Ik snap je gedachtengang heel goed, ikzelf neem ook altijd wat mee voor de kersverse broer of zus. MAAR, ik zou het niet op het geboortekaartje zetten hoor. Ik zou zelf heel vreemd opkijken als ik zoiets zie staan. Ik vind dat je de keuze moet laten aan degene die op visite komt. Ik vind dat er een aantal goede suggesties hierboven genoemd worden, bijvoorbeeld zelf een aantal cadeautjes achter de hand houden.
geboorte kaartje vind ik alleen over de baby moet gaan en niet over zijn broer. want hij heeft zijn geboorte kaartje gehad. d meeste mensen weten wel hoe ze met de ouste om moeten gaan. gelukkig maar. (advies hier over kadootjes is heel goed.) maar je kunt je oudere zoon ook een (makkelijke,leuke)taak geven(hij is oud genoeg toch?) bij het opvangen van de visite. zodat hij meteen veel aandacht krijgt en bewonderd wordt door de mensen. en gefeliciteerd met je kindjes!
de aandacht van papa en mama(opa, oma) maar vooral van mama is bepalend vr het kindje bij het ontwikkelen van jaloezie. verwaardlozing door een paar kraambezoekers kunnen je kindje echt niet verpesten in die zin. praat met hem over zijn eigen geboorte en wie er op visite waren en hoe het was bij zijn geboorte etc etc.
ik snap je gedachtengang, maar als ik bij mezelf naga zou ik het denk ik niet fijn vinden om in een geboortekaartje te lezen dat het eigenlijk de bedoeling is om ook wat voor de oudste mee te nemen. de meeste mensen doen dit automatisch al. wij lopen hier van de zomer tegenaan en vind de tip van een paar kleine cadeautjes in huis hebben voor de oudste voor het geval dat een goede oplossing. zo verplicht je niemand iets te doen wat ze tegenstaat en wordt de oudste niet vergeten. liefs doris
mee eens. vind niet dat je het ze kan verplichten (als je het op een kaartje zet doe je dat toch een beetje). ik denk dat de meeste er ook we laan denken. ik zelf neem ook altijd een kleinigheidje mee als er een ouder kind is.
je kunt het van te voren al met je familie en betere virenden over hebben toch? dat je je zorgen maakt om Vigo wanneer jullie beeb geboren is. Je moeder zou b.v. wat voor Vigo kunnen betekenen zonder dat anderen er iets voor 'moeten' doen...spreek je zorgen uit, ik denk dat velen raar zouden kijken als je gedichtje (wel leuke tekste) op het kaartje zou staan.. ik tenminste wel..maar ik zou uit mezelf al iets meenemen, of juist extra aandacht geven dmv ff 5 min voetballen, knuffelen of stoeien.... succes ermee!
Ik denk dat je vooral aandacht bedoeld? Zo komt het rijmpje denk ik niet gauw over... veel mensen zullen toch denken aan een kadootje. En dat is in mijn ogen wel een beetje overbodig. De kado's worden aan de ouders gericht. Ook zo op bijvoorbeeld jullie verjaardag. Dan is hij toch ook niet jaloers? Misschien wanneer de visite belt voor een afspraak er even bij vermelden dat jullie zoon het nog even wennen vind en hij graag de aandacht wil delen ipv alleen naar de kleine te gaan?
Mijn eerste idee was: nah, wat dom. Dat doe je toch niet. Maar nu ik erover nadenk... Toen een vriendin van mij bevallen was van de tweede heb ik voor de oudste ook een kleinigheidje meegenomen. Om het nou op de kaart te zetten, nee, geloof niet dat ik dat zou doen. Mijn ervaring is ook dat een ouder kind het over het algemeen zelf super interessant vind en het veel te druk heeft met het uithangen van de grote broer of zus.
wij hebben kenbaar gemaakt dat wij kadootjes voor noa wouden kopen zodat ze niet het gevoel kreeg dat ze achtergesteld zou raken en mijn schoon(ouders) wouden dit ook al doen en een vriendin van mij had het ook uit haar zelf al gedaan! ik zou het in iedergeval ook niet leuk vinden om te lezen op een geboortekaartje
Sorry, maar na alle reacties te hebben gelezen vind ik het nog steeds een beetje raar. Tuurlijk wil je niet dat de oudste ondergesneeuwd wordt door de aandacht voor de baby. Maar vooral de ouders zijn degene die daar 'op moeten letten'. Betrek je kind bij alles en laat hem horen dat hij de grote broer is, ook naar de visite toe. Ik vind dat kindjes moeten leren dat ze niet altijd alles krijgen wat een ander krijgt. Maar mijn ervaring; mijn oudste heeft volgens mij van elke kraamvisite ook iets gekregen (bal/potloden enz) Maar het speelgoed van de baby vond ze toch ook erg interessant. Gewoon samen doen, speelgoed is voor jullie allebei. Mijn oudste heeft trouwens alle cadeautjes uitgepakt. Dat was al een feestje op zich. Als je er echt bang voor bent, is het idee van een mand met cadeautjes voor je oudste wel een goed plan! Maar wellicht voelt de visite zich dan opgelaten, omdat ze niks voor je oudste hebben meegenomen en dus iets uit de mand moeten pakken.
Ik vind het ook taak van ouders en niet van de visite. Daarnaast denk ik wel dat je het aan naaste familie aan kunt geven, maar die zullen daar zelf miss ook al op letten. Daarnaast heb ik me altijd de superattente kraamvisite gevoeld omdat ik wel uit mezelf iets meenam voor oudere kindjes. () Ik zou het echt een beetje jammer vinden als iemand dat op het kaartje zou zetten, dan maai je voor mij het gras voor de voeten weg.
Mijn ervaring is wel anders. Eva vond het op een gegeven moment echt niet leuk meer dat er telkens werd gezegd: Zo ben jij een grote zus! of: Heb je een zusje gekregen? Cadeautjes uitpakken voor Lisa vond ze op zich wel leuk, maar op een gegeven moment ook niet meer, want het draaide dan toch allemaal om Lisa en aangezien het veel kleertjes waren, kon ze er helemaal niets mee. Maar daarna kreeg Eva ook wel weer aandacht (en ook cadeautjes) voor alleen haarzelf en dan was het wel weer goed.
Ik vind het niet zo netjes om zelf zoiets op het kaartje te zetten. Mijn ervaring is dat de meeste mensen uit zichzelf dat wel doen, en als het niet altijd gebeurt, kan een kind daar ook echt wel tegen hoor. Ben even kwijt hoe oud je oudste is. Mijn peuter was 2 jaar en 3 maanden toen de baby kwam en die heeft er echt nooit moeilijk over gedaan als hij geen cadeautje kreeg. Op die leeftijd houden ze nog geen balans bij gelukkig. En vorige week was de baby jarig en toen kreeg hij ook paar keer een cadeautje. Vond ie maar raar, hij was toch niet jarig (maar hij vond het natuurlijk wel erg leuk om zelf ook wat te krijgen, daar niet van!)
Ik begrijp je probleem maar vind dat je het niet op het kaartje kunt zetten. Het is dan een verplichting om ook iets voor je oudste mee te nemen en dat kan nooit de bedoeling zijn. Je jongste is straks ook jarig, dan nemen mensen ook niet altijd iets voor hem mee. Ik zou het anders aanpakken. Hij mag het cadeautje uitpakken als hij dat leuk vindt, kamertje van de baby laten zien, laat hem zelf iets maken voor op het kamertje zodat hij dat kan laten zien, hem laten helpen beschuitjes uit te delen, dat soort dingen. Ik denk dat dat veel beter is voor je oudste. Succes.
Ik zou sowieso niets op het kaartje zetten, ik denk dat de meesten wel iets voor grote broer meenemen. Wat trouwens ook niet hoeft, vind ik. Belangrijkste is dat ze hem niet negeren, dus niet enkel oog hebben voor de baby. Of niet soms? Hier geen enkel probleem, iedereen had cadeautjes mee voor mijn oudste en hij kreeg ook genoeg aandacht.
Hier net de kraamtijd zo'n beetje achter de rug en ik denk dat ongeveer 90% van alle kraamvisite iets bij zich had voor onze oudste dochter ( nu 2,5 jaar)! Gewoon bellenblaas, klein voorleesboekje, kleurboek o.i.d. Niks groots, maar o zo leuk! Ik zou het niet op het kaartje zetten, maar gewoon afwachten.. Wat aandacht betreft: iedereen vraagt eerst aan haar hoe ze haar zusje vindt en dat ze zo'n lieve grote zus is...en als ze echt aandacht wil, dan vraagt ze zelf wel of mensen meegaan om har nieuwe grote-meisjes-kamer te bekijken!
hier nam ook iedereen eigenlijk wel wat mee voor de oudste. Soms zelfs wel overdreven veel en grote kado's! Had echt zoiets van : hallo, hij is niet jarig hoor!
ik zou dat persoonlijk niet vragen. De meeste mensen namen uit zichzelf ook een kadootje mee voor isabella, en meestal kreeg zij juist alle aandacht. verder waren er ook veel mensen die niet goed wisten wat ze als kraamcadeau voor een tweede moesten meenemen en die namen juist wat mee voor de leeftijd van Isabella, daar kan Sebastiaan later ook mooi mee spelen.
Persoonlijk zou ik het maar vreemd vinden als dat op een kaartje zou staan wat wij krijgen. Je oudste krijgt echt wel genoeg aandacht, kan me niet voorstellen dat iemand hem zou negeren. Maar hij moet ook leren dat een geboorte toch wel iets bijzonders is en dat mensen daarvoor komen. Je kan de aandacht nu eenmaal niet altijd gelijk verdelen. Ga je dat dan straks met hun verjaardagen ook vragen, dat de ander cadeautjes krijgt? Ik zou hem eerder een speciale rol geven, zoals al eerder door andere aangegeven is. Helpen met uitpakken, rondleiden, beschuit met muisjes naar de visite brengen. Zoiets.
toch vind ik het gek ik ben kraamverzorgster en zie juist dat de meeste mensen het vervelend vinden als iedereen maar kadootjes meeneemt voor het andere kind want dan denkt het kindje bij elke visite ooooh ik krijg een kado terwijl het visite is voor de baby,als je zoiets wilt kan je beter afspreken dat alleen oma en opa iets speciaals voor je oudste zoontje meenemen anders word het hem juist moeilijk gemaakt en begrijpt hij juist niet waarom die mensen allemaal komen. en de aandacht komt echt wel goed!!!wij als kraamverzorgster betrekken de kids er altijd bij en 9 van de 10 keer zijn ze lekker in hun hummetje en het is al moeilijk genoeg om ineens papa en mama te moeten delen,dus als hij ineens weer een speen pakt of dingen doet die hij normaal niet doet laat hem dan dat komt vanzelf weer goed hij moet het een plekje geven. en standaard kijkt de visite ook naar hem daar hoef je je geen zorgen over te maken