Hoe nam de kraamhulp bij jullie de temp op?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door MB2005, 22 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Hier ook rectaal, alleen toen ik na 3 dagen last kreeg van aambeien hebben ze mijn temp gemeten onder mijn oksel. Alleen als ik me niet goed zou voelen dan zou ze alsnog rectaal meten.

2. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

Ik mocht het zelf doen. De oksel vond zij prima, maar ik vind rectaal nauwkeuriger.

3. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    bij mij was ik van onderen compleet toegetakeld en heeft de kraamzorg allereerst gewoon onder de tong gemeten. later bleek ik koorts te krijgen en omdat dit soort methodes niet helemaal secuur zijn werd ik toch rectaal getempt (zelf gedaan overigens hoor). ook voor de kleine moet er rectaal worden gemeten. die andere methodes zijn gewoon nog steeds minder secuur... aanschaffen dus!

4. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    ook rectaal, gewoon op de zij met de rug naar haar toe.
    Kon ze meteen mn hechtingen checken..
    Geen problemen mee gehad hoor

5. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    via het oor! wel zo fijn en gemakkelijk. rectaal had ik geweigerd denk ik.

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.186
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hier de eerste 3 dagen rectaal (deed ik zelf) en overige dagen in mijn oor.

7. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo!

Bij mij werd de temperatuur ook rectaal gemeten door de kraamhulp.
    Dat is toch het meest nauwkeurig.
    Ze moest m'n hechtingen ook bekijken en baarmoederstand checken, dus moest daar toch in de buurt zijn.
    Ik had/heb er geen moeite mee en snap dan ook niet waarom iemand er moeilijk over doet.
    Wat is rectaal de temperatuur opnemen nou vergeleken bij een bevalling...?!?
    Ik bedoel...je ligt met je benen wijd te bevallen, de vk of gyn moet je tig keer toucheren ed en dan loop je te mieren over een thermometer in je kont...

Maar goed, dit alles is natuurlijk mijn mening en iedereen mag er anders over denken.

Liefs Elly.

8. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb het gevraagd bij de intake en zij vond een oorthermometer prima. als het rectaal had gemoeten had ik het zelf gedaan vanwege ervaringen uit het verleden. voor mij is dat wel degelijk een verschil ;)

9. sinada

sinada Niet meer actief

Hier wilde ze het graag rectaal doen maar na de bevalling heeft de arts nog even twee vingers in mijn achterste gestopt en flink lopen draaien en voelen dus was er even klaar mee. Dus onder mijn oksel als ik maar wel aangaf als ik me niet goed zou voelen

10. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Bij mij mocht het via de oorthermometer tenzij daarop verhoging te zien was dan moest het rectaal. Maar dat mocht ik dan gewoon zelf doen.

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    rectaal en alleen de 1e 3 dagen deed zij het en de andere dagen was ik weer helemaal op de been en deed het zelf even in de badkamer of toilet, vond dat net wat prettiger. ik heb 3 verschillende kraamverzorgers gehad en voelde me niet bij allemaal even op me gemak.

je mag het dus ook zelf doen maar wel doen hoor want het is ergbelangrijk

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    als je hechtingen hebt (wat ik niet had gelukkig)moet ze tochvan onder kijken en dan kan ze net zo goed meteen de temp opmeten. bij de bevalling kijken er zoveel op je onderste dat ik dit geen probleem meer vond. wel moet je je op je gemak voelen bij een kraamverzorgster dat is erg belangrijk en maakt voor mijn wel het verschil of ik het zelf doe of dat zij het doet.

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

onder de oksel
    je kunt het altijd aangeven,of zelf een oorthermometer aanschaffen, ga je vast nog wel eens gebruiken toch?
    maar rectaal schijnt wel het meest betrouwbaar te zijn.
    groetjes

14. Duna

Duna Niet meer actief

Wat een onderwerp....
    Bij je bevalling lig je toch ook met de benen wijd?
    En wat te denken van de controle elke dag van de hechtingen?
    Ook hiervoor moet je met de benen wijd...
    Ik denk dat je daarna toch wel de schaamte voorbij bent of niet?
    Bij mij is het overigens via de oksel gemeten ivm aambeien. Maar als het rectaal moest (ik kan prima dat ding er zelf instoppen, dat hoeft niemand voor mij te doen en dat kan je dan ook gewoon zeggen tegen de KV..) had ik geen probleem gevonden. Het is voor je eigen bestwil want als je koorts krijgt dan kan dit een een teken zijn van b.v. ontsteking en dat wil je ook niet toch?

15. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Jeetje ik sta er echt van te kijken dat rectaal tempen voor zoveel van jullie een soort van taboe is..
    Je hebt al zoveel van jezelf bloot gegeven bij een bevalling dat je toch je schaamte al wel voorbij bent?
    Daarbij ziet een KV zoveel anussen dat zij er niet meer anders van word hoor...

16. Chamaro

Chamaro Fanatiek lid

9 apr 2008
    3.448
    0
    36
    Vrouw
    Pm-er
    Drenthe
    Bij mij onder de oksel..Maar als het rectaal moest had ik daar ook totaal geen problemen mee gehad hoor..
    Ik bedoel je tijdens de bevalling heb je toch ook met de scharrels wijd gelegen..
    En wat tesske zegt..de kraamhulp heeft al zoveel anussen gezien..

17. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik deed het gewoon zelf. En tsja wat de schaamte betreft, toen de ambulance er was zou ik als mijn man en de verloskundige er niet waren in mijn blote kont naar buiten zijn gehobbeld. En nu denk ik er toch wel anders over. ;)

18. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Haha na alle inwendige echo's enzo om zwanger te kunnen worden hier nu al de schaamte voorbij en moet nog bevallen ;o)

Nu heb ik wel een hekel aan rectaal tempen (puur omdat ik het vervelend vind voelen) maarja, tis voor een goed doel. En ik denk maar zo: als ik het mijn baby straks aandoe dat ze haar steeds rectaal tempen dan ben ik wel solidair met haar haha.

19. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    hier ook rectaal... Maar had hechtingen dus dan keek ze toch ook even naar. Had er ook geen moeite mee hoor.. Ze zien het wel vaker;)

20. avalon1972

avalon1972 Bekend lid

13 jul 2006
    590
    0
    0
    Medewerkster Afd. Administratie/Inkoop
    Culemborg
    Bij mij werd er rectaal getempt, maar dat mocht ik ook zelf doen. Ik wilde niet dat zij het deed.

Het is wel heel belangrijk om regelmatig te tempen. Bij mij was het niet tijdens de kraamzorgtijd, maar er vlak na dat ik een baarmoederontsteking kreeg. De temp is en blijft dus wel belangrijk, hoe vervelend het ook is.

Nu heb ik voor de zwangerschap van de eerste getempt om mijn cyclus in kaart te brengen, dus ik vond het niet zo erg om te doen. Maar ik begrijp best dat de meeste mensen het vervelend vinden.

Deel Deze Pagina