Werken in ploegendienst

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Nyosha, 28 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nyosha

Nyosha Lid

28 nov 2007
    13
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje...misschien dat jullie mij kunnen helpen?
    Ik werk in de ploegendienst bij Corus. Dit zijn 2 ochtenden, 2 middagen, 1 dag vrij, 2 nachten en drie dagen vrij. Ik heb hier totaal geen moeite mee.
    Nu wil ik graag zwanger worden, alleen zit ik met n paar vraagjes.
    Moet ik al vertellen tegen mijn teamleider dat ik zwanger wil worden, of pas wanneer t zover is?
    Kan ik nog wel in de ploegendienst blijven werken als ik zwanger ben?
    Ik wil graag 2 ochtenden laten vallen en dus parttime gaan werken, zal dit mogelijk zijn?
    Nou alvast bedankt voor de reacties! :D

2. Flo1975

Flo1975 Lid

1 okt 2007
    73
    0
    0
    Hoi Nyosa,

Ik werk als verpleegkundige en heb dus ook onregelmatige diensten. In principe heeft het bij mij geen invloed op mijn cyclus dus ik blijf gewoon nachtdiensten draaien tot ik zwanger ben. Ik vertel het zelf dus pas op het moment dat ik het zeker weet.

In mijn CAO staat dat ik vanaf 12 weken geen nachtdiensten meer hoef te draaien. Je zou dus je CAO er op na kunnen slaan. Mocht je nou eerder problemen hebben, kun je altijd een gesprek aangaan denk ik.

Veel succes met zwanger worden.

Flo1975!

3. Renate007

Renate007 Actief lid

17 mrt 2007
    490
    0
    0
    Ik werk ook onregelmatig.

Ik heb mijn werkgever pas verteld dat ik probeer om zwanger te worden toen ik in de medische molen terecht kwam en we gingen beginnen met iui.

Je eisprong kan je immers niet plannen.

Zodra ik zwanger ben wil ik geen nachtdiensten meer draaien, zo is dat ook bij ons geregeld.

4. zico

zico VIP lid

28 sep 2006
    6.336
    0
    0
    belgische kempen
    Ik werk in een 8 ploegenstelsel, full continu. Omdat ik een mk heb gehad in augustus weten ze nu dat ik zwanger was, bij ons moeten we het direct melden als we zwanger zijn maar hou me toch volgende keer aan de 12 weken regel.
    Omdat ik met besmettingsgevaar in contact kom worden we als we zwanger zijn op een bureau geplaatst voor te werken tot de bevalling, niet zo leuk.
    Geen continudienst 8 ploegen dan meer.

5. Krullebol

Krullebol Actief lid

31 dec 2006
    386
    1
    0
    Hoi Nyosa,

Het hangt inderdaad van je CAO af wanneer je mag stoppen met onregelmatig werken. Je bent niet verplicht om te melden dat je zwanger wilt worden (wettelijk hoef je het pas acht weken voor ingang van je verlof te melden!)...soms kan het verstandig zijn het wel te doen, maar dat hangt erg af van de sfeer en verhoudingen in je bedrijf. Ik heb het bv al heel snel gemeld, maar ik werk in een ziekenhuis en daar zijn ze erg gewend aan zwangere vrouwen...80% van de werknemers is vrouw :D

Wat betreft het parttime gaan werken: als je langer dan een jaar in dienst bent, heb je wettelijk het recht om minder te gaan werken. Er moeten wel voldoende uren overblijven om van een 'redelijk' contract te spreken (dus niet bv van 36 uur naar 12 uur gaan ofzo, dat is niet meer redelijk)...je werkgever mag dit alleen weigeren als ze kunnen aantonen dat jouw wensen niet haalbaar zijn. Stel dat je bv 20 uur wilt gaan werken, maar ze kunnen alleen in hele diensten roosteren van 8 uur, dan mogen ze dus 20 uur weigeren maar moeten ze wel 24 uur aanbieden...Wat wel veel gebeurt, is dat het aantal uren wat jij minder gaat werken te klein is om iemand anders op aan te nemen. Als jij bv van 36 naar 24 uur gaat, kunnen ze heel moeilijk iemand voor 12 uur aannemen. Dan mogen ze het dus wel weigeren, maar dan moeten ze het echt aantonen!

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!

Deel Deze Pagina