hoe moet dit? vraagje over naaien.

Discussie in 'De lounge' gestart door kristalhelder, 2 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Hallo dames,

Ik ben pas begonnen met naaien, maar kan er niet heel veel over vinden op internet. Nu moet ik het nog met de hand doen en hopelijk kan ik over een tijdje een naaimachine kopen. Nu wil ik een labeldoekje maken dus moet ik twee stofjes aan elkaar vastnaaien waartussen de labeltjes komen. Welke steek kan ik hiervoor het beste gebruiken? Wat is het stevigst?

En voor de dames die al een naaimachine hebben. Is het heel erg moeilijk te leren? En ik ben linkshandig, moet je dan ook nog ergens op letten als je een machine gaat kopen of maakt dat helemaal niks uit?

2. siets

siets Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.235
    1.687
    113
    Leiden
    Leuk dat je wilt beginnen het naaien!
    Eerlijk gezegd zou ik denk ik niet zelf een labeldoekje met de hand gaan maken. Dat wordt lang niet zo stevig als met een naaimachine en voor babyspeelgoed is veiligheid wel heel belangrijk! Je wilt niet dat de kleine straks een los labeltje in zijn/haar mond stopt of dat er een lange draad losgetrokken kan worden ofzo.

Veel winkels als Blokker, Lidl, Trekpleister hebben regelmatig leuke aanbiedingen van naaimachines voor zo'n 70-80 euro. Dit zijn prima naaimachines voor beginnende naaisters. Zelf heb ik ook eerst zo'n 5 jaar een dergelijke machine gebruikt en nu sinds 1,5 een duurdere machine met betere motor en meer mogelijkheden.

Je kunt op internet genoeg handige handleidingen vinden voor labeldoekjes (google maar eens op 'tutorial labeldoekje'), maar ook voor andere simpele naaiprojectjes om het onder de knie te krijgen.

Als linkshandige heb je trouwens geen speciale machine nodig. Ik ben zelf ook linkshandig en het enige verschil is misschien dat ik mijn naaldenkussen aan de andere kant van de machine leg :).

3. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    kijk een op marktplaats bijv naar het merk anker. Prima tweedehands naaimachine rond de 30 euro.

4. Wallie1978

Wallie1978 Actief lid

27 okt 2009
    292
    0
    0
    Gelderland
    Ik zou dit ook niet zo snel met de hand doen ivm de stevigheid. Geen familielid waar je een naaimachine kunt lenen? Is niet zo moeilijk te leren hoor.
    Mocht je ooit nog knisperdoekjes willen maken: diepvrieszakjes knisperen heel goed.

5. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Ik zou voor je labeldoekje eerst de labeltjes vastnaaien op 1 van de 2 stoffen met kleine steekjes en daarna de 2 stofjes aan elkaar naaien met een festonsteek.
    Dan zitten en je labeltjes stevig vast en is je doekje meteen netjes afgewerkt.

Naaien met de naaimachine is op zich niet zo moeilijk te leren. Bij de naaimachine zit vaak ook een boekje met uitleg en er zijn ook boeken waarin duidelijke uitleg staat beginnend bij het patroon overnemen, stof knippen en hoe je je "werkstuk in elkaar kan naaien.
    Vaak zitten er bij patronen ook werkbeschrijvingen die goed te volgen zijn.

6. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Met de hand kun je ook een stevige steek naaien. Moeilijk om zo uit te leggen..

Deel Deze Pagina