Hoe moet dat, bevallen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Moaatje, 12 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    De titel klinkt een beetje stom, maar zo voel ik me nu ook.
    Ben nu een ruim half jaar alle info aan het verslinden die over de zwangerschap gaat. Maarja, mijn zwangerschap duurt niet zo heel lang meer, en dan zal ik toch echt moeten bevallen. En laat ik daar nou net niets van weten. :confused:

Lees op 't forum over sluitlakens na de bevalling. En over plassen binnen een aantal uur na de geboorte. En nu schiet ik in de stress. Waarom weet ik dit niet?
    Ik denk dat ik nog wel info ga krijgen van de VK en bij de zwangerschapsgym. Maar hebben jullie tips over welke boeken nou echt nuttig zijn? Wat moet ik lezen en leren om dit ook te weten? Dan kan ik de bieb en de boekhandel straks ff leeghalen.

Zo stom, ga zo op in de zwangerschap dat de bevalling me , hoe zeg je dat, bijna ontschoten is. :oops:

2. Lidy

Lidy Actief lid

5 feb 2007
    200
    0
    0
    Ik zou het boek " Veilig bevallen" Van Croon en Smulders kopen, heb ik heel veel aan gehad.
    En vertrouw op je lichaam en de verloskundige, dan komt het gewoon goed!

3. faith and hope

faith and hope Bekend lid

12 apr 2007
    685
    0
    0
    tegen de tijd dat je verder in verwachting bent dan ben je er helamaal klaar voor. Ik heb veel aan zwangerschapsgijm gehad want daar vertellen ze heel veel dingen. De verloskundige kan je ook alles aan vragen maar daar komt van hun kant niet zoveel vandaan. Maar heb het zin om alle ins and outs te weten? De verloskundige is er op het moment van bevallen en daarna heb je 10 dagen kraamhulp tot je beschikking. DUs ik denk dat je het wat meer los moet laten. groetjes
    ps alle bevallingen zijn anders, ik loop nu 10 dagen overtijd met al 3 cm ontsluiting zonder weeen. het kan zo verschillend zijn voor iedereen

4. Willes

Willes Fanatiek lid

14 nov 2006
    1.127
    70
    48
    Gewoon niet te veel over nadenken (denk ik). Laat het gewoon gebeuren. Vrouwen bevallen al miljoenen jaren, dus geef jezelf gewoon over aan je dierlijke instincten :) .

5. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik had dit juist ná de bevalling, dat je kindje ook snachts elke 3 uur wil eten enzo.. ja weet ik veel.. :)

6. Loess

Loess Actief lid

14 feb 2007
    267
    0
    0
    ik zou daar idd niej teveel over nadenken meid.. het gaat egt allemaal vanzelf....

7. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Bevallen gaat vanzelf. De rest leer je van de kraamverzorgster. Je kunt ook altijd contact opnemen met het consultatiebureau. En verder is dit forum er nog, voor al je dringende vragen!

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Duik in je weeen is wel een goed boek naast veilig bevallen. Had het ook hoor, kon me totaal geen voorstelling maken van het bevallen. Het leek me zo eng. Uiteindelijk vond ik het ook wel eng, omdat het zo lang duurde en best behoorlijk pijnlijk was. Maar het was minder eng dan ik had gedacht. Bij mij hielp het wel om er veel over te lezen en te praten en uiteindelijk gebeurd het gewoon en ga je er in mee.
    Wat bij mij trouwens ook erg hielp was om goed afspraken te maken met mijn vriend. Zo kon hij mijn belangen behartigen toen ik dat niet kon en kon ik alles meer loslaten.

En alle medische dingen, daar let je vk of je gyn echt wel op! Dat heb je over het algemeen niet eens door.

Succes!

Groetjes Rosa

9. Eve1980

Eve1980 Lid

19 sep 2007
    20
    0
    0
    Tekstschrijfster, part-time adm. mevrouw
    Tiel
    Ik ben juist bewust niet in het enorme aanbod aan informatie in boeken en op internet gedoken. Ik ga er zo blanco mogelijk in en vertrouw op mijn kracht als vrouw en de verloskundige.

Hoe meer je leest, hoe meer om je druk over te maken. Ik denk dat het prettiger gaat als je je van tevoren niet over heel veel druk kan maken. Angst kan tot verkramping leiden wat weer tot een langere bevalling kan leiden. Volgens mij.

10. valhalla

valhalla Niet meer actief

Helemaal mee eens. Werd alleen maar depri van die boeken van mensen als die Beatrijs Smulders enzo. Je leest alles wat er verkeerd kan gaan en gaat het allemaal op jezelf zitten betrekken terwijl dat allemaal niet nodig is. Zelfde als je op een forum gaat kijken over old-timer auto's ofzo. Dan kom je 100 nare dingen tegen die je auto kan mankeren, terwijl je zelf misschien met 2 of 3 van die dingen te maken krijgt.

Ik ga er ook gewoon vanuit dat mijn lijf me niet in de steek laat, ga netjes luisteren naar de VK en zie wel hoe het gaat... En als je iets niet weet, er is de eerste tijd toch een verloskundige of kraamverzorgster in de buurt en zo niet kan je een van die twee altijd bellen...

Zeg ik nu dan he ;)

11. Lidy

Lidy Actief lid

5 feb 2007
    200
    0
    0
    Ik vond dat boek " veilig bevallen" juist erg goed en helemaal niet deprimerend. Er worden verschrikkelijk veel voorbeelden uit de praktijk verteld, hele makkelijke bevallingen, hele zware en heel veel wat er tussen in zit. Tuurlijk wordt er ook gesproken over wat er fout kan gaan, maar dat is maar zo'n klein gedeelte van het boek. Verder staat er veel infomatie in over pijnbestrijding, de voordelen van de Nederlandse verloskunde, verschillende manieren om weeen op te vangen, tips voor de papa in spe en nog veel meer.

Wanneer ik de vraag van moaatje lees denk ik dat zij juist erg veel behoefte heeft aan goede realistische informatie en dan denk ik dat je heel veel kan hebben aan een goed boek, welke dat dan ook zal zijn. En tuurlijk, elk vrouwen lichaam kan bevallen, maar het kan sommigen wel rust geven wanneer je een heel klein beetje weet wat je te wachten staat.

12. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Wat Lidy zegt klopt denk ik wel. Denk dat ik me zekerder zal voelen als ik wat meer gelezen heb. Ben ook niet van plan me echt zorgen te gaan maken over alles wat er mis kan gaan. Maar dat ik voor mijn eigen gevoel dan wel voorbereid ben. En waarschijnlijk zal 't niet volgens het boekje gaan ;)

Vind 't wel grappig om te lezen dat er meerderen van jullie zijn die ook niet veel of niets gelezen hebben over bevallen.

En wat Patroeschka zegt is ook weer wat. De eerste tijd na de bevalling. Elke drie uut klinkt wel logisch, maar had ik ook nog niet zelf bedacht. Dus als jullie behalve de bevallingsboeken ook nog kraamtijdboekentips hebben...graag.

Rosao, waarover heb je dan afspraken gemaakt?

13. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Ik heb niks gelezen over de bevalling.
    Juist omdat ik me niet onnodig bang wilde maken over wat er allemaal kan gebeuren.
    Ik heb de hele zwangerschap alleen maar gedacht..eruit komt hij toch. Hoe dan ook! En zowaar hij is eruit gekomen ;)

14. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Volgens de boeken zou ik 5 weken geleden al bevallen moeten zijn als we volgens "de regeltjes" werken.
    Hierdoor ben ik compleet in de stress geraakt omdat ik steeds bij iedere wee en bij ieder dingetje dacht: niet lang meer! want in het boek stond dat....! enz.
    Dus.. die boeken... ik wil ze niet meer zien. Ik wil niks meer lezen erover; ik ga het puur op gevoel doen! Mijn oerinstinkten weten beter wat er met me gebeurd en dat is nog het enigste waar ik naar luister. En dat ben ik ook van plan NA de bevalling. Weg met al die boeken, leven doe je niet volgens een handleiding, een kind krijgen ook niet in mijn ogen.

Mijn advies: volg je gevoel en vertrouw op jezelf. Laat je niet gek maken door verhalen en tips.

Liefs, joeja

15. Lidy

Lidy Actief lid

5 feb 2007
    200
    0
    0
    Welk boek heb jij gelezen waar in staat dat je met 35 weken al zou bevallen?

16. louloutje

louloutje Actief lid

23 mei 2007
    190
    0
    0
    Ik dacht maar zo; er is er nooit een blijven zitten. Miljoenen vrouwen zijn me voor gegaan! Heb dan ook niets gelezen, geen gym, helemaal niets. Liet het me gewoon "overkomen". Dan kan het ook niet tegenvallen. En een ding; op het moment dat de bevalling inzet vergeet je alles om je heen. Je wil maar een ding; het kind eruit! Dan kun je nog zoveel gelezen hebben, elke bevalling verloopt weer anders.

17. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Relax!

Ik heb de cursus samen bevallen gedaan, dat is met partner. Er is mij niks overkomen waarvan ik niet wist hoe het zou gaan en ik had nogal wat comlicaties bij de bevalling! Ik vond dat heel fijn, want de artsen hadden op het eind echt de tijd niet om me uit te leggen wat ze gingen doen!

En wat daarna komt verteld de vk of de kraamhulp je wel! Ik kon idd niet plassen na de bevalling, maar lag in het zkh. Bij mij kwam alles wat later op gang, maar heb geen moment paniek gehad hoor!

Deel Deze Pagina