@Rijtjes in principe heb ik geen verhoogd risico maar de kleine ligt al de hele zwangerschap dwars en ik heb al weken zo'n gevoel dat hij niet goed gaat liggen, daarbij kwam dat die mevrouw die afgelopen maandag de intake van de kraamzorg kwam doen ook nog eens zei dat aangezien de kleine steeds dwars heeft gelegen ik er maar rekening mee moest houden dat die echt niet ineens goed ging liggen en dat ik me maar moest gaan voorbereiden op een keizersnede, dat heeft ze zelfs genoteerd op haar formulieren dat ik waarschijnlijk een keizersnede ging krijgen Sindsdien blijf ik echt alleen maar piekeren!
Of gewoon weggooien als je bij een ander bent (ik ken serieus iemand die dit deed, die nam gewoon een hele vuilniszak mee als ze naar haar schoonmoeder ging )
Denk dat niemand me dat in dank afneemt, lekker onbeschoft Nee we hebben hier geen inzamelpunt dus het gaat gewoon netjes in de restcontainer dan, niks aan te doen.
Jeetje wat een bangmakerij! Mijn eerste heeft tot 35 weken dwars gelegen en is daarna netjes met haar hoofdje naar beneden gaan liggen. Ze is ook niet met een keizersnee geboren en was netjes ingedaald. Je hebt echt nog behoorlijk lang he, niet te bang worden hoor!
Oh dat vind ik wel fijn om te horen dat ze bij jou wel zelf nog gedraaid is. Nou ja lang, sowieso wordt hij met 38 weken gehaald omdat ik niet tot 40 weken of langer kan doorlopen met mijn rug. Alleen ligt het eraan hoe hij ligt of ik gewoon ingeleid ga worden of dat het een keizersnede gaat worden. Ik hoop natuurlijk het eerste!
En zelfs met een ks, vond het persoonlijk enorm meevallen hoor. Bij mn laatste kindje heb ik 2 dagen in het zkh gelegen, daarna op dag 3 wat rustig aan gedaan beneden en dag 4 was ik echt wel weer goed op de been.
Dat deden wij ook maar begreep later dat dat niet meer mag ivm bacteriën? Iig hadden we een kan met voeding in de koelkast, en kon ik elke keer een klein beetje pakken, mijn dochter was namelijk (en dat is ze nog steeds) van elke keer een klein beetje eten/drinken. Verder heeft ze nooit echt een ritme gehad, pas toen ze 1,5 was en stopte met haar middagslaap. Kijk gewoon hoe het gaat, je zult het echt niet snel fout doen hoor!
Echt waar? Dat klinkt positief, ik weet dat bij ons in het ziekenhuis, je de derde dag na de Keizersnede naar huis toe mag uiterlijk en ik hoop dat ik daarna ook wat kan. Kijk ik verwacht niet dat ik direct het huishouden kan gaan doen maar als ik mezelf goed kan verzorgen, de baby kan verzorgen, de trap fatsoenlijk kan op- en aflopen dan ben ik al helemaal gelukkig. Op internet lees je allemaal horrorverhalen dat mensen de hele week in bed liggen thuis en werkelijk niks kunnen, daar word ik depressief van! Ik kan gewoon niet de hele dag in bed liggen, ten eerste gaat dat niet met mijn rug en ten tweede ben ik echt het type dat zich automatisch ziek gaat voelen als ik als een zielig vogeltje in bed lig of de hele dag in een joggingbroek rondloop, zo ben ik gewoon niet
Ja ik kan er ook slecht tegen. Bovendien moest mijn man gewoon weer werken. Allebei mn keizersnedes heb ik echt als heel positief ervaren! Ik had natuurlijk de kraamhulp die me goed heeft geholpen met het huishouden, verder heb ik gewoon de kinderen verzorgd. Tussen de middag hield zij mn zoontjes bezig beneden en ging ik samen met mn oudste dochter even lekker met mn tablet boven liggen.
Daar word ik dan toch weer vrolijker van Ik hoop dat ik het (mocht het een keizersnede worden) ik het ook zo ga ervaren natuurlijk. Ik verwacht er niks geks van maar wil gewoon mezelf kunnen redden na de keizersnede en niet volledig afhankelijk worden, nu ben ik geen zeikerd, ben tenslotte wel wat gewend qua pijn dus ik kan wel wat aan. Ik hoop alleen dat ik daarna ook gewoon dingen mag en niet dat je steeds maar plat moet liggen ivm de wondgenezing.
Fijn dat je wat aan mijn verhaal hebt gehad. Het is ook allemaal niet niks wat je is overkomen de afgelopen jaren en nu met de extra hormonen erbij komt dat nu even naar boven. Ze noemen het niet voor niets soms hormonstertjes Kijk, weet je wat het is, het kan alle kanten op. Je hebt genoeg reacties gelezen van vrouwen waarbij de keizersnede mee viel en ook reacties waarbij het tegenviel. Je kan het nooit van te voren weten en dat is zo moeilijk. Ik zelf vond vooral de buikwond na de keizersnede pijnlijk. Heb ook gewoon mijn dingen gedaan (had de laatste 4 weken van mijn zwangerschap al de muren op me af zien komen wegens rust ivm hoge bloeddruk), maar het is gewoon lastig om niet alles direct weer te kunnen. De eerste dagen was lang staan erg pijnlijk en deed het erg zeer om uit bed te komen/ omhoog te moeten komen vanaf de bank en ging trap lopen gewoon erg langzaam. Maar dat is ook logisch, ze hebben immers wel je buik opengesneden. Maar heb zelf ook gewoon dingen gedaan, meegeholpen dochter verzorgt, gekookt, stukje gelopen op de galerij etc. Maar wel bewust 4 weken echt de maxi cosi niet opgetild of bv gestofzuigd. Vond het lastig om daarvoor hulp te vragen, en natuurlijk kun je het wel zelf doen want er staat niemand naast je die je op je kop geeft, maar heb het bewust niet gedaan om niet onnodig te zware dingen te doen en dan eventueel weer een terugval te krijgen. Maar er zijn genoeg dames die een week na de keizersnede weer alles kunnen, het is zo verschillend. Blijf gewoon je dingen doen hoe je bent, maar accepteer wel de hulp van de kraamzorg de eerste week en luister gewoon goed naar je lichaam, dan komt het wel goed. Het is echt niet zo dat je niets meer kunt en mag, maar doe het gewoon een tempootje lager om de wond te laten genezen. Je hoeft echt niet alleen plat te liggen na de keizersnede, maar soms is het wel lekker om dat even te doen En een kiezersnede is echt niet per definitie pijnlijker dan een bevalling, ken ook genoeg meiden die een zware natuurlijke bevalling hebben gehad en daar echt een tijd van bij hebben moeten komen. Maar ook hierbij geldt dat er ook genoeg dames zijn die een dag na de bevalling weer vrolijk rondhuppelen. Dus tja, het kan gewoon echt alle kanten op Probeer het gewoon over je heen te laten komen voor zover dat lukt. Binnen 6 weken weet je in ieder geval wat je kunt verwachten
Hè bah, wat naar dat je er zo mee zit! Maar ik kan het mee heel goed voorstellen hoor. Ik zou willen zeggen probeer het een beetje los te laten, maar dat is wel heel kort door de bocht en dat is veeeel makkelijker gezegd dan gedaan want de dingen lopen vaak heel anders dan je ze in je hoofd had bedacht! Dat kan op een negatieve manier zijn, maar zeer zeker ook op een positieve manier. En misschien helpt het je als je, mocht je een ks krijgen, je bedenkt dat je dan verplicht echt je rust moet nemen. En dat klinkt misschien benauwend, ik ben namelijk ook totaal het type niet wat gelukkig word van rustig aan doen, maar geloof me, je hebt het nodig. Ook al wordt het de meest soepele bevalling mogelijk. Het is een gebeurtenis met grote impact, en lichamelijk vergt een zwangerschap en bevalling ook veel van je, dus (zeker de eerste week) rustig aandoen is veel beter voor je fysieke en mentale herstel. Ik was zo'n tut die 3 dagen na de bevalling vrolijk in de Praxis ronddartelde, ondanks mijn tamelijk pittige bevalling. Puur omdat ik zo koppig was om niet te willen bankhangen en rusten. Daar betaal ik nu best een prijs voor, als meneertje midden in de nacht komt voor z'n flesje dus ik had, achteraf gezien (en das altijd makkelijk) echt m'n rust moeten pakken. Maar goed, inmiddels ben ik zo moe dat ik nu echt niet zoveel moeite meer heb met rustig aan doen hoor, haha. Dus het komt echt wel goed! Verder komt het ook echt goed met de verzorging van je kindje. Je rolt er vanzelf in. De dag dat de kraamhulp wegging heb ik gehuild omdat ik niet wist hoe ik het in godnaam moest redden zonder haar. Nou, das echt wel goed gekomen . Je hebt gelukkig al heel wat tips gehad, dus ik ga je die besparen . Volg je kindje, en alles komt goed. Dat klinkt nu misschien nog abstract, maar straks valt het allemaal op z'n plek .
@babbel1983 Ja ik weet ook dat ik het gewoon op me af moet laten komen want het is toch niet te voorspellen hoe het gaat lopen, misschien valt het me wel 100% mee. Och het zijn zeker hormonsters hoor @daantjedubbel Zo te horen ben je net zo eigenwijs als mij Ik vind het op zich niet erg dat ik wat rustiger aan moet doen, ben dat wel gewend met mijn rug, heb dan soms ook periodes dat ik rustiger aan moet doen, het gaat mij er vooral om dat ik wel iets kan doen en niet volledig afhankelijk ga worden
Ik ben echt heel eigenwijs ja haha, tegen mijn eigenbelang in vaak toen de gynaecoloog mij verbood om nog verder te werken toen ik 33 weken was (ik zou met 34 weken met verlof gaan) omdat ik teveel harde buiken had die risicovol werden heb ik gevraagd of ik dan nog misschien gewoon halve dagen mocht werken dus ja... Maar ik bedoelde eigenlijk ook dat afhankelijk zijn gedeelte hoor. Dat is ook niet leuk, maar daar moet je maar proberen het positieve in te zien, denk ik. Ik wilde ook alles zelf doen, maar dat ging (en gaat soms nog) niet. Dat was vretend soms, maar wel helaas noodzakelijk. Ik heb wel geleerd toen dat de wereld niet verging als ik het door een ander liet doen . Een lesje loslaten voor mij dus ook. Misschien kun je je proberen te focussen op de dingen die je straks wel nog kunt doen . Even allemaal gebaseerd op mijn eigen ervaringen hoor, probeer niet de wijsneus uit te hangen
Dan lijk je inderdaad veel op mij. Ik ben ook eigenwijs en vaak is dat niet verstandig als het ten koste van mijn gezondheid gaat maar ja. Ik heb er ook niet echt moeite mee dat ik sommige dingen uit handen moet geven (nou ja, eigenlijk wel ) maar het is meer dat ik niet volledig afhankelijk wil worden maar goed, ik moet het maar op me af laten komen. Ik blijf stiekem hopen dat de kleine man zich nog gaat draaien maar op dit moment ligt hij nog lekker met zijn hoofd tegen mijn ribben te duwen dus tja
Meid, je kindje heeft nog 7 weken om zich te draaien, 7 weken is nog een tijdje! Hier ligt mijn meisje al met het hoofd naar beneden maar elke keer wordt er door de VK op gezegd dat ook dat natuurlijk nog kan veranderen en dat je kindje wel 5 keer per dag kan wisselen van positie dus het zegt helemaal niks over hoe het nu ligt en dat ze aan die informatie totaal geen waarde hechten. Daarnaast zijn er ook babys die al weken in de goede positie liggen en vlak voor die tijd in een stuit gaan liggen. Probeer alle zorgen een beetje los te laten zowel van de kraamtijd als de bevalling. Je hebt nog een paar weekjes dit kindje in je buik en geniet er met volle teugen van, voor je het weet is deze speciale tijd voorbij en heb je je vooral druk gemaakt. Ik ben zelf heel erg nuchter dus is misschien makkelijk praten maar ik heb zoiets van ; je kan je wel druk maken om dit soort dingen maar je schiet er niks mee op en het geeft alleen maar stress. Je weet niet hoe het allemaal gaat en stel dat je wel gewoon kan bevallen omdat je kindje to h is gedraaid, dan kan het altijd nog een keizersnede worden omdat de situatie zo is. Laat het los en laat het over je heen komen. Zowel met de bevalling als in de kraamtijd.
Alles kan nog hoor! Toen ik dus met die 33 weken bij de gynaecoloog terecht kwam bleek meneer ineens in hoofdligging te liggen, daarvoor lag hij al weeeeken in stuit. Hij was ook meteen ingedaald. Allemaal niets van gemerkt. En ik was er ook van overtuigd dat hij niet meer ging draaien, dat gevoel had ik echt. Dus ik hoop met je mee dat hij nog draait en idd, lekker op je af laten komen. Je ziet het allemaal wel. Maar ik kan me je gevoel enorm goed voorstellen!
Ja misschien dadelijk als ik ook geen morfine meer slik dat hij zich gaat draaien. Hij is natuurlijk ook wat minder actief door de morfine, het is wel zo dat ik hem vaak genoeg voel duwen, schoppen en porren maar misschien krijgt hij zich niet goed gedraaid, geen idee Ik heb ook steeds een scheve buik omdat hij echt lekker ligt aan de rechterkant, moet er soms mee lachen en gisteren was hij weer flink aan het duwen, mijn man voelde gewoon zijn kopje rechtsboven bij mijn ribben. Ik zal het eens zien en als ik 9 Februari stop met de morfine dan eens kijken wat er gaat gebeuren. Komende maandag moet ik weer naar de gynaecoloog, misschien kijkt die ook snel even met het echo-apparaat naar de ligging.