Hoe mijn Nederlands 2F leren?

Discussie in 'De lounge' gestart door xbabyxdx, 4 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Ik ben begonnen aan het vak Nederlands. Maar hoeeeee..... ga ik dit bestuderen? :cool:

De hoofdstukken zijn erg langdradig.
    Je moet eerst "weet ik veel" hoeveel bladzijdes lezen over telefoneren, notities maken, hoe je een klant te woord staat en dergelijke, en daarna krijg je pas ( aan het einde van het hoofdstuk ) spelling en grammatica. Dit zijn wel geteld 2 bladzijdes..... ;) En dat terwijl mijn Nederlands behoorlijk wat bijgeschaafd mag worden, dus meer spelling en grammatica zou fijn zijn.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?
    Hebben jullie het verplichte examen al gehad?
    Zijn er misschien boeken te koop wat fijner is qua lezen/studeren?

2. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Zijn er dan geen andere boeken die je kunt bestuderen?

3. Luja

Luja Niet meer actief

Voor spelling algemeen raad ik je dit boekje aan;

Eric Tiggeler - beter in spelling

Daarin worden alle regeltjes duidelijk uitgelegd :)

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Misschien wat bijlessen regelen? En voor de rest héél veel lezen, vooral 'echte' kranten zoals Volkskrant, NRC. Literatuur op een Kindle zetten en dan je gelijk ook 'moeilijke' woorden opslaan, die kun je dan later weer heel makkelijk nalopen. En bovengenoemd boekje uit je hoofd leren. Succes! :)

5. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Je denkt dat je veel spelling en grammatica nodig hebt. Maar zo veel spelling en grammatica is er eigenlijk niet. En als je denkt dat je die kunt leren zonder voorbeelden van toepassingen, kom je van een koude kermis thuis vrees ik.

Gewoon beginnen met een boek. Taalquizjes erbij doen (volgens mij had onzetaal.nl zoiets). En veel oefenen.

6. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    je kunt ook online oefenen. Google maar eens op "beter spellen"

7. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.496
    4.332
    113
    Vrouw
    Heb je de werkboeken van Deviant? Daar zijn nl extra boekjes van spelling, grammatica, woordenschat en lezen en schrijven van. Misschien even vragen bij jou op school?

8. xbabyxdx

Bedankt voor jullie tips! Ik ga eens kijken voor dat boekje. En online oefenen.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik weet niet of je de boeken van NU Nederlands gebruikt... maar daar zit online oefenmateriaal bij.

10. xbabyxdx

Nee die heb ik niet. Maar ik ga eens online rondkijken.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat heeft voor NU Nederlands niet direct zin, althans qua gratis oefenen bedoel ik. Bij aanschaf van de boeken koop je er ook meteen een online licentie bij... hierin zit oefenstof.
    Je kunt trouwens die licentie ook los kopen (dus alleen de licentie)

12. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

#12 sunshineS1976, 5 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2016
    Ik begrijp het niet helemaal.
    Is NL een vak van een bepaalde studie die je doet?
    Ben je anderstalig?
    2F is de hele taal he: kunnen spreken, luisteren, begrijpend lezen en brieven schrijven met een duidelijke opbouw en juiste toon.
    Als NL je moedertaal is dan heb je dit niveau in principe. Tenzij je net als anderstaligen "de meisje" ipv het zegt en "ik heb niet auto " ipv "ik heb geen auto".
    Ik kan je mogelijk wel helpen maar ben dan wel benieuwd wat je nu precies moet leren en halen.

Ik heb bijv wel toetsen/ oefeningen liggen van 2F. Ik zou je ze kunnen sturen en wil ze ook wel voor je nakijken. Ik kan je dan wel vertellen welk niveau je hebt en wat er verbeterd moet worden.
    Al vind ik je openingsbericht al behoorlijk 2F ;)

Deel Deze Pagina