Meiden ben ik 'stom' bezig?...

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Vanilia, 3 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Ik merk aan mezelf dat ik de laatste tijd een beetje ga twijfelen aan onze beslissing om toch zelf nog spontaan zwanger te kunnen worden (in hoeverre dit mogelijk is). Wij zitten inmiddels in ronde 20 en waarschijnlijk heeft mijn man zwak zaad. Daarna heeft hij geen test meer laten doen.
    Ik heb een hele tijd geleden een inwendige echo gehad en alles was goed, baarmoeder was goed, eitje stond op springen (onderzoek was vlak voor mijn eisprong).
    Toch wil ik bewust nog niet de mm in. Ben ik nu voor mezelf mijn kinderwens aan het uitrekken omdat het met iui misschien wel sneller raak zal zijn?
    Ik denk dat ik mij gewoon vast houdt aan het feit dat bij stellen die er langer over doen in het 2e jaar alsnog zelf zwanger worden.

Grt Vanilia

2. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik vind dat je de MMM pas in moet gaan als je er zelf 100 procent achter staat.
    Je hebt kans op regelmatige tegenslagen,en dan moet je er toch op voorbereid zijn en sterk in je schoenen staan.

Als je zelf denkt dat je er nog niet aan toe bent zou ik er even mee wachten.

Ik zie het wel zo dat de MMM wel weer een stukje dichterbij naar je kinderwens is,maar hoever je daarvoor wilt gaan moet je zelf aanvoelen.

Succes

Liefs kaatje

3. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hoi Kaatje,

Bedankt voor je snelle antwoord. Op zich sta ik wel achter mijn beslissing omdat ik ergens toch hoop dat we het ook kunnen zonder hulp (beetje koppig). Vooral omdat het in onze situatie wel goed mogelijk is. Maar soms bekruipt me de gedachte 'waarom begin ik niet met de mm, misschien wordt ik dan wel zwanger'. Maar ja, ik wacht het nog maar gewoon even af.

4. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Hoi Vanilia,

Ik denk inderdaad dat je nog niet klaar bent voor de MMM. Maar wellicht is het wel verstandig om de zwemmers van je vriend te laten controleren. Misschien ben je dan wel een illusie armer, maar weten jullie wel waar je aan toe bent.

Ik ben ook altijd best koppig. Maar uiteindelijk wist ik dat het zonder mmm geen doen was. Gelukkig maar, want bij mij bleek het van binnen niet helemaal in orde te zijn.

Heel veel succes met zwanger worden, en met de beslissingen die jullie uiteindelijk zullen maken.

Groetjes,
    Elvira

5. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Ik snap heel goed wat je bedoeld. Wij zitten nu in de mmm en zijn nu begonnen aan de procedure voor ivf. Ik heb er best moeite mee omdat we nu eerst een maand de pil moeten slikken ivm de ivf. Elke ochtend als ik hem neem heb ik het gevoel dat ik iets niet goed doe, omdat het zo tegenstrijdig is om de pil te nemen terwijl je zwanger wilt raken. Wat nou als ik deze maand toch spontaan zwanger had geraakt dan hou ik het tegen door de pil te nemen. Dat is wat mijn gevoel zegt maar mijn verstand weet heel goed dat ik op een spontane manier niet meer zwanger kan raken ivm verklevingen en verwijdering van 1 eileider.

Als wij maar enigzins een kans hadden om toch spontaan zwanger te raken hadden wij dat ook eerst gedaan. Ik denk dat het heel verstandig is om op je gevoel af te gaan.

Meid ik hoop voor je dat je snel zwanger raakt en dat 2008 jullie jaar gaat worden,

knuffel
    conny

6. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hoi meiden,

Ik denk inderdaad zoals jullie ook aangeven om toch naar mijn gevoel te luisteren en die zegt op het moment nee.
    Als het bij mij inwendig ook niet helemaal goed was zouden we wel sneller de mm in zijn gegaan.
    Maar als ik dan weer bedenk dat we in ronde 20 zijn beland en ik nog geen een keer een positieve test heb gehad denk ik het lukt gewoon niet op eigen kracht, waarom ga je niet gewoon naar het ziekenhuis?!....

Elvira het klopt wat jij zegt, wij moeten gewoon een 2e zaadtest laten doen puur om te weten waar we staan. En als deze ook negatief is dan zal dat wel onze beslissing veranderen denk ik wat betreft de mm...

Conny, jullie zitten net in de mm lees ik. Ik hoop voor jullie dat het snel raak is, ik kan me je onzekerheden heel goed voorstellen! Maar hou vol heh? Elvira jij trouwens ook heel veel succes en sterkte meid, hoop echt dat het snel weer raak mag zijn voor jullie.

Groetjes Vanilia

7. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Doe je trouwens al aan temperatuurlijsten of ovulatiestesten? Zo kan je nauwkeurig je eisprong vinden en is de kans op een bevruchting natuurlijk ook groter.

8. hartewens

hartewens Fanatiek lid

11 jul 2007
    1.082
    0
    0
    Vanilia, net als wat de rest zegt, je moet er wel klaar voor zijn om de mmm te willen doorlopen. Wij hebben 4 jaar gewacht. Pas toen wilde ik de mmm in. En nog had ik zoiets van, eerst onderzoeken en dan zien we wel wat we doen. Na de 1e uitslag van het zaad (zwak zaad) had ik meteen spijt dat ik niet eerder naar de gyn wilde. Mijn man wilde wel al veel eerder. Gelukkig was het zaad 3 maand later perfect. Toc had ik achteraf wel spijt dat we niet eerder zijn gegaan. Ben inmiddels 2 keer spontaan zwanger geweest, steeds vlak voor een behandeling (1e keer HCG, 2e keer voor IUI) Er is ook niks bijzonders gevonden. Nu zitten we niet meer in de mmm ivm de spontane zwangerschappen. Maar achteraf gezien had ik eerder naar het ziekenhuis willen gaan, maar dat is achteraf. Maar daarvoor was ik er nog niet klaar voor, wilde het ook absoluut niet. Eenmaal in de mmm verleg je je grenzen toch steeds weer.
    Als je het niet wilt, moet je het ook zeker niet doen. Het is best een hele stap en al dat gedoe moet je ook wel willen. Hopelijk lukt het jullie nog spontaan. Succes!

9. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Tja, wij zitten ook zo'n beetje voor deze beslissing. De zwemmers van mijn man waren bij de 1e check verre van goed... Gaan binnenkort naar de huisarts om te bespreken wat we precies gaan doen.
    Denken jullie er nu allebei hetzelfde over? Mijn man wil het eigenlijk wat rustiger aan doen dan ik dus wij moeten er samen nog uit komen.
    Voor mij persoonlijk is de keus niet zo moeilijk. Als IUI kán ben ik al super blij en zou ik daar zo mee starten. Die kansen laat ik me dan niet afpakken. IUI lijkt me ook niet zo ingrijpen in je leven als bijv. IVF/ICSI. Maar je moet het gewoon helemaal zelf afwegen. Wat weegt zwaarder? Elke maand zweven tussen teleurstelling en hoop of de psychische belasting van de MMM maar wel (hoop je dan natuurlijk) een reeëlere kans op een zwangerschap? Ik vind het momenteel heel zwaar om iedereen om me heen zwanger te zien worden en elke maand weer die achtbaan van emoties door te gaan 'zou het wel of zou het niet?'. Maar bij jullie kan dat anders liggen.
    Die extra zaadcheck zou ik sowieso laten doen en daarna nog eens goed op een rijtje zetten wat jullie willen.
    Sterkte meid!

10. Esser

Esser Fanatiek lid

29 jun 2006
    3.190
    4
    38
    Pedagoog
    N-Brabant
    Tjee...........wel heel herkenbaar om dit te lezen.
    Wij zijn in april 2006 gegaan voor een kindje maar ook tot aan nu nog niets. En ja, dan zit je ineens al in januari 2008! Schrik er soms van hoe snel de tijd gaat. :confused:
    In 2007 hadden mannetje en ik besloten om ons zelf een pauze te geven, dat resulteerde in 7 maanden uiteindelijk. Sinds 2 maanden gaan we er weer voor. Moet zeggen dat die pauze van 7 maanden stiekum ook wel prettig waren hoor. Even geen spanningen meer.
    Ikzelf ben in 2006 bij de gyn. geweest voor een inwendige echo. De gyn. vertelde me dat alles er mooi uitzag. Mannetje heeft in 2007 zijn zaad laten onderzoeken, maar de uitslagen lieten maar op zich wachten..............wat bleek?
    Zaad en uitslagen waren kwijt! :x Zoiets houd je gewoon niet voor ogen. Voor ons een teken om het allemaal eens rustiger aan te doen.

Nu dus weer 'net' 2 maanden bezig en willen het toch weer zelf nog even proberen. We hebben ook onze bruiloft in het vooruitzicht en willen samen niet in 7 sloten tegelijk gaan lopen! Wel samen afgesproken dat we dit jaar nog de knoop doorhakken voor de mmm mocht het toch weer een flink aantal maanden op zich laten wachten.

11. marit123

marit123 Actief lid

2 jan 2007
    330
    0
    0
    Hoi Vanilia,

Ik begrijp heel goed je twijfels. Ik zou als ik in jouw situatie was toch wel voor de tweede zaadtest gaan en die laten beoordelen door een gyn of fertiliteitsarts. Zoals je weet kwam er bij ons namelijk bij de huisarts uit dat het zaad niet goed was en bij de fert.arts dat het goed genoeg is om zwanger te worden. Als je weet wat jullie kansen zijn op basis van de zaaduitslagen, kun je misschien een betere beslissing maken? Voor ons werd die beslissing al genomen door de arts omdat we nu nog meer kansen hebben op een spontane zwangerschap dan bij IUI.
    Ik begrijp heel goed dat je er geen zin in hebt nog, maar misschien kun je wel om een doorverwijzing vragen om jullie situatie te bespreken, dat betekent dan nog niet meteen dat je ook de MMM in moet/gaat. Maar hoe dan ook, laat je door niets of niemand beinvloeden, maar kom er samen uit met je man en volg je eigen gevoel!
    Sterkte met de beslissing!

Liefs, Marit

12. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Nee stom bezig ben je zeker niet!
    Zoals de anderen al zeggen, je moet er wel achter staan!

Ik zou zeggen, doe gewoon nog een keer die zaadcheck, komt daar goed nieuws uit, kun je het nog uitstellen en anders moeten jullie weer rond de tafel.

Realiseer je wel, hoe langer het duurt hoe minder kans je nog hebt dat het spontaan gaat. Dat klinkt negatief, maar is wel reeel.

Veel succes!

13. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hallo lieve meiden, bedankt voor jullie antwoorden...

Ik heb het er met mijn man over gehad en hij gaat volgende week een 2e zaadtest doen (hij zou het eerder al doen maar toen kreeg hij koorts...).

Natasja misschien is het inderdaad zo wat jij zegt, hoe langer het duurt des te kleiner je kansen. Er zijn ook meiden die wèl zwanger zijn geworden met zwak zaad in een laat stadium maar ik heb geen garantie dat dit mij ook zal overkomen....

Iedereen heel veel succes gewenst, ik hou jullie in ieder geval op de hoogt van de verdere ontwikkelingen.

(Elke keer als ik aan de mm denk krijg ik toch een akelig gevoel... ik ben er gewoon nog niet klaar voor).

Liefs Vanilia

14. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    hey Kaatje, helemaal vergeten je vraag te beantwoorden!
    Ik heb èèn maand getemperatuurd en heb 2 cyclussen mijn ei kunnen vinden. En dit kwam goed overeen met mijn eisprong-symtomen die ik bijna elke maand heb.
    Daarna ben ik ermee gestopt omdat ik er voor mijn gevoel te veel mee bezig was. En het werkt gewoon best teleurstellend omdat ik gewoon toch weer ongesteld werd.
    Normaal ben ik best positief ingesteld maar heb nu even een dip :(

15. m038

m038 Actief lid

14 sep 2007
    167
    0
    16
    wat een twijfels he! wel zaadonderzoek of geen. ik zou het wel doen dan heb je in ieder geval duidelijkheid! wij hebben die nou ook, begin februari gaan we naar de fertiliteitsarts!

tot die tijd ga ik door met het zelf inbrengen van zaad, volgens de huisarts vergroote dat de slagingskans...

veel succes voor jullie allemaal

groetjes marij

16. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Dank je Marij.

Het zelf inbrengen van het zaad is dat om langs het baarmoederslijm voorbij te komen? Omdat ik wel eens heb gelezen dat deze soms vijandig kan zijn?
    Jij ook veel succes.

Liefs Vanilia

17. m038

m038 Actief lid

14 sep 2007
    167
    0
    16
    hoi,

nee het zelf inbrengen doen wij omdat het zaad zelf niet tot de baarmoeder kan komen. het beweegt daarvoor niet genoeg.... en advies was om het een stukje op weg te helpen... ik vind het prima want ik zie het niet echt zitten om straks het zh in te moeten.....

we doen dat nu met 20 cc spuitje maar moet binnenhort ha maar even vragen of wij het zo goed doen... ik snap niet helemaal hoe het zit met de baarmoedermond stand enz...

doen jullie nog wat extra's om je kansen te vergroten?

groetjes marij

18. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hoi Marij,

Je opent nu wel een beetje mijn ogen want ik wist niet dat wat jullie doen mogelijk was. Ik denk dat dit bij ons dus ook het geval is? Ik heb het idee omdat mijn man dus traag zaad heeft het ook niet ver genoeg in de eileiders kan komen. En net als jij wil ik nog niet de mm in.
    Wij doen niks speciaals om een zwangerscap te bevorderen... Wilde een tijdje geleden brandnetelthee kopen maar ik geloof niet zo in die dingen.
    Mijn man slikt wel gewoon dagelijks vitamine. En we klussen natuurlijk elke maand gericht tijdens de vruchtbare dagen. Maar ik heb nog nooit een positieve test gehad. Ik moet zeggen dat ik tijdens al die rondes in totaal maar iets van 5x ofzo getest heb en dit was nog in het begin toen we begonnen. Daarna ben ik ermee gestopt omdat ik wist dat ik toch weer ongesteld zou worden.
    Kan ik deze spuit bij de apotheek halen of moet ik dat op recept van mijn huisarts doen?

Bedankt heh? Groetjes Vanilia

19. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Komt het dan ook net voor de baarmoedermond?
    want je kan het niet onbewerkt inspuiten toch? In je baarmoeder bedoel ik.
    In ieder geval zo legde de arts dat uit, onbewerkt sperma bevat allerlei bacteren die je niet in je baarmoeder wilt hebben. Het is dus niet zo iets als IUI, maar nog steeds buiten je baarmoeder.

20. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hey Natasja, dit vroeg ik me dus ook af. Als het zeg maar niet direct in je baarmoeder gespoten kan worden, is het dan niet hetzelfde als wanneer je het op de natuurlijke manier zou doen? Ik denk dat het sperma op de natuurlijke manier er zelfs krachtiger in wordt gespoten.
    Ik dacht dat door zelfinseminatie het sperma direct in de baarmoeder gespoten werd zodat de zaadjes gelijk naar de eileiders konden zwemmen, zodat ze al die barrieres niet hoefden te 'trotseren', wat dus heel moeilijk is als je traag/zwak hebt?

Deel Deze Pagina