Wat moet je nu precies kopen voor in het ledikantje? Op die verpakkingen van hoeslakens etc staan als opmaaktips zoveel lagen wat me overdreven lijkt. We hebben nu een ledikantje en een matrasje en laatst bij de Prenatal een molton hoeslaken gekocht en een lakentje om onder te slapen. En ook een slaapzak? Ons kindje wordt begin mei geboren als het goed is. Wat gaf de kraamzorg bij jullie als tips hoe je het bedje op moest maken. Ik ben bang dat de luier doorlekt en we dan een vies matrasje krijgen, maar ik lees dat je geen zeiltjes in het bed mag doen. Of in ieder geval niet onder het hoofdje. Hoeveel lakentjes en hoeslakens is handig om op voorraad te hebben? Ik hoop op wat tips.
Geen zeiltjes, ook niet alleen onder bv de billen, dit ivm warmtestuwing. Ja kan bv wel een losse topper kopen voor over je matrasje, bij ongelukjes vangt die topper het op en gooi je die gewoon in de was. Mijn matras heeft een afritsbare tijk, kan dus ook makkelijk in de was. Maar qua opmaken; matras, dan molton, dan hoeslaken, dan laken en dan dekentje op het laken, laken aan de bovenkant omslaan. Onder het hoofdje kun je nog een hydrofiel leggen, ik vouwde die in een driehoek dan kun je de punten instoppen en ligt je kindje dus niet met een losse doek in bed. Dochter is nu te oud; ze zou de doek lostrekken, dus die ligt niet meer in haar bedje. Slaapzak kan je ook gebruiken, en dan afhankelijk van de slaapzak of je er nog iets over legt (bv lakentje). Mijn jongste ligt met pyjamaatje in een slaapzak, zonder dekens of lakens. Hier van alles 3; 1 in de was, 1 in de kast, 1 op het bed. In geval van bv spugen heb je dan altijd reserve. Heb wel maar 1 dekentje trouwens, want die gebruikten we echt alleen in de kraamtijd, daarna slaapzak. Lakentje gebruikte ik ook in de kinderwagen of box.
Ik had van alles 3. 1 op het bedje, 1 in de was en 1 in de kast. Mijn zoontje van april ging vrij snel over op een slaapzakje met een lakentje eroverheen. Zodra hij niet meer in zijn slaapzak sliep heb ik hem in zijn bedje gedaan met alleen een dekentje zonder laken, ik vond die lakens altijd zo vervelend. Ik had meerdere dekentjes, duurdere en goedkopere maar eigenlijk nooit hoeven wassen omdat ze echt vies waren door plas/poep, dat kwam pas veel later.
Ik heb ruim beddengoed in de kast maar dat komt vanzelf, door schade en schande wijs geworden dat er in periode van ziekte zo 3 setjes op een nacht doorgaan hier. Per kind. Maar, molton, hoeslaken, laken, deken. Slaapzak kan. Hoeft niet. Als ze wat groter zijn slapen ook veel kindjes alleen in slaapzak zonder laken en deken. Ik heb een onderlegger van babywalz, ZÖLLNER Matrasbeschermer 120 x 60 cm - online bestellen! - babywalz een soort aerosleep achtige onderlegger maar dan veel goedkoper. Deze bevalt mij heel goed want in geval van spugen blijft het matras schoon. Toch zien hier inmiddels na 4 jaar en 2 kindjes de matrassen er aardig gevlekt uit ( Flesjes melk morsen, spugen, in bed plassen tijdens een middag dutje.... ) Luiers lekken hier eigenlijk zelden door. Ik heb bij beiden misschien 2x een slaapzak vol diaree gehad, maar dan was het matras gewoon gespaard door de onderlegger.
ik had ook van alles 3. in erop, 1 in de kast en 1 in de was. ik had maar 1 deken. een deken word nauwelijks tot niet vies.hier iig nooit gebeurd. volgorde: - molton (ZONDER plastic laagje dus 100% katoen) - hoeslaken - lakentje - dekentje - onder het hoofdje een gevouwen hydrofiele luier/doek matrasje word nu voor de tweede gebruikt en matrasje is nog helemaal schoon. goede molton erop, desnoods nog een badlaken erbij en niks aan de hand. toch zeer regelmatig kots en lekpartijen gehad. en hoezo een lakentje om onder te slapen? alleen een lakentje is niet genoeg. daar moet wel een deken bij. zelfs in mei. in het begin kunnen ze zich vaak nog niet goed warm houden. de mijne is van een april dat het erg heet was en iedereen in korte mouw liep te zweten. mn dochtertje lag volledig aangekleed met muts, 2 kruiken onder 2 dikke dekentjes. de jongste is midden in de zomer geboren. was ook heel warm en ook zij lag onder een deken met kruik. als je een slaapzak gebruikt dan hoef je geen laken te gebruiken. al vind ik persoonlijk een slaapzak nog niet lekker voor zo'n kleintje en ook niet handig. ze vallen vaak op schoot in slaap en dan moet je ze nog in zo'n slaapzak proppen waarbij ze natuurlijk wakker worden. nu is het een dekentje erover en klaar. slaapzak gebruikte ik pas toen ze teveel gingen bewegen en onder de dekentjes uit kropen.
Ik had van alles 3 of 4 stuks Wij hadden een matrasje, daar op de aerosleep, op de onderste pakweg 20/30 cm lag een katoenen luier, daarover hoeslaken Een hydrofiele doek in 3 hoek gevouwen met de punt naar beneden op hoofd hoogte . Daarna legde ik het lakentje over de randen van het bed heen en dan het dekentje erop ongeveer 10/15 cm onder lakenrand. 10/15 cm van laken vouwde ik terug over dekentje. En dan duwde ik het naar beneden op het matrasje en stopte de achterkant in dan de zijkanten.