'Vrouw heeft liever een kind dan een carrière'

Discussie in 'De lounge' gestart door Mirre, 14 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    AMSTERDAM - De meeste vrouwen zijn liever moeder dan dat ze een carrière nastreven. Dit stellen socioloog Christien Brinkgreve en oud-hoogleraar Egbert te Velde donderdag in de Volkskrant. Het is hoog tijd dat de overheid het uitgangspunt laat varen dat echtparen de taken gelijk verdelen, concluderen Brinkgreve en Te Velde. "De overheid jaagt een illusie na."

Het combinatiemodel - waarbij mannen en vrouwen samen het geld verdienen en de zorg voor kinderen en huishoudelijke taken delen - is volgens Brinkgreve en Te Velde mislukt. "De zorgende, stofzuigende man is een utopie", meent Te Velde. Voor verreweg de meeste vrouwen zou bovendien het moederschap op een staan. "Ze werken wel graag, maar ze doen het er doorgaans een beetje bij."

Brinkgreve en Te Velde tonen zich in het artikel sceptisch over de oproep van politieke partijen voor gratis kinderopvang. "Dat is louter vanuit economische belangen bedacht, omdat de arbeidsmarkt nu eenmaal die vrouwen nodig heeft." Over het belang van de vrouw en het kind zou absoluut niet zijn nagedacht. De twee verwachten niet dat gratis kinderopvang veel zal veranderen. "Nederlandse vrouwen vinden dat ze hun kind tekortdoen door het naar de crèche te sturen."

Kinderen

De Nederlandse vrouw krijgt gemiddeld 1,6 kind en één op de vijf vrouwen blijft kinderloos. Volgens Brinkgreve en Te Velde maakt de overheid het te moeilijk om kinderen te krijgen. Om dit 'maatschappelijke probleem' op te lossen, pleiten ze voor de instelling van een minister voor Gezinszaken, zoals in Duitsland al bestaat.

Brinkgreve en Te Velde publiceren donderdag het boekje Wie wil er nog moeder worden? Daarin is hun kritiek uitgewerkt.

Bron: www.nu.nl

2. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Ja ik ben er ook zo eentje.. het liefst zou ik helemaal stoppen met werken en dan iets willen gaan doen waar ik zelf mijn tijd bij kan indelen.
    Helaas lukt dat financieel nog niet. En werk in nog 3 dgn per week.

3. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Nou laat mij er maar lekker bij werken hoor! Ik zou er niet aan moeten denken om niet meer te werken.

4. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    hier nog zo iemand.
    Ik kan een geweldige baan krijgen en veel geld verdienen maar ik ben veeeeeeeeeeel liever bij de kinderen dan dat ik die in nederland naar een creche breng,Misschien ha d ik dat gedaan in een land waar de opvang kwalitatief goed is, maar hier zeker niet.
    En dan steeds horen wat zonde van je studie!
    NEE DUS!

5. mouschy

mouschy Fanatiek lid

30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Ja kan me wel in het berichtje vinden......
    Ik werk nu thuis, ik ben oppasmoeder. Ik verdien toch wat geld en ben ook lekker thuis. Als de kids (ja ik ben vanplan meer kids te krijgen ;) ) weer naar school gaan wil ik wel weer buitenshuis gaan werken....

6. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    wow wat leuk om te lezen zeg. Christien Brinkgreve is degene die mijn afstuderen heeft begeleidt.

Toch denk ik wel dat ik graag wil blijven werken naast mijn kind(eren) (ja mouchy mij lijkt meer dna 1 ook wel leuk).

Overigens heeft Christien er zelf ook minstens 2 rondlopen en blijft zij ook gewoon aan het werk..... Het is uit het leven gegrepen.

Ik kan me wel voorstellen dat er wellicht veel vrouwen zijn die minder zouden willen werken dan zij nu doen.....

Karin

7. Jodi

Jodi Fanatiek lid

17 jan 2006
    1.696
    0
    0
    Ben er helemaal mee eens, carriere kan me echt gestolen worden.
    Wil juist kinderen zelf opvoeden.
    Niet door opvang ofzo....

8. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik wil juist graag blijven werken! Juist de combi met kids lijkt me leuk (en best zwaar).

Ik heb me echt geergerd aan de toon van het berichtje. Het kan misschien wel zo zijn voor een groot deel van de vrouwen, maar voor vrouwen die graag werken is zo'n berichtje niet goed voor de beeldvorming zeg maar. Ik werk in een mannenwereld en dit soort berichten worden je te pas en te onpas voor de voeten geworpen.

Pim

9. Dientje

Dientje Fanatiek lid

12 jan 2006
    4.674
    0
    0
    Noord-Holland
    Nou ik vind persoonlijk een goede carriere ook belangerijk.

10. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    Laten we zeggen dat de meningen verdeeld zijn...

Ik kan me er trouwens wel in vinden. En dan gewoon wel bijv. in het weekend een dagje werken, dan past papa toch lekker op?

11. mieltje

mieltje Bekend lid

19 jan 2006
    913
    0
    0
    Kan me absoluut in niet in dit onderzoek vinden. Wordt er niet gegeneraliseerd. Wie hebben ze als onderzoeksgroep gekozen?
    Carriere is voor mij even belangrijk als kinderen.
    Als ik geen carierre zou hebben zou ik niet in de gelegenheid zijn het beste voor mijn kind te bieden.

Na je carriere komt voor de vrouw het gezin wel op de eerste plaats. Dit zie ik bij mij collegae. Maar werk blijft nog altijd belangrijk.
    En dat een vrouw full time voor haar kind kiest en dus geen gratis kinderopvang komt is een flut uitspraak die er toe leidt dat vrouwen juist hierdoor (dit soort uitspraken) minder gaan werken anders rijzen de kosten voor kinderopvang de pan uit.

Ik pleit nog steeds voor gratis kinderopvang zodat meer vrouwen zich op de arbeidsmarkt kunnen begeven.

En mijn man vindt het heus niet erg om ook part time te werken, het is zeker geen utopie.

12. Marientje

Marientje Actief lid

Kan er mezelf ook in vinden.

Ik wil mijn kinderen ook liever zelf opvoeden .
    Nu ben ik werkloos, maar als ik een job voor thuis kon vinden zou dit perfect zijn.

13. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Sluit me hier volledig bij aan! Ik wil me graag blijven ontwikkelen, dingen doen, mezelf elke dag motiveren het beste uit mezelf te halen (en dan heb ik dus niet over het huishouden)! Ik wil ALTIJD blijven werken. Heb nu een HELE goede baan als manager, geef leidign aan 40 mensen en heb een topsalaris. Ja, ik zou graag kinderen willen, maar thuiszitten: ik zou me werkelijk vervelen! Ik zou dus 4 dagen willen blijven werken want anders kan ik deze baan ook niet uitvoeren! Mijn man wil dan ook 4 dagen gaan werken en dan kids 3 dagen naar de creche. Voor ons de ideale combi. En daar gaat het volgensm ij ook om: dat je er met elkaar uitkomt!

14. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik zou echt geen carierre wille maken en ook niet kunnen want ben heel slecht in leren en heb zo hard moeten leren om een MDO diploma te halen dat ik echt doorleren niet zie zitten en denk ik ook niet lukt om hogere papieren te halen

15. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Tja, daar zul je wel gelijk in hebben. tegelijk werkt het ook andersom. er wordt zo de nadruk op gelegd op blijven werken dat een heleboel mensen het idee hebben dat als je thuis blijft om je kinderen op te voeden, je dus niets doet. Zonde van je studie enzo...

Misschien is het wel zo dat over het algemeen dit voor vrouwen geldt... maar dus niet voor iedereen! Evengoed trouwens wat de mannen betreft. Ik ken ook een aantal mannen die fulltime bij de kinderen zijn en de vrouw 40 uur werkt. Voor hen een goede taakverdeling, iedereen gelukkig. Mooi toch! Laat iedereen het voor zichzelf uitzoeken.

ik kan er alleen niet tegen als er gedwongen gaat worden. Dat geldt voor vroeger dat er voor vrouwen geen andere optie was dan thuis te blijven maar eveneens voro die houding die je de laatste tijd proeft dat vrouwen massaal de arbeidsmarkt op moeten. Je moet samen met je partner de keuze blijven houden vind ik.

Deel Deze Pagina