Hoe moet je de wond daar beneden verzorgen?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door loncocacola, 22 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    Hoi Dames, ben nu 29 weken zwanger van mijn eerste kindje, maar zit nu toch al informatie op te zoeken over de bevalling en de periode erna.

De grootste vraag die ik heb is, de wond van daar beneden, hoe kan je dat het beste verzorgen? Je mag toch gewoon douchen en wassen? Mag je ook in bad? En zijn er speciale tips om het daar beneden sneller te laten genezen?

Alle tips zijn welkom.

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    In bad mag niet zolang je nog vloeit (bloed verliest). Douchen mag wel, meestal zelfs gelijk na de bevalling.
    Maar je hebt niet echt een grote wond hoor. Als je gescheurd of geknipt bent, wordt dat gewoon netjes gehecht. Het bloedverlies komt van binnenuit, uit je baarmoeder, maar dat wordt natuurlijk opgevangen door de uiterst elegante en praktische mega-maandverbanden.
    Wat wel lekker is, is in het begin niet jezelf afvegen op het toilet, maar met een flesje warm water of de douchekop afspoelen. Het is wel tamelijk gevoelig allemaal en dat verzacht het een beetje en is ook lekker schoon. En alleen het idee al om er langs te moeten vegen met iets, doet pijn, dus dan is het wel zo fijn om dat met water te doen.
    Het is wel belangrijk om in het begin echt kraamverband te gebruiken. Hier zit geen plakstrip op aan de onderkant en dat scheelt in het 'broeien'. Meestal krijg je wel een pak in het kraampakket van de verzekering, maar de drogist verkoopt het ook.

3. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Je kraamhulp zal je daar ook alles over kunnen vertellen. Die hebben vaak ook enorm goede tips.

4. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    ik moest vooral blijven spoelen, na elke wcbeurt flink spoelen met water.

5. Tammie26

Tammie26 Bekend lid

18 dec 2007
    656
    0
    0
    Rotterdam
    idd veel spoelen met lauw water.
    En om de wond snel te laten genezen moet je op een harde stoel gaan zitten,Niet onderuit gezakt maar goed recht dat je goed op de wond zit.
    Ja dat doet erg veel pijn maar geloof me het helpt echt om snel te genezen.

Ik was ingeknipt en flink ook en door op een harde stoel te zitten paar uurtjes per dag was ik al na een weekje van alle pijn af

6. Tammie26

Tammie26 Bekend lid

18 dec 2007
    656
    0
    0
    Rotterdam
    Oja en tussen de middag als ik even ging slapen dan deed ik een matje in bed leggen en deed ik alles uit van onder zodat het lekker kon luchten van die grote kraam verbanden.
    Was altijd erg prettig :)

7. valhalla

valhalla Niet meer actief

Ben na een paar dagen die zalf van vsm gaan smeren, voelde eerst wat trekkerig maar na tien dagen voelde ik niets meer van een toch redelijke knip.

Verder goed gespoeld, geen synthetische dingen, natuurlijk = het beste bij zoiets (mocht je een knip of scheur hebben die gehecht moet worden, wat helemaal niet gezegd is)

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Na elke toiletbeurt ging ik even onder de douche spoelen. En toen de hechting ging ontsteken was het ook lekker om gewoon te spoelen tijdens het plassen. Dan prikt het niet zo erg.
    Als het ontsteekt kun je in een biotexbadje gaan zitten (bijv in de po/afwasteiltje). Dat helpt de wond schoon te worden.
    En lekker luchtige kleding dragen. Ik heb 2 weken voornamelijk in een wijde rok gelopen, katoenen ondergoed, en van dat giga-verband zonder plakstrip. Toen het vloeien zo goed als over was ben ik washandjes in mijn ondergoed gaan gebruiken. Wat dat dunne verband heeft allemaal plakstrips.
    En als ik bed lag ('s nachts of 's middags), dan deed ik alles van onderen uit. Lekker aan de lucht helen.

Misschien niet zo charmant, maar het werkte wel prima.

9. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Calendula zalf!
    DE oplossing. ;)

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    oja, ik heb nog arnica druppels (oraal) gehad, op advies van het ziekenhuis. Dat helpt tegen blauwe plekken en wondjes.
    Je hebt de creme vorm, maar dat smeer je liever niet down-under of open wonden. maar de druppelvorm kan wel. Geen idee of het echt heeft geholpen.

11. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    Ok na elke toiletbeurt dus spoelen, dat lijkt mij ook wel hygienisch ja. Maar kan je na het spoelen gewoon met een handdoek of badjas jezelf daar beneden drogen? Of met wc papier? Of hoe doen jullie dat?

12. Bri

Bri Niet meer actief

Je kunt het wel zachtjes droogdeppen, met zacht toiletpapier of een handdoek (die moet dan wel weer in de was, maar ja: daar heb je die eerste week een kraamhulp voor!)
    Verder hoeft het niet helemaal droog: je kunt in je blootje op een kraammatje, of anders vangt je kraamverband het wel op.

Ik zou niets smeren, dat geeft volgens mij alleen maar meer kans op infectie.

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hmm, ik zou tegen die tijd het advies van je kraamhulp en VK gewoon even afwachten: die vertellen je er alles over. Ik heb deze week de spullen van kraamzorg binnen gekregen en daar zit een uitgebreid boekje bij waarin de kraamhulp af moet tekenen per dag wat ze met me doorgenomen heeft. Dat is steeds uitgesplitst in zorg voor mama en zorg voor de baby, waarin die wondverzorging een paar dagen terugkomt...
    Zou me er dus nu niet al te druk om maken: dat komt echt wel! :)

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je wond eruit ziet.. Als je alleen wat bont en blauw bent, dan heb je niet zoveel problemen. Als je een totaal ruptuur hebt, ben je een poos langer zoet. Dan zit je met een flink aantal hechtingen.. De kraam en verloskundige kunnen je waarschijnlijk het beste advies geven voor je situatie..

15. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Och ik mocht van mijn vroedvrouw direct na de bevalling al in bad en heb daar ook dankbaar gebruik van gemaakt.

16. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik ben direct na de bevalling lekker gaan douchen. de eerste dagen als ik moest plassen ging ik onder de douche staan en dan de lauwe straal er langs laten gaan, daarna droogdeppen met een hydrofielluier. ging prima en toen ik weer alleen de trap af kon ben ik weer gewoon naar de wc gegaan, maar nog wel 3x per dag gespoeld onder de douche.

je krijgt idd een hoop handige tips van je kraamverzorgster. je kan anders nu ook al wel wat vragen op papier zetten zodat je die dan aan haar kan stellen. geloof me, tijdens je kraamweek denk je er niet aan en als de kraamhulp weg is (smiddags) dan zit je met vragen.

liefs doris

Deel Deze Pagina