Hallo, Op mijn laatste werkdag voor dat ik met verlof ging heeft mijn werkgever mij geinformeerd dat er geen werk meer voor mij is na mijn verlofperiode door economische redenen. Ik heb 8 jaar in dienst gezeten en wilde net van mijn zwangerschapsverlof gaan genieten. Op dit moment ben ik trotse moeder van ons derde kindje en geef ik haar volledige borstvoeding. Vanaf 1 september stopt mijn contract en heb ik geen inkomen meer. Ik had opvang geregeld voor mijn kinderen maar heb dit stopgezet omdat het ontzettend veel geld kost en we het geld hard kunnen gebruiken nu. Ik had naast mijn baan van 2 dagen in de week een webwinkel en vroeg me af of ik eventueel deze uren ook aan mijn webwinkel kan besteden. Deze webwinkel was altijd hobbymatig met weinig inkomsten, maar misschien is er een kans om dit uit te breiden en er serieus mee aan de slag te gaan zodat dit uiteindelijk een inkomen gaat opleveren. Omdat ik volledige borstvoeding geef, ben ik denk ik niet zo aantrekkelijk voor een werkgever en ik wil de borstvoeding niet opgeven aangezien ik bij mijn andere twee kinderen ook volledig borstvoeding heb gegeven gedurende 9 a 10 maanden. Ik vroeg me dus af of er een emailadres is, waarin ik dit kan bespreken want telefonisch is het erg lastig nu in de zomervakantie van de kinderen. Verder zou ik meer informatie willen hoe het zit als ik de 2 dagen die ik werkte in de week besteed aan de webwinkel en hoe dit zit met uren regsitreren en sollicitatieplicht? Alvast bedankt voor uw reactie.
Mamavan31984, Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je derde kind! Ik begrijp dat je informatie zou willen hoe het zit als je zelfstandige uren uitbreidt en hoe het dan zit met de sollicitatieplicht en urenregistratie. Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je wel beschikbaar zijn voor de uren waarvoor je een WW-uitkering ontvangt. Je geeft aan nu meer zorg te hebben voor je kinderen (opvang opgezegd), volledige borstvoeding te geven en de uren die je in loondienst werkte wil besteden aan je webwinkel. Wanneer je een WW-uitkering aanvraagt, wordt er gevraagd of je ook een betrekking hebt naast de baan waaruit je werkloos bent geraakt. Ook kun je aangeven hoeveel uur (directe als indirecte uren) je gewerkt hebt in de 26 weken voorafgaand aan je eerste werkloosheidsdag. Vervolgens wordt er een gemiddelde berekend van deze uren en deze uren worden niet gekort op je eventuele WW-uitkering. Ga je deze uren uitbreiden? Dan kort UWV deze uren op je WW-uitkering. Heb je 16 uur per week in loondienst gewerkt en ga je als zelfstandige je werkzaamheden met 16 uur uitbreiden? Je hebt dan geen recht meer op een WW-uitkering (je bent voor die uren namelijk niet meer verzekerd als werknemer) en je WW-uitkering zal worden beƫindigd. Je hebt dan ook geen sollicitatieverplichting meer en de uren zul je zelf moeten bijhouden voor de Belastingdienst. Stop je met deze urenuitbreiding binnen een half jaar nadat je ermee begonnen bent? Dan kun je mogelijk terugvallen op een WW-uitkering (met bijbehorende sollicitatieverplichting). Helaas reageert UWV Webcare niet via mail. Heb je jezelf al ingeschreven als werkzoekende? De werkcoach gaat over de sollicitatieverplichting. Je kunt je werkcoach een bericht sturen via de Werkmap op werk.nl om deze situatie aan hem of haar voor te leggen. Actuele informatie over meer uren werken als zelfstandige vind je hier. Ik wens je nog een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ik heb me helaas nog niet aan kunnen melden omdat werk.nl steeds niet bereikbaar is. Ik ga nu een brief sturen naar het dichtsbijzijnde kantoor van het uwv. Wellicht dat ik me zo aan kan melden. Het dichtsbijzijnde kantoor is nog drie kwartier rijden.
Beste Mamavan31984, Je kunt helaas geen uitkering aanvragen (en je aanmelden als werkzoekende) op de manier die jij omschrijft. Je kunt op zijn vroegst een maand voordat je werkloos raakt een WW-uitkering aanvragen. In jouw geval dus vanaf 1 augustus. Uiterlijk binnen een week nadat je werkloos bent geworden kun je nog een WW aanvraag indienen (zonder gevolgen). Ook dien je jezelf uiterlijk binnen 2 dagen nadat je werkloos bent geraakt in te schrijven als werkzoekende. Je bent verplicht je WW aanvraag en inschrijving via werk.nl in te dienen. Lukt het niet vanwege een storing? Ik verzoek het je op een later tijdstip dan nogmaals te proberen. UWV neemt je aanvraag in behandeling vanaf je eerste werkloosheidsdag. Binnen 4 weken na je eerste werkloosheidsdag ontvang je de beslissing van UWV. Actuele informatie over het aanvragen van een WW-uitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare