel veel vocht mijn vliezen waren dus gebroken, maar het stroomde niet hard eruit ofzo. Moest dus wel naar het ziekenhuis en kreeg daar te horen dat dit mijn laatste werkdag was Paar uur later begonnen toch de weeën en om 09:45 uur de volgende ochtend is mijn zoontje geboren met 34+5. Hij ligt nu nog in het ziekenhuis, maar het gaat best goed. De oorzaak is (nog) niet bekend
Hier met 32 weken licht bloedverlies. Naar het ziekenhuis, niks aan de hand. Mocht me weer aankleden en ik ga staan en toen braken de vliezen....... Meteenaan de weeënremmers, maar dat deed niks, 11 uur later had ik 2 zoontjes......