bepalen de ouders of de naam afgekort mag worden?

Discussion in 'De lounge' started by debby82, Feb 15, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Mijn zoon heet Sam. En nu hebben al meerdere mensen aan mij gevraagd of ik het erg vind als ze hem Sammie noemen. Mijn schoonmoeder kwam er wel 3 keer op terug of ik het echt niet erg vind.

Nou noemt mij dochter hem ook Sammie, en is het hier ook een beetje ingeslopen. Maar goed, ik bepaal toch niet wat andere mensen zeggen? Al noemen ze hem Pietje of Klaasje als ze dat leuk vinden als bijnaam... ik ben toch niet hun baas?

Denk ik hier nu apart in? Mijn vriendin dr dochter heet Caithlin en die noem ik wel eens liefkozend mijn Cathy (ze is nu 10 dus daar moet ik mee oppassen ;)) maar heb dr ook nooit commentaar op gehad. Ook niet over nagedacht trouwens. Diezelfde dochter noemt mijn Emma trouwens Emmie... vindt het wel schattig dat ze een koosnaampje voor dr heeft.
    Wat vinden jullie hiervan?

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Goeie vraag. Mijn zoon heet ook Sam en mijn oudste noemt hem ook Sammie. Ik zelf ook trouwens.

Ik heb nog geen ergelijke dingen gehoord van familie en vrienden dus heb er nooit over nagedacht. Vrienden hebben een dochter Charlotte die ik Lotte noem, heb hen wel gevraagd of ze dat goed vonden.

3. tulip

tulip Niet meer actief

eigenlijk wel vind ik, als ze echt iets doen wat jij niet wilt, dus sammie i.p.v. sam, dan kun je dat gewoon zeggen. Ik zou dat iets zeggen van: hij heet sam hoor. Dan is de boodschap snel duidelijk.
    Een kindje van een vriendin heet isabelle. Die werd al snel door mensen isa genoemd, en mijn vriendin zei ook: nee hoor, dan hadden we haar wel isa genoemd.

Als ouders het goed vinden, is het geen probleem natuurlijk.

4. anniek

anniek VIP lid

Feb 5, 2006
    8,512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    ik vind het eigenlijk wel heel netjes dat ze het vragen!

5. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    nou vragen aan mij zou niet hoeven, als men sven een naam zouden geven die ik niet leuk zou vinden zou ik dat gewoon zelf zeggen

zo noemt mijn nichtje van 3 sven, svenneman, prima merk wel dat meer het gaan overnemen, en maakt me eigelijk niet uit,

dus als jij het niet erg vind zou ik zeggen tegen schoonmoeder van zolang sam het niet erg vind prima, sam komt van zelf op een lijftijd dat die het niet leuk meer gaat vinden misschien, en dan kan je dat aangeven toch? vind het wel schattig sammie, mensen verkleinen nou eenmaal graag namen van kleintjes.

6. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    4,322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Zouden ze aan mij ook niet hoeven vragen. Als ze er iets van zouden maken wat ik niets vind, dan zou ik dat wel gewoon zeggen. Nou heeft mijn dochter niet echt een naam om af te korten. Je kunt er wel Char van maken, maar er is niemand die dat doet en als ze dat wel doen, zou ik wel zeggen dat ik dat niet wil hebben. Ze heeft wel een bijnaam; Moppie. Ik noem haar altijd mijn moppie en dat is zo gewoon geworden dat bijna iedereen haar moppie noemt :).

7. monkeylove

monkeylove Niet meer actief

Ik noem mijn kinderen Mi, Lee en May haha, best eeeh ... japans. En de meeste noemen ze eigenlijk zo. Alleen noemt Michelle dr vader d'r Mies.
    Dat vind ik echt een verschrikkelijke afkorting van Michelle. Maar ja, moet hij weten, kan er niet wakker van liggen.

8. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
    man van exschoonzus heet jean-pierre... toen ik hem leerde kennen stelde die zich voor als Pierre dus iedereen noemt hem zo.. behalve zijn ouders... die ontploffen als iemand Pierre zegt.. ze blijven dan ook steeds corrigeren: het is Jean-Pierre..

Ik heb zoiets van als niemand de echte namen van ons vergeet mogen ze ons koosnaampjes geven wat ze willen

zoon Jur wordt door zijn vriendinnen altijd Jurrie genoemd
    Max: Maxie
    Babs: Babsel
    Puk: Pukkie, Chuckie als ze boos is en Tuckie door haar zusje

ik vind het allemaal prima, zolang het maar lief klinkt :)

9. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik vind sam juist een lekkere korte stoere naam, sammie klinkt zo. tja eeh hondjesachtig.

mijn dochter heet anne, zelf noem ik haar geregeld an, maar meestal gewoon anne, ik zou het niet prettig vinden als andere mensen haar ook an gaan noemen of anders, wat ze zelf wel eens roept is annie, vooral als ze ondeugend is, dus opa noemt haar geregeld annie

10. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

Feb 1, 2011
    4,355
    72
    48
    Ik vind dat je als ouder zijnde mag corrigeren wat je wilt.
    Je hebt niet voor niets je kind zijn/haar naam gegeven.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik vind zelf dat je je kind al een naam hebt gegeven. Dus hoeft het niet korter of anders. Maar als jij er als moeder zijnde geen probleem mee hebt is het toch goed? Vind het wel netjes dat het gevraagd wordt trouwens

12. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Ik vind het erg netjes dat ze het vragen! En jij bent er dan erg makkelijk in (ik ook), maar er zijn zat ouders die uit hun vel springen als je ook maar 1 letter verkeerd zegt aan de naam van hun kroost ;)
    Wij noemen onze zoon eigenlijk altijd Sil, en nu kwam zijn KDV-leidster er laatst achter dat hij officieel Silvester heet, dus die vroeg gelijk of ze hem voortaan zo mocht noemen, want dat vond ze veeeeel mooier, hahaha! Prima, hoor, maakt mij echt niet uit, maar vind het wel leuk dat ze het eerst vroeg, ondanks dat ze hem nu juist bij zijn officiele naam noemt :D

Het eerste jaar noemden al zijn leidsters (en groepgenoten) hem trouwens Silly-Billy; ook nooit moeite mee gehad, hoor. Klinkt best schattig, vind ik... Ik zeg het nu zelf ook nog wel eens :)

13. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

Apr 4, 2011
    2,070
    0
    0
    Hier
    netjes dat t gevraagd wordt, onze meid heet charlotte, ik noem dr vaak lotje of lotti, lotte. heet zelf marloes en ben mn hele leven loessie genoemd, kan er niet wakker van liggen!

onze dochter kent ook haar hele naam, want als ik charlotte, kom maar even zeg, komt ze gewoon, ze reageert prima op dr echte naam ondanks dat bijna niemand haar zo noemt. vind een afkorting of koosnaampje wel lief, zolang het een ´echte´ naam blijft, afkortingen van melissa die ´mel´ gaat heten ben ik niet zo van...

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Vind het risico met verkleiningen vaak dat het er zo inslijt dat iemand op volwassen leeftijd ook nog altijd Henkie wordt genoemd. Mn vader heeft om die reden na wisseling van baan zichzelf altijd voor gesteld als Hendrik. En alleen voor de broers, zusters, schoonzusters en zwagers is het nog altijd Henkie of ook vaak Henk.

Wat dat betreft ben ik wel blij dat de namen van mijn meisje zich niet direct lenen voor verkleiningen of aanvoegingen als tje of ke.... het zijn al vrij lange namen (4 lettergrepen) dus als je er ook nog "ke" achter zou plakken wordt het wel heeeeeel lang.

15. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

Jul 31, 2007
    2,139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    ja ik vind dat de ouders dat bepalen.

ik heb er een hekel aan aan als ze de namen van mijn kinderen afkorten.
    bij mij eigen naam heb ik dat ook!

dus ik corrigeer mensen meteen als je de namen afkorten!

en als ze dus zouden vragen of ze het mogen afkorten zeg ik ook nee.
    en het is gewoon niet nodig want ze zijn kort genoeg en het worden hele rare namen als je ze afkort.

16. Sennaaa

Sennaaa Niet meer actief

Ik denk dat ze het vragen omdat sommige ouders het niet op prijs stellen als de naam van hun kind afgekort wordt. Er was laatst nog een topic over, over een moeder die dat niet op prijs stelde.
    Ik zou er persoonlijk zelf geen problemen mee hebben en je hebt er ook niet altijd invloed op.. Op een dagverblijf of op school wordt de naam van je kind misschien ook afgekort door juf/leidster of kinderen.
    Mijn dochter heet Senna maar wij noemen haar zo vaak Sen, dat ze daar zelfs beter naar luistert...:D

17. Vash

Vash Bekend lid

Nov 24, 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Nee, bijnamen komen vanzelf. Als ouders het er niet mee eens zijn zeggen ze er wel iets van.

18. Dana

Dana Niet meer actief

iedereen mag de naam van mijn dochter afkorten, ik heb er persoonlijk geen problemen mee alleen.............zijzelf wel, als iemand haar naam afkort dan zegt ze dat ze niet zo heet en noemt dan haar volledige naam op.

19. PenF

PenF VIP lid

Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Ik vind het vreselijk als ze Pepijn afkorten naar Peppi... Heb dat ook aangegeven bij de mensen die het deden en nu doen ze het niet meer alleen om mij te pesten.
    Florine noemen ze wel eens Floor of Florien, vind ik minder storend, maar heb het liever niet. Als ik wilde dat ze zo zou heten, dan had ik haar wel die naam gegeven...

20. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    4,760
    0
    0
    Mijnschoonmoeder noemde onze oudste bij dag 1 al jasmijntje. Hou absoluut niet van verkleining, maar betrap me er zelf op dat ik haar ook met regelmaat jasmijntje noem :) nu is de band met sm niet heel erg goed, dus daar lag het eerder aan als dat mijn eigen moeder het gedaan zou hebben. Noem onze meiden ook vaak gewoon "mijn" en "lief" :D is wat korter. Heb er verder geen problemen mee, gaat er mij meer om wat de meisjes zelf ervan vinden.

Share This Page