Hallo Dames, Zijn hier aanwezigen die voor Graves met Radioactief Jodium zijn behandeld? Hoe kreeg je dit toegediend, slok of tablet? Mocht je meteen naar huis? En na hoeveel tijd waren jullie waardes weer in orde? Ik krijg maandag deze behandeling en krijg het nu al doodsbenauwd..:x Ook mede omdat wij een kinderwens hebben en de arts al heeft gezegd dat ik de eerste 6 maanden sowieso niet zwanger mag worden.. wil ik graag weten zijn jullie makkelijk zwanger geworden na deze behandeling? Of is er juist kans op verminderde vruhtbaarheid? Sorry voor de vele vragen maar via google word ik ook niet veel wijzer.
Ik volg mee, ben wel benieuwd. ik dacht dat je 24u in quarantaine moet na de behandeling en een week lang kinderen moet vermijden maar hier ben ik niet zeker van. ben wel benieuwd naar ervaringen.
Wel Graves maar niet met jodium behandeld. Kreeg "gewoon" medicijnen, vind die slok doodeng en toen mijn waardes goed waren was ik eigenlijk direct zwanger. Na mijn zwangerschap ging mijn schildklier juist te langzaam dus nu tyrax. Overigens heb ik wel teveel antistoffen (nu 39.2 zwanger) en moet dus bevalling in t zkh met kinderarts erbij en paar dagen blijven. Waarom kies je voor de slok?
Mijn vader heeft dit gehad, hij kreeg het dmv van een slok /drankje. Hij moest 2 dagen in quarantaine blijven en daarna moesten mijn ouders 2 weken apart slapen. Wij (ik was toen zwamger) mochten ze geloof ik 3 of 4 weken niet zien. Nu zijn zijn waardes goed.
Wat is het of waar is het voor? Zoals je ziet ken ik het dus niet maar ik wil je wel sterkte en succes wensen!
Voor tegen een snelle schildklier. langzame kan denk ik ook? Nu heb je veel ziektes met een schildklier maar graves is er 1 van. Een leuk kenmerk van die ziekte zijn uitpuilende ogen . Ik heb dat nu minimaal maar als ik 1 glas alcohol drink is 1 oog veel groter. Dan zie je heel goed het witvlies boven de iris. Toen die ziekte bij mij ontdekt werd waren veel mensen opgelucht want toen waren mijn ogen best erg. Ze dachten dat ik aan de drugs zat Buiten mijn laag gewicht en 1 groot oog bij moeheid of 1 slok alcohol heb ik gelukkig nergens last van. maar die medicatie misschien mn hele leven nemen bweeigh Volgens mij maakt die jodium je schikdklier kapot he? Of zie ik dat verkeerd. Dat dan de schildklier niet meer werkt?
Hier heeft mijn vader een jodiumslok gehad. Hij had het drankje. Hij heeft er verder geen last van gehad. Hij mocht gelijk daarna naar huis. Mijn ouders moesten wel op zo'n twee meter afstand van elkaar zitten thuis. Ze zaten dus ver van elkaar en moesten ook apart slapen. De kinderen mocht hij 3 weken niet zien, voor hen was het gevaarlijk. Een ware beproeving voor opa en kleinzoon! Mijn vader heeft er geen last van gehad, niet pijnlijk of iets. 1000% meegevallen, zijn waardes zijn nu goed en geen klachten meer.
Ja die slok "doodt" je schildklier. Volgens mij moet 80% vd mensen die de slok hebben gehad uiteindelijk ook medicijnen nemen voor een te langzame schildklier. Graves heeft normaal gesproken 1/3 kans dat het weer normaliseert, 1/3 dat de schildklier te langzaam gaat werken en 1/3 dat hij te snel blijft werken. Ik gokte erop dat hij weer normaal zou gaan werken en anders te langzaam, is ook beter dan die medicijnen voor te snel. Uiteindelijk is het dus ook te lamgzaam geworden na de zwangerschap. Krijg je meteen de slok of hebben ze het wel eerst geprobeerd met medicijnen? Mij adviseerde de internist toen om eerst medicijnen te proberen waarbij je gewoon wel zwanger mocht worden (ptu). Omdat een zwangerschap nogal eens wat kan aanzwengelen op hormoongebied waardoor graves zomaar eens kon veranderen of over gaan.... Is wel jaar of 3 geleden dus wie weet zijn de protocollen weer aangepast
Ik heb de slok zelf gehad na verwijdering van de schildklier omdat daar een kwaadaardig gezwel in zat.. Ons mannetje was toen een half jaar oud.. Ben 3 dagen in quarantine geweest en daarna nog 2 weken apart van ml geslapen en 4 weken op 2 meter afstand van zl moeten blijven.. Onderschat het zeker niet hoor is best ingrijpend.. Nu alweer in ronde 13 voor een brusje naar dat heeft meer met de zaadkwaliteit van mijn man te maken dan met mij.. Ik ben volledig vruchtbaar gebleven gelukkig.. Veel sterkte in elk geval en voor vragen mag je me altijd pb sturen hoor..
Ik werk op de afdeling waar deze behandeling gedaan wordt. Dus ik kan je vanuit dat perspectief misschien helpen. Heb je de uptake-meting al gehad of krijg je die maandag? Dit is een onderzoek waarbij je een kleine hoeveelheid I-123 krijgt toegediend (ook radioactief maar veel sneller uit je lichaam en in zo'n lage dosis dat het geen kwaad kan). Vervolgens worden er 4 en 24 uur na de toediening (meestal via capsule) opnames gemaakt van je schildklier en berekend hoeveel I-131 er toegediend moet worden om het gewenste effect te bereiken. Die berekening is op basis van hoeveel jodium je schildklier opneemt, het volume van je schildklier en je ziektebeeld. Bij graves komt het maar heel zelden voor dat je een behandeling met opname moet ondergaan. Bij graves neemt de schildklier meer jodium op, dus kan de totale dosis lager blijven. Bij poliklinische behandeling kom je nuchter naar het ziekenhuis, krijgt een capsule met I-131, vervolgens wordt gemeten hoeveel straling er op een meter afstand van je nog meetbaar is en op basis daarvan bepalen we hoe lang de leefregels gelden. Bij ons zijn die altijd maximaal 2 weken, muv zwanger worden, dat wordt idd 6 maanden afgeraden. Deels vanwege de straling en deels om de invloed van een zwangerschap op je schildklier te voorkomen terwijl je schildklier moet herstellen. Je hoeft dus niet bang te zijn, dat je daarna door de straling minder vruchtbaar bent. De overige leefregels komen idd neer op minimaal 2m van andere personen wegblijven als je langer dan 30 min bij elkaar in de buurt bent, minimaal 2m van je partner af slapen, geen intensieve verzorging voor kleine kinderen, geen lange autoritten, treinreizen of vliegreizen ondernemen. Deze regels gelden dus max 2 weken, afhankelijk van de dosis die je krijgt. En een keer knuffelen met een kind kan echt geen kwaad, als je het meer kort houdt en daarna voldoende afstand houdt. Heel verhaal geworden zo. Hopelijk heb je hier wat aan. Je kunt me ook altijd pb-en als je meer wilt weten.
Ik ben in 2014 met radioactief jodium behandeld. De slok. Is een tablet die je inneemt. Ieder ziekenhuis leeft zijn eigen regels na, maar ik heb een week apart geleefd. Mocht wel in hetzelfde huis blijven als ml maar moest dan op een andere kamer slapen. Mocht niet op dezelfde bank zitten etc. Uiteindelijk dus gekozen voor een week apart leven, omdat ik moeilijk 2 meter bij mijn zoontje vandaan kon blijven. De behandeling zelf viel mij erg mee. Het is meer de periode waar je daarna emotioneel doorheen gaat. Verder heb ik sinds de behandeling een te traag werkende schildklier. Ook inderdaad 6 maanden niet zwanger mogen raken (dit omdat ze zeker willen zijn dat het radioactieve uit je lichaam is). Verder om antwoord te geven op je vraag over het zwanger worden. Voor de behandeling ben ik van mijn zoontje door de pil heen zwanger geraakt. 7 maanden na de behandeling besloten wij voor een kindje te gaan. Helaas volgde daarop 5 miskramen. Hierop hebben wij onderzoek laten doen, maar daar is niks uit gekomen. Dus of het te verwijten is aan de behandeling durf ik niet te zeggen. Uiteindelijk ben ik in augustus opnieuw in verwachting geraakt en deze keer is het wel goed gegaan!. Ook zal je trouwens omdat je graves hebt altijd tijdens een zwangerschap naar de gyn moeten gaan. Dit i.v.m. anti-stoffen die nog aanwezig kunnen zijn. (is bij mij ook het geval). Mocht je trouwens nog geen ptu's hebben geslikt zou ik dat wel als eerste doen! Het is veel minder ingrijpend dan een radioactieve jodium behandeling!
Mijn schoonmoeder heeft een jodiumslok gehad ivm schildklierkanker. Zij is 2 nachten gebleven maar had heel veel water gedronken (je plast het uit) daarna moest ze nog een week bij kleine kinderen en zwangeren uit de buurt blijven. Moet je in daniel den hoed? Mijn schoonmoeder vond het daarbinnen ijskoud!
Meiden superbedankt voor jullie reacties! Mijn arts heeft min of meer besloten dat dit de beste optie is na bijna een half jaar 2x per dag 2 tabletten Propycil 50mg geslikt te hebben, mijn schildklier blijft aardig schommelen en teveel van dit medicijngebruik schijnt ook niet goed te zijn. Het klopt inderdaad dat veel personen na deze behandeling ineens een traag werkende schildklier hebben, en een klein percentage is gelijk genezen, ik hoorde zelfs dat het kan zijn dat als de gehele schildklier verwijderd word je levenslang nog een medicijn moet slikken. Naja ik laat het allemaal maar op me af komen. Super bedankt voor alle reacties!!