Hai hai! Het volgende; Hoeveel mag een kindje van 6 maanden max drinken? Ik geef opvolmelk nu 3 weekjes ongeveer. Maar het gaat er steeds meer op lijken dat ze meer gaat drinken! Vandaag: 07.30-150+5 11.00: 150+5 15.00: 150+5 18.00: 150+5 en 60+2 extra 21.00: 180+6 Mijn vriend heeft vandaag wel het fruithapje vergeten. Maar normaal eet ze daar maar de helft van. Een potje vanaf 6 mnd. En als ik het vers geef dan vaak 3 kwart fruit: appel of banaan. Wat is een beetje normaal? Van brood moet ze niks hebben en groente vindt ze ook niet echt lekker.
Van opvolgmelk mag je maar 24 schepjes op een dag geven. Wil je kind meer, dan kun je beter tijdelijk teruggaan naar nummer 1, dat vult ook wat minder, en haar aan meer vast voedsel laten wennen. Eet ze dan beter en laat ze meer melk staan, dan kun je weer terug naar opvolgmelk.
Je zit idd aardig boven de 24 scheppen, daar zou ik verandering in aanbrengen. Wat is de reden dat je nog op 5/6 flessen zit? En waarom 150/5? Is het een optie om bijv. die fles van 21.00 weg te laten? Wat was je schema eerst? Veel vragen dus
Ben er een beetje van geschrokken dat ik toch teveel geef hahaha ondanks dat ik het wist.. Maar goed. Normaal zitten we wel op 5 flessen hoor! Alleen toen ze waterpokken had wilde ze in de nacht nog een extra fles?! Nu al een paar nachten niet meer. @Daan; Ik geef 5 flessen omdat ik ong een maand geleden heb geprobeerd om 4 flessen te geven (ook dan iets opgehoogd) maar dat wilde ze niet. Ze was boos en heel veel huilen. Dus toen maar gewoon het oude schema aangehouden met het idee dat ze er niet aan toe was. De fles van 21.00 uur die drinkt ze echt helemaal leeg en dat is haar naar bed gaan flesje Met rijstebloem ook nog Die wil ik er in houden. Het schema is zoals ik het in me bericht heb beschreven alleen drinkt ze de fles van 18.00 uur niks extra's en 9 van de 10 keer dronk ze die fles niet eens leeg! (meestal rond de 100 cc wat ze dronk)... Ik ga vandaag gewoon weer proberen 4 flessen te geven en wat meer fruithap en groentehap. Vanochtend heeft ze 180+6 aangeboden gekregen. En hier heeft ze totaal 170 cc van gedronken (normaal drinkt ze in de ochtend 120 cc) Heb het opgehoogd zodat ik op 4 flessen vandaag uit kom en ze haar fles van 11.00 uur misschien rond 12.00 uur wil. Ze ligt nu op bed en als ze wakker wordt dan wil ik haar de fruithap geven.. Pff ik wil het gewoon goed doen! hahaha Ik moet 7 juni naar het CB pas.. Ik weet dat ze me wel erop zullen aanspreken. Wat logisch is hoor!
Bedankt! Ik ga kijken of het vandaag en komende dagen lukt om over te gaan op 4 flessen. En anders idd misschien weer terug.. Denk dat ik dat dan wel in overleg met het CB doe
Wij hebben hetzelfde probleem. Mijn zoontje krijgt nog 5 flessen als hij doorslaapt, en 6 flessen als hij niet doorslaapt. Hij drinkt meestal zijn flessen niet leeg, maar de laatste dagen dus wel. En dan komt hij ook nog eens voor een nachtfles. Overdags krijgt hij 150+5 en 's nachts 90+3, en dat zijn dus 28 scheppen. Hij heeft gister niet al zijn flessen helemaal leeg gedronken, maar ik denk dat hij wel zo'n 2 scheppen te veel heeft gekregen... Ik vind nu, bijna een maand later, weer terug gaan naar nummer 1 geen optie eigenlijk. Lijkt me voor hem met zijn gevoeligheid ook niet zo goed. En ik denk dat in zijn geval het over een week er weer heel anders uit ziet, en dan weer veel minder drinkt. Bijvoeding schiet nog niet zo op doordat hij regelmatig reageert op bepaalde voedingsmiddelen en bijv. ook nog geen brood/pap kan verdragen. Hij krijgt dus alleen fruit en groente. @ dirksmama: mijn zoontje zit denk ik in een dunkerperiode, om zo te kunnen inhalen wat hij de afgelopen tijd heeft gemist. Dat heeft ie wel vaker namelijk. Mag je voor een korte tijd ook niet meer geven dan die 24 scheppen?
@Yukl; Ik ben dus geen uitzondering hahahaha. Ik heb het idee dat Lisa gisteren ook een soort van groeispurt heeft gehad?!
Haha ik bedoelde natuurlijk "bunkerperiode" ipv "dunkerperiode" @ sanjor: zou best kunnen denk ik. Ik ben benieuwd of je het gaat lukken met minder flessen!
@Yukl ik ook! Ze heeft nog niet om haar fles gevraagd Maar ze heeft net wel een heel potje 200 gram fruit op! Hahaha. Zo lekker in bad dan heeft ze ook wat afleiding en dan proberen om 12.00 uur de fles..
Ik dacht al? Wat is een dunkerperiode? Haha, maar nu snap ik het! @ Sanjor, ik zou idd proberen om uit te komen op 4x 180+6 Het is vaak voor die kleintjes ook even wennen aan de overgang naar een ander ritme, een fles minder, etc. Soms even doorzetten, evt. als het echt niet gaat een half flesje geven en dan de andere helft weer wat later op de dag. Bij ons ging de overgang in eerste instantie ook goed, maar drie nachten later hebben we twee keer een spooknachtje gehad, was tie even uit het ritme en 's nachts honger en daarna ging het weer goed. Dit is mijn schema nu, misschien heb je er wat aan. 8.00u 210+7 12.00u 180 +6 16.00u 180+6 17.15 groente + aardappels 19.30/19.45u 180+6 +2 rijstebloem slapen tot volgende ochtend 7.30u Die ochtendfles heb ik in overleg met Nutricia kindervoedingslijn gedaan, volgens verpakking mag dat niet, maar die voedingsdeskundige zei dat het geen probleem was. Hij trok het anders niet tot 12u en fruit kon hij toen nog niet goed verdragen. Nu de groente goed gaat gaan we binnenkort met fruit in de ochtend beginnen en kan die ochtendfles weer naar 180+6 of een papfles van 200ml @ Yukl, ik denk niet dat het erg is als het af en toe voorkomt dat je op een paar meer scheppen uit komt.
Nou jullie kunnen me wegdragen hoor! Ze heeft vandaag maar 4 flessen gehad. Maar geen 1 leeggedronken. Dit was haar schema: 07.30- 180 cc 12.00- 100 cc 16.00- 130 cc 20.45- 180 cc Wel om 10.00 uur een hele fruithap. Zo'n potje van 6 mnd.. 200 gr. En om 18.00 uur een half potje groente daarvan.. Ze heeft 2 keer een halve langevinger gehad. En dat is het?! Raar toch?! Of zal dat ermee te maken hebben dat ze moet wennen? Of teveel fruit en groente op 1 dag dat ze minder drinkt?
@Ellin; hier zullen het ook wel spooknachten gaan worden als ze op deze manier verder gaat zoals ze vandaag heeft gedronken/gegeten..
Ik zou ook proberen op 4 flessen te gaan zitten en goed wat fruit en groente aanbieden. Als groente nog niet super wil en er is wel honger, dan kan je altijd nog wat extra vers fruit geven. En Ik weet niet vanaf wanner het mag, maar misschien een broodkorst? Mijn schema nu (wisselt soms een beetje naar half uur eerder of later): 7:30 fles 11:30 fles 15:30 fles 19:00 fles Straks wil ik de groentehap tussen de twee laatste flessen doen en als het genoeg is de enelaatste weg laten. En daarna de fruithap tussen de eerste twee flessen en daarna die van 11:30 verkleinen en ietsje later. Maar goed, of het werkt..!
Je doet het ook goed hoor. Op deze leeftijd is het gewoon heel erg zoeken naar een juist 'schema'. Zeker als je begint met bijvoeden heb je het idee dat ze de hele dat alleen maar willen drinken en eten en lijkt het onmogelijk daar enige sturing/verandering in aan te brengen (Althans, zo heb ik het ervaren). Ik zie dat ze gisteren 4 flesjes heeft gehad. Dat is een mooi begin toch? Probeer je kindje maar een beetje te volgen en let op de signalen. Mocht het echt niet lukken, wat ik niet verwacht, dan zou je nog kunnen proberen de standaard erbij te geven. Dat kan ook. Dus 4 flessen nr.2 en bijv. 1 fles. nr.1. Ze heeft echt niet teveel groente of fruit gehad hoor, maar zal er wellicht mee te maken hebben gehad dat ze nu minder heeft gedronken. @Yukl, voor een korte periode is het niet zo heel erg, maar je moet er wel mee oppassen. Wat ik hier boven ook schreef zou je ook in je achterhoofd kunnen houden om nr. 1 bij te geven. Die telt niet mee bij de max van de nr.2. Misschien dat dat je wat meer rust geeft? En als je het voor nu lekker bij groente en fruit houdt, zeker als hij wat gevoeliger is, lekker doen. Hij hoeft echt nog geen volwaardige maaltijden te eten. Die flessen zijn nog genoeg.
bij veel honger smokkelde ik altijd een schepje op iedere fles zo had ik aan het einde van de dag 4/5 schepjes over voor een extra fles. gewoon dus dezelfde hoeveelheid schepjes alleen water is dan meer. ik zou even terug gaan naar nummer 1 tot je pap en vast voedsel gaat bijgeven, dat vult ook alweer meer en dan weer terug naar 2 gaan
@Daan; Thnx meis voor het meedenken! Ik zit vandaag denk ik ook op de 4 flessen Weer hetzelfde schema als gisteren aangehouden en het gaat super! Ze drinkt niet de hele fles leeg.. Ze laat meestal 60-70 cc staan van de 200 die ze krijgt.. Maar ben allang blij dat ze het nu een beetje accepteerd @Blup; Ik geef al vast voedsel @Jois; broodkorst vindt ze niet zo heel lekker.. Maar een lange vinger wel (zit alleen wel suiker op..) maar goed.
Oh, oh, die kleintjes doen altijd lekker hun eigen zin, haha, "oké mama jij wilt een nieuw schema, ga ik lekker mn flessen niet meer leegdrinken" Maar het zal idd gewoon wennen zijn en zeker niet aan de hoeveelheid groente/fruit liggen. Als dat zo was zou ze bijvoorbeeld alleen de fles van 12.00 en 20.45u laten staan en dat was niet zo. Hoe ging het vandaag? Zou alleen wel oppassen met de lange vingers, dat je het maar af en toe doet, moet je wel mee oppassen met die extra suikers. Maar je moet het natuurlijk zelf weten hoor! Doen wat voor jou goed voelt, wil niet overkomen als zo'n belerend type van je moet dit, moet dat... (als je begrijpt wat ik bedoel!)
Hahaha ja idd alsof ze het expres doet Vandaag ging hetzelfde! Precies zelfde schema. Alleen dronk ze wat meer. De fles van 20.30 uur heeft ze 220 cc gedronken Ik zal idd niet al teveel langevingers geven Dat zei me vriend ook al.. maar ze kan er zo lekker op sabbelen Zijn er geen langevingers zonder suiker Ik zat al aan soepstengels te denken maar die zijn best scherp volgens mij.. Of misschien zo'n koekje die je ook bij de thee neemt? Die super goedkoop ook zijn Ohh ik voel me echt zo lekker trots Hahaha debiel eigenlijk maar goed ben gewoon zo blij dat ze de verandering nu wel accepteerd
Daarom is het ook handiger om met dit soort dingen naar je kind te kijken en je kind te volgen i.p.v. zelf schema's te gaan bedenken!