last van slijm en maag na bv!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door ninaVI, 18 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ninaVI

ninaVI Fanatiek lid

6 jun 2006
    1.304
    0
    0
    financial manager
    rotterdam
    Hoi,

Ik had een vraag:

Mijn kleintje krijgt borstvoeding en sinds een paar dagen heeft hij na iedere voeding erg last van zijn maagje en begint te kokken van het slijm!

Boeren doe ik nu al extra lang en kreeg de tip hoofdeindbedje iets te verhogen....nu was mijn vraag komt dit nu doordat het borstvoeding is of zou ik dat met flesvoeding ook hebben!

Tijdens het drinken hoor je hem ook klokken zoveel melk komt er uit! Ook niet echt bevoordelijk voor de vertering! en het terugspugen is ook meer geworden....wanneer is terugspugen teveel en wat is "normaal"?

onwijs bedankt alvast!

Nina

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Nina,

Het klinkt of je kindje heel veel voeding in korte tijd krijgt. Als de voeding direct na het voeden terug komt kun je het zien als een soort 'overlopen' wat je kindje niet meer kwijt kan gooit het er weer uit! Is de voeding al (even) in de maag geweest, dan kan het zijn dat het slijmeriger is. Op zich is dat niet erg, zolang je kindje groeit, en het spugen niet steeds meer en steeds heftiger wordt. (in grote bogen hele voedingen eruitgooien)

spugen kan geen kwaad, probeer eens een rugbyhouding, waarbij de beentjes lager zijn dan het bovenlijf/hoofdje, dus je kindje meer in zittende houding dan horizontaal. verder doen wat je al doet: rustig aan, voorzichtig met hem ( het is een jongen, toch?) en veel verschonen;)

waarschijnlijk spuugt je kindje ook met flesvoeding wanneer het veel tegelijk drinkt of het te snel gaat.

je zou kunnen proberen om het eerste toeschieten op te vangen tot je minder druk hebt (als je straaltjes melk hebt wacht je tot de straaltjes afbuigen tot druppelen) borst en kin drogen (van je kindje natuurlijk) en opnieuw aanleggen. mogelijk gaat het hele drinken nu rustiger? Mocht je het idee hebben dat je veel melk hebt, laat het dan nog eens weten.

succes vast!
    heidi Margit

3. ninaVI

ninaVI Fanatiek lid

6 jun 2006
    1.304
    0
    0
    financial manager
    rotterdam
    Beste Margit,

Bedankt voor je reactie!
    Je vroeg me of ik erg veel melk had en dat is dus het geval! De kraamhulp gaf al aan dat ze de kleine inderdaad hoorde klokken van de hoeveelheid die eruit komt!

Ook krijg ik meer last van de melk die achterblijft ik krijg het er niet uit gemasserd hoe kan ik dat het beste oplossen?

Inderdaad komt het spugen vrijwel altijd direct na het voeden! Dat kan best veel zijn maar dat is dan wat je bedoelde met overloop.....soms spuugt hij later ook nog wel is maar dat zijn altijd juist maar hele kleine beetjes!

liefs Nina

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Nina,

een veel gehoord advies bij veel melk is op 1 moment voeden, dan de borsten zo ver mogelijk verder leeg kolven. en vanaf dat moment per voeding 1 borst aanbieden. Stop je om te verschonen, boeren, activeren etc. dan toch weer terug aanleggen aan die ene borst. Deze borst blijf je aanbieden als je kindje binnen de drie uur weer wil drinken. Pas na drie uur (gerekend vanaf het moment van aanleggen) wissel je naar de andere kant.

Je lichaam zal snappen dat je niet zoveel voeding nodig hebt als je nu aanmaakt.

Kanttekening hierbij is dat j ekindje pas drie weken oud is; met andere woorden, jullie zitten nog in de periode waar je voeding op de behoefte van je kindje wordt afgestemd. ik zou er wellicht de voorkeur aan geven wanneer je dit nog even afwacht, (tot 4 weken bijvoorbeeld) en bovenstaand advies in je achterhoofd houden wanneer het daadwerkelijk niet aanpast. (vraag-aanbod) Je kunt nu in ieder geval aan de slag met het laten weglopen van de tsr, zodat de voedingen wellicht rustiger gaan verlopen.

Misschien dat je zou kunnen proberen om vast 1 keer na het voeden helemaal leeg te kolven en van daaruit opnieuw aanbod afstemmen. (dus zonder de methode 1 borst per 3 uur, dat zou je dan later nog kunnen doen)

Succes!
    Heidi Margit

Deel Deze Pagina