Hier eigenlijk niet zoveel ervaring mee, maar een schoonmoeder die oppast en rookt waar de babies bij zijn .............het is wetenschappelijk bewezen dat het echt heel slecht is meeroken.....dus ik zou er wel ff over nadenken als ik jou was. En tegen goede vrienden kan je het toch gewoon zeggen, joh vinden jullie het erg om tegen het bezoek te zeggen dat ze buiten gaan roken of onder de afzuigkap??? Ik zou het wel doen iig. Of niet gaan. Want nogmaals het valt niet mee.
Thats de spirit!!!!! Gewoon voor jezelf en kleintje opkomen hoor!!! Het is haar onvermogen dat ze niet in jou situatie in kan leven, jij moet niet aan jezelf twijfelen.
Gelukkig rookt mijn schoonmoeder alleen nog maar buiten. Mijn schoonouders hebben verbouwd en alles gewit, en mijn schoonvader wil niet dat er nog binnen gerookt wordt. Fijn he!! De opa van mijn man rookt wel. Ze wonen ver weg, we komen er niet vaak, omdat ze op 2 uur rijden wonen. Opa is niet meer in staat te reizen, dus kunnen met de baby alleen straks daarheen. Maar het stinkt altijd zo binnen. Ook als hij niet dan rookt, het blijft toch muf en naar cigaren ruiken. Bluch.
Als het sporadisch een keer voorkomt zal ik er niet zo moeilijk over doen. Gelukkig hebben we maar weinig mensen in de omgeving waar binnen gerookt wordt, eigenlijk alleen bij m'n schoonzus en toen de tweeling nog baby's waren gingen zij ook gewoon buiten roken als wij er waren. Ik verwacht dan ook dat dit deze keer net zo zal zijn. En anders maak ik er dus niet zo'n probleem van, omdat we daar toch maar heel weinig komen ivm ver weg wonen (2 keer per jaar ofzo?)
Nee, ik vind helemaal niet dat je overbezorgd bent. Roken is schadelijk, dus daar wil je je kind tegen beschermen. Het valt me wel op bij alle reacties hoe fel mensen reageren en als je er ook zo ingaat bij een gesprek zul je natuurlijk alleen maar iemand in een hoek drijven. Bovendien is het heel simpel als het om schoonfamilie gaat: dan moet je man het gesprek aangaan! Als schoondochter heb je toch minder overwicht en wordt je dan vaak als de 'zeur' bestempeld. Ik vind: laat je man het aangeven.
Dat laatste bedacht ik me ook.. Wat vind je man hiervan? Het is zijn moeder dus is het miss beter als hij de discussie met haar aangaat.. Dat zal minder snel op ruzie uitlopen dan wanneer jij het doet. Het lijkt mij als het een keer gebeurd is het geen ramp, maar het moet niet standaard zijn. Zeker als ze gaat oppassen is dat echt zeer slecht!
Ik zou daar heel principieel in zijn en jammer dan als ik daar geen vrienden mee maak.. het is mijn kind en ik maak uit waar ik wel en niet wil zitten. Ik zou dus niet in een volle rookkamer gaan zitten, als zij geen rekening met mij willen houden, hoef ik dat ook niet met hen! Lekker doen wat jou gevoel je ingeeft, zou ik zeggen!
In mijn geval komt de felheid alleen maar voort uit de reacties die ik heb gekregen op mijn anti-rook-instelling. Ik benader iedereen in eerste instantie op een rustige manier, hoor, maar als mensen zoals de schoonmoeder van TS er lacherig over gaan doen, dan ben ik snel klaar en ja, dan wordt mijn reactie fel Maar dan mag het ook wel, vind ik.
Bij ons in huis wordt niet gerookt, als er visite komt die wilt roken (zoals heel de familie van mijn vaders kant, mijn moeder en broertje) gaan ze buiten roken of in de garage. Dat is gewoon onze huisregel waar iedereen zich aan hoort te houden, mocht iemand dit niet willen, dan heeft hij/zei gewoon pech gehad. Ieder heeft dit gewoon te respecteren het is immers ons huis. Op vejaardagen of zoals met kerst dan wordt er rekening met ons gehouden, mijn ouders doen dit heel bewust. Bij mijn oma is dit nog niet altijd zo optimaal, een keer op een vejaardag zouden ze achter roken, kom ik daar duwen ze net de sigaretten uit, alles hangt blauw, heb meteen ook gezegd dat ik maar heel even blijf, hier blijf ik gewoon niet in zitten met mijn kindje. Afgelopen week weer vejhaardag gehad, deze keer was het een stuk beter. Zelf ga ik gewoon niet als er veel gerookt wordt of vraag of er een apare ruimte is voor rokers. Je schoonmoeder zal vast bijdraaien en misschien gaat hier wel een ruzie aan vooraf, maar zodra de kleine er is en jij wilt gewoon absoluut niet dat er bij gerookt wordt tijdens oppassen of zo, dan heeft ze dit te respecteren, maar denk dat dit het wel waard is als je dan wel op je kleinkind mag passen (doet ze het stiekem... ruik je toch meteen...) Ik zou er heel erg duidelijk in zijn, jij als moeder wilt immers het beste voor je kind, en zou ook echt voet bij stuk houden, draait ze niet bij, trek het je niet te hard aan, na de geboorte zal dit vast goed komen. Succes er mee!!
De gezondheid van jouw kindje gaat (voor jou) voor alles, als je schoonmoeder je niet serieus wil nemen, dan moet ze de consequenties maar aanvaarden, ook al betekent dat dat jij je kindje niet meer naar haar toe neemt. Ze heeft jouw besluit omtrent het roken maar te accepteren. Dat zij haar longen graag wil vergiftigen is aan haarzelf, maar een onschuldig kindje hoeft hier niet ook van mee te genieten.
mijn vriend, moeder en schoonvader roken helaas ook. mijn vriend rookt alleen in de keuken. (helaas hebben we geen tuin) wel met alle ramen open. mijn schoonvader rookt gelukkig alleen buiten. alleen rookt mijn moeder wel bij haar thuis in huis. maar ze heeft wel aangegeven dat als de kleine er is dat ze dan niet bij de kleine zal roken. dus hier zal het gelukkig meevallen. als er een verjaardag is waar binnen gerookt word dan zullen wij er ook niet heen gaan met de kleine