Heb niet alle reacties gelezen, maar ik heb veel gehad aan dit boek bol.com | Zo krijg je een blije baby, Stephanie Lampe | 9789490023041 | Boeken
Gisterenochtend heeft de gynaecoloog even snel gespiekt hoe de kleine man nu lag en JAAAAA eindelijk met zijn hoofdje naar beneden en zelfs al een klein beetje ingedaald Ik weet wel dat hij nog geregeld van houding kan veranderen en dat het dus geen garantie is dat hij ook echt goed blijft liggen of goed gaat indalen maar dit is toch de eerste keer dat hij werkelijk met zijn hoofd naar beneden lag.
Fijn is dat he haha hier lag ons mannetje van de week er ook klaar voor! Ook al goed ingedaald zei de vk.. Nu was ons mannetje gister heel erg druk dus hoop dat hij nog wel goed ligt
Ja geeft wel een rustiger gevoel maar goed, de gynaecoloog zei ook dat hij niet volledig ingedaald was dus dat hij best nog geregeld van houding kon veranderen maar goed, met 34 weken krijgen we weer een echo dus ben benieuwd De kleine man is hier elke dag wel druk moet ik zeggen, hij blijft maar bewegen, duwen en porren. Mijn buik gaat echt alle kanten op
Spannend he, zo'n kleintje (heb alleen de eerste pagina gelezen)! Het is heel goed dat je je zo goed mogelijk wil voorbereiden, maar ik kan je eigenlijk 1 ding zeggen: voorbereiden gaat niet. Je gaat zo'n enorme aardschok meemaken, en dat zeg ik niet om je bang te maken, juist niet, want het is geweldig. Je wordt echt een ander persoon na het ter wereld brengen van je kindje, dat is gewoon zo. Verder zijn er geen vaststaande richtlijnen voor hoe het 'moet' of 'hoort', over het algemeen is heel goed naar je kindje kijken, je instellen dat je de eerste weken echt 24/7 met je kindje bezig bent (misschien wat overdreven maar dan begrijp je de impact, ik kon de eerste 2 weken echt niet voor 1 uur 's middags douchen, om een voorbeeld te nemen) en vooral heel veel liefde en nabijheid/geborgenheid echt genoeg, en komt het vanzelf goed. Zoals een ritme vinden, mijn beleving is toch dat dat vanzelf komt, en dat je kindje dat regelt. En als ze een ritme gevonden hebben, gooien ze dat nog 100 keer om. Je hier niet teveel zorgen over maken en 'go with the flow', het beste dat je kan doen. Ik gaf/geef dan wel BV en dan zeggen ze dat je minder snel een ritme hebt, maar bij mijn jongste dochter is dat toch echt onzin gebleken. Ze kwam bijna direct standaard om de 3 uur. Slapen deed/doet ze weinig overdag, maar 's nachts ging het vrijwel direct goed. Bij de oudste was het tot 12 weken echt zoeken naar een ritme, dat was er gewoon niet, niet qua voeden en niet qua slapen, en opeens met 12 weken zat ze op 6 voedingen per dag en klokjerond slapen 's nachts. Ik heb dat niet geforceerd, ze heeft dat gewoon zelf geregeld. Volg je kindje, vertrouw op je moedergevoel, en als je twijfelt, neem je kindje heel veel bij je. Dat helpt ook om een band op te bouwen en vertrouwen te kweken bij zowel je kind als jijzelf.
@Nescio, ik geloof direct dat het een complete shock gaat worden want ons hele leven veranderd, in het begin was ik er bang voor, nu heb ik er zin in. Een ritme kun je volgens mij niet echt krijgen want de baby bepaalt alles Toch hoop ik er snel handigheid in te krijgen want mijn man is gemiddeld 70 uur van huis weg, heb geen ouders die me kunnen helpen en mijn schoonmoeder heeft het te druk met haar eigen leven Dus als de kraamzorg weg is dan komt het toch voornamelijk op mij terecht en ben ook wat lichamelijk beperkt maar goed, dat wist ik van tevoren.
Ach lieverd, dat komt echt helemaal goed! De kraamhulp gaat je inderdaad alles tot in detail uitleggen en voor doen. Bij mij ook geen ouders die me konden helpen, moeder woont heel ver weg en is aan het bijkomen van darmkanker en chemo. Hele zware bevalling gehad, eerste dagen getraumatiseerd en emotioneel en fysiek compleet kapot. En toch ging alles goed, gek he? Zo'n kindje gaat precies aangeven wanneer het wat wil. Je gaat er heel erg snel behendig in worden. Aan het begin durfde mijn vriend en ik haar amper over te geven aan elkaar, nu loop ik met haar in 1 arm en heb ik de andere hand vrij om dingetjes in huis te doen. Een ritme kun je van de voren niet in gaan plannen. De baby geeft dat aan. De kraamhulp gaat je vertellen hoeveel ML voeding je kindje nodig heeft en dat zal elke dag iets meer worden. Na een tijdje zal ze zeggen dat je geen wekker meer hoeft te zetten voor de nachtvoeding maar kijken of hij/ze doorslaapt. Echt waar, alles gaat vanzelf straks. Je wordt vast een super moeder! Succes met de bevalling en de eerste daagjes alvast!
@MamaEva86, thnx voor je lieve woorden! Ik geloof ook wel dat ik er op een gegeven moment behendigheid in krijg. Soms is het gewoon lastig dat ik vrijwel niemand heb om dan eens eventjes te kunnen bellen met vragen en zeker als de kraamzorg weg is na die 8 dagen. Dit forum is wel heel erg handig maar toch anders dan dat je je ouders of schoonouders iets kan vragen. Die hebben tenslotte al kinderen groot gebracht en mijn man en ik nog niet.
@Drieka Kan er niks aan doen, maar moest even hard lachen om je bovenstaande stukje over (schoon)ouders. Het is misschien waar dat ze al kinderen groot hebben gebracht maar owww wat is er intussen veel veranderd. Zo wisten zowel mijn moeder als schoonmoeder echt niet hoe je tegenwoordig een bedje op maakt. Mijn moeder is van de generatie waarin ze geloofden dat laten huilen niet erg is en dat het goed is voor de longen Tijd terug was ik even naar boven om wat was te doen en liet mijn moeder even 'oppassen'. Kom ik terug, ligt dat arme kind onder 2 dekens. In haar tijd moesten de kindjes het vooral lekker warm hebben. En zo zijn er wel meer dingen. Ik ben er nu achter dat ik hen haast meer kan leren dan zij mij Maar goed, nu on-topic. Het gaat straks goed komen, echt waar. Ga niet direct proberen er een ritme in te krijgen of te vinden want dat is in het begin gewoon nog niet zo. In principe krijgen pasgeborenen om de 3 uur voeding. Slapen zullen ze de eerste week overdag prima doen en 's nachts zijn ze onrustig en willen ze alleen maar op of bij je slapen. Na 3-4 dagen wordt het dag-nachtritme langzaam om gedraaid en zullen baby's het door krijgen. Probeer vooral 's avonds en 's nachts voor rust in huis te zorgen. Dim de lichten en zet de tv en radio uit. Het is al eerder gezegd maar Go with the flow. Accepteer dat op dat moment iets zo is. Had ik het ook maar eerder geweten. Overal hoor je dat je een vast ritme moet hebben, anders krijgt je een verwend en onrustig kindje, enz. Dat maakte me erg onzeker. Nu weet ik dat het flauwekul is. Nu is mijn meisje 3 maanden en overdag rommel ik ook maar wat aan. Slapen gaat 's avonds en 's nachts heel goed maar overdag is het heel erg wisselend. Ik stoor me er niet meer aan. Dat vindt z'n weg ook wel weer. De kraamzorg zal je in al deze dingen wegwijs maken. Zij zal je leren hoe je de kleine verzorgt. En dat heb je snel genoeg onder de knie hoor. En laat de kraamzorg jou lekker vertroetelen en slaap een uurtje bij overdag. En mocht je nog vragen hebben na die tijd... vaak kan je via je kraamzorg een kraamzorglijn bellen met vragen. Handig toch? En anders is het cb er nog, je huisarts, je vk of gyn (ja, die zijn er ook voor na die tijd nog), en de meiden hier op zp zullen je vast ook graag advies geven. Er zullen momenten zijn dat je het even niet ziet zitten. Huil dan rustig uit en bedenk dat je in een fase zit. Denk dan: dit gaat voorbij, het is maar tijdelijk. Heb nog wel een tip: haal alvast iets in huis tegen darmkrampjes. Heeft je kleine er erg last van dan kan je direct wat geven. Wij hadden veel baat bij Infacol (te koop bij drogist) Iemand zei laatst tegen mij: een kind krijgt 1000 kansen om iets goed te doen. Ze mogen 1000 keer vallen voordat ze goed kunnen lopen, ze hoeven niks in 1x 'goed' te doen. Waarom zou je als ouders zijnde die kansen ook niet mogen krijgen?
@Emma86 misschien is het inderdaad zo, de tijd tussen vroeger en nu is heel erg veranderd maar toch is het handig als je bij je ouders of schoonouders kan aankloppen. Godzijdank hebben we hier kraamzorg die ons op weg kan helpen anders liep het helemaal in de soep denk ik Ja het is zeker handig als je nog iemand kan bellen met vragen nadat de kraamzorg weg is want je kan niet alles in een keer weten. Het zal ook wel goed komen maar ik vind het nu al erg overweldigend en dat kan alleen maar meer worden als de kleine er dadelijk is. Vanaf welke leeftijd mag de kleine Infacol krijgen dan? Kan dat wel al in huis halen.
vanaf wanneer weet ik niet uit m'n hoofd. Mar staat er vast op. hier de hele apotheek al in huis. Geeft me een fijn gevoel. Ik moet vooral nog dingen wassen maar als dat straks gedaan is ben ik er ook in m'n hoofd klaar voor denk ik. ik ben vooral bang voor de bevalling. Gewoon trauma van alle operaties van vroeger. Ik weet dat het heus wel goed komt en dat ik het vast ook kan. Maar schiet in de stress bij elk mini klachtje nu.. over de kraamtijd heb ik wel een goed gevoel. Komt vast goed ook bij jou! We hebben allemaal van die oer moeder gevoelens verstopt zitten die na de bevalling ineens naar boven komen! maar ook ik vind het wel fijn om die lieve oppeptalken te lezen van de moeders hoor!
Dan ga ik dat maandag maar eventjes bij de Kruidvat halen zodat ik het in huis heb. Hoezo de hele apotheek? Wat heb je nog meer in huis dan? Ik alleen vitamine D & K. Ik heb wel alles echt verder klaar, uitgewassen en alles. Krijg het nu echt niet meer klaar nu in de morfine aan het afbouwen ben dus had dat zover al klaar gelukkig. Ik ben ook bang voor de bevalling want nu ik de morfine aan het afbouwen ben merk ik hoeveel pijn ik heb en ik slik dadelijk 4 weken geen morfine en dan moet ik nog gaan bevallen terwijl mijn lichaam dan al helemaal gesloopt is
nou dat bedoel ik ook hoor. Vit d en k. Jij geeft flesvoeding toch? Dan hief je misschien geen k. Zit in het blik dacht ik. Maar heb ook infacol vast in huis, thermometer kraamverband en zoogkompressen dat soort dingen. heb voor je gekeken en infacol mag vanaf geboorte
Lief dat je dat voor me nagekeken hebt Ja ik ga flesvoeding geven maar mij zeiden ze dat bij flesvoeding de kleine t/m 4 weken vitamine K moest hebben en bij borstvoeding t/m de 12de week dus vandaar dat ik het voor de zekerheid maar gekocht heb. Thermometer, kraamverband, maandverband en al die dingen heb ik ook klaarstaan. Nee ze doen in principe geen KS omdat de herstelperiode langer duurt wat mijn rug niet ten goede komt en sowieso als ik een ruggenprik krijg dan is de kans dat ik levenslang meer chronische rugklachten krijg 90% dus ik ga het gewoon natuurlijk proberen met eventueel een infuus en als het echt niet anders kan een ruggenprik maar dat heeft zeker niet de voorkeur. Verleden week maandag lag de kleine eindelijk met zijn hoofd naar beneden dus ben benieuwd komende maandag met de echo. Met een beetje geluk word ik sowieso eerder ingeleid.
nee ik heb dat gevoel nog helemaal niet. Ik vind het nog te gezellig in m'n buik om klaar met zwanger zijn te zijn. Ben in m'n hoofd nog helemaal niet klaar om te bevallen. Maar moet nog 2 weken werken en nog een hoop wassen. Misschien als alle puntjes op de i klaar zijn dat ik dan ineens klaar ben voor de bevalling..
Ja ik ben er echt wel klaar mee, natuurlijk vind ik het bijzonder als ik de kleine voel bewegen in mijn buik. Maar de pijn in mijn rug wordt steeds heftiger, ik heb zo veel vocht in mijn voeten dat ik nog niet meer normale schoenen aankan, heb Carpaal Tunnelsyndroom aan beide polsen van het vocht dus heb het nu echt wel gehad Sowieso is alles klaar voor de kleine in huis dus van mij mogen de weken voorbij vliegen.
even een hart onder de riem vanwege je rug, ik heb met een zwaar slechte rug ( nu 3 wervels vastgezet en 2 tussenwervelschijven vervangen en ik zit door zenuwschade in been grotendeels in rolstoel) ook 2 kinderen gekregen en mijn rug heeft maar 2 dingen anders gemaakt 1. bij zoon was dat dat ik mijn rug niet kon bollen bij 9 cm/10 cm ontsluiting en daardoor zakte hij niet ver genoeg naar beneden, mijn man heeft mijn onderrug gebold en klaar. Maar dat wist ik intunitief dat hij dat moest doen, dus ik zei het ook. 2. Mijn benen kon ik niet omhoog houden ook niet met hulp, dat wou mijn rug niet , maar wel gebogen op de zijkant van het bed. Bij zoon had ik ze op de been steunen staan ( mijn voeten) en bij dochter gewoon op bed. Je lichaam weet echt zelf wel wat jij aankan luister daar ook naar en als het niet lukt om je benen omhoog te houden ga dan zo liggen als dat wel kan. Echt waar je weet het , je lichaam neemt het gewoon over.