Mijn meissie krijgt volledige borstvoeding. Ik hoef gelukkig pas over 7 weken weer te gaan werken en zelfs dan kan ik tussedoor naar haar toe fietsen om zelf te voeden om de drie uur. Maar als ze nou op het kinderdagverblijf of bij papa of oma heeel erg honger krijgt, mogen we haar dan een beetje opvolgmelk geven? Kolven lukt bij mij bijna niet. indien het wel lukt laat ik dat achter, maar uit eerdere ervaringen weet ik dat dit niet altijd het geval is. Miujn zoonntje gilde soms zo hard dat mijn moeder soms niet meer wist wat ze moest doen! Is het schadelijk voor ze als je voeding afwisselt?
de eerste 6 mnd is het beter om alleen bv te geven, ivm de beschermlaag die alleen volledig borstgevoede baby's hebben. Deze beschermlaag beschermt tegen allergieën en overgevoeligheid. Zodra je iets anders geeft dan bv al is het water dan wordt deze laag aangetast en valt dus deze extra bescherming weg. Het mag dus wel en is niet echt schadelijk maar als je bv allergieën oid in de familie hebt kun je beter wachten tot ze 6 mnd is. Om je kolfproductie op te schroeven zijn verschillende manieren kijk eens op http://www.borstvoeding.nl Op het forum kun je je vraag stellen. Wat mij erg hielp was in het begin de baby aan te leggen en aan de andere kant te kolven, het vergt even handigheid maar het werkt perfect, later kon ik ook zonder baby aan de borst goed kolven, was een kwestie van wennen. Al heb ik er nooit de liters uit gekregen die sommie vrouwen kunnen kolven maar ik hoefde niet veel te kolven dat scheelde denk ik. Succes ermee!
Ik sluit me aan bij Ayla, met een kleine aanvulling. Als je niet echt lekker kolft, ligt dat vaak een de toeschietreflex. Nou is er een neusspray op de markt die het leuke effect heeft dat het je trs opwekt. Synticon heet dat.
Wat goed dat je al zo lang borstvoeding geeft! Ik hoop dat je antwoord op je vraag krijgt. De antwoorden tot nu toe geven alleen maar aan hoe je moet kolven maar niet of ze nu opvolgmelk tussendoor mag. Pim
Ik heb mijn dochter toen ze naar de creche ging half-om-half gevoed, avond en ochtend bij mij drinken en dan overdag uit de fles. Ze was toen ca 3 maand. Dat is mij uitstekend bevallen, je hebt het gemak van poedermelk, dus niet kolven en je hebt het voordeel van je eigen melk toch nog geven. Straks met ons zoontje wil ik het op diezelfde manier doen. Mijn ervaring is dus dat het prima kan. Zolang je zelf niet in de gelegenheid bent om zelf te voeden, dan is er gelukkig een goed alternatief. Groet van Kiki
Ik viond het al zo raar staan. En pim, er wordt wel degelijk antwoord gegeven op haar vraag. Lees Ayla's antwoord nog maar even goed door. Kleine opmerking bij Kiki: niet bij iedereen lukt dat even gemakkelijk. Sommige vrouwen hebben gelijk al hele flexibele borsten en kunnen dus makkelijk combineren. En anderen hebben dan heel veel moeite om hun productie goed op peil te houden. (niet lelijk bedoel hoor Kiki!)
ook niet lelijk gelezen hoor, maar de vraag was of het mogelijk is en wie er ervaring mee heeft. Ik heb mijn ervaring beschreven en dus met geen woord over andere vrouwen gerept. Groet van Kiki
Nee dat snap ik. Maar soms geeft 1 ervaring al de indruk dat het dan maar gewoon mogelijk moet zijn, snap je.