Ik heb op 25 april een echo gehad in het ziekenhuis. hierpo was een mooi vruchtzakje met vruchtje te zien, gewoon een wit klompje cellen meer niet, maar het ging enkel ter controle of de zwangerschap op de juiste plaats zat en dat was zo. Volgens de gyn. was ik dan ongeveer 5 weken en 3 dagen. nu is het opmeten van een vruchtzakje niet betrouwbaar, maar wel een beetje een richtlijn. Nu heb ik afgelopen vrijdag een termijnecho gehad deze gaf aan dat 13 weken zwanger was. nu kom ik dus op een verschil uit van een week en 3 dagen, oftwel 10 dagen verder dan volgens de gyn. Nu lijkt mij dat als ik idd 10 dagen verder ben dat ik op de echo in het ziekenhuis wel meer had moeten zien..... ik heb al twee keer eerder vroege echo's gehad met 6 weken en 2 dagen en 6 weken en 5 dagen en die gaven beiden een soort minimensaje met kloppend hartje, nu zou ik teruggerekend 6 weken en 6 dagen zijn geweest en dan lijk je mij toch meer te zien..... wie heeft dit ook meegemaakt?
Hieruit blijkt wel dat de meting van het vruchtzakje niet betrouwbaar is. Dat betekent dat je daar dus niet op af kunt gaan. Daarvoor is de termijnecho bedoeld. Je kunt er vanuit gaan dat die correct is. Ik heb bij deze zwangerschap iets soortgelijks meegemaakt. Eerste echo was alleen een klein vlekje te zien, als het een zwangerschap was dan 4-5w. Bij de volgende echo een week of 7 (paar dagen vooruit). Bij de termijn echo weer een paar dagen vooruit.
Ik heb met 4 weken (en 2 dagen), 5 weken (en 2 dagen), 7 weken en 11 weken een echo gehad. Met 4 weken was er niets te zien, alleen een verdikte baarmoederwand. Met 5 weken was er een rond klompje cellen te zien. Daar zat een klein vlekje in wat het hartje zou worden (maar dat klopte (nog) niet, Met 7 weken was het een groter klompje cellen, maar echt absoluut geen baby, het klompje was niet meer rond, maar kon er met geen mogelijkheid een baby in ontdekken. Er was wel een flikkerend vlekje te zien (het hartje dus). Met 11 weken zag ik echt een baby.
Ik kreeg bij mijn zoontje een echo met 8 wk precies in het ZH. En werd toen 1 week terug gezet. En met de termijn echo weer een week vooruit. Overigens hoeven ze in het ZH niet veel meer te zien hoor met 5 wk en 3 dagen. Soms groeit het ene "klompje cellen" sneller als de ander om daarna weer wat langzamer te groeien. Bij mij zagen ze met 5 wk en 2 dagen ofzo niet meer als een vruchtzakje in de baarmoeder en met 7 wk een vruchtje met kloppend hartje en met de termijn echo werd ik ook weer een paar dagen voor uit gezet.
Ik kreeg met 8 weken een echo. Ik zou volgens die echo 6 weken en 2 dagen moeten zijn (hetgeen onmogelijk was want dan zou ik 2 dagen na de bevruchting al positief getest hebben). Met 11 weken kregen we een echo waarop we 11 weken waren. Het probleem? De eerste echo was zo onduidelijk dat de vk het hoofdje niet meegemeten had. Het is allemaal nog zo ontzettend klein en vaag maar naarmate het kindje groeit wordt het wel duidelijker.
Ik ben volgens de metingen en echo's ook minder ver dan mijn eigen berekeningen, en dat terwijl ik heb getempt en ovutesten heb gebruikt. Eerste echo zette de vk mij op 6+3 terwijl ik volgens mijn telling 8+1 was. bij de 12weken echo is het iets bijgetrokken en ben ik op 11 weken gezet, maar dan nog precies een week verschil met mijn telling.. komt vaker voor dus..
Ik had met 6w5d mijn eerste echo, en toen konden we het hartje al zien kloppen. Het was nog wel meer een streepje dan echt een mensje, er waren geen armpjes of beentjes te onderscheiden ofzo. Foto staat in mijn fotoalbum.
Dat je hebt getempt en ovutesten hebt gebruikt zegt weinig over het termijn Die kan je namelijk nie5 zelf berekenen. Een bevrucht eitje hoeft niet meteen in te nestelen en kan er zo een week of langer over doen voordat het zich innesteld. Ei kan zelfs nog voor een oaar dagen stilstaan/in rust zijn voordat het verder groeit. En dan kan je zo 1 tot 2 weken verder of minder ver zijn dan je zelf had gedacht....
Ok, dan heb ik dus de vorige twee keren geluk gehad met kloppende hartjes en duidelijk wat kunnen zien. het rare is enkel dat ik dus nu bevrucht zou zijn voor dat we uberhaupt sex hebben gehad....... ik was aan gewoon aan de pil dus geen idee wanneer het zou kunnen zijn bevrucht, maar dat zou dan een week na ontrekkingsbloeding zijn geweest. vandaar dat ik het heel erg raar vond en vind. zo t elezen is het dus wel degelijk mogelijk.... ach het scheelt weer een week door lopen en is weer wat dichterbij..... ben opeens over de veilige grens heen.....