Dames, Omdat hier zoveel dierenliefhebbers rond lopen, probeer ik ook maar een kattenvraag. Ik vermoed dat er iets mis is met onze poes. Ze is gesteriliseerd en een jaar of 15 en lijkt de laatste tijd iets meer te gaan drinken maar niet extreem. Ze is meer "zomaar" overdag gaan miauwen (maar ze is best vocaal vooral in de morgen). Ze kan overdag soms naar buiten en doet zowel op de bak als buiten haar behoefte. Haar voorkeur heeft buiten. Nu is ze net naar de bak geweest en ze heeft echt een hele grote plas gedaan en die stinkt heel erg naar ammoniak. Ik ben bang dat ze misschien een blaas probleem heeft. Ze is verder rustig en lijkt geen pijn te hebben. Iemand ervaring met gruis of ontsteking ofzo? Of een idee wat het kan zijn voordat is naar de dierenarts ga? Of verbeeld ik het me maar.... Tamara
Onze kater had blaasproblemen. Had een verdikte blaaswand, verkleinde blaas en gruisstenen. Was niet zo'n pretje.. Ik zou zeggen misschien even langs de DA? Misschien heeft ze een blaasonsteking. Kun je misschien urine opvangen? Dan kunnen ze dat controleren. Wat extra water laten drinken? Wij hebben sindsdien onze kater op urinairy voer van royal canin gezet en geen natvoer meer. Na de operatie is hij hiermee al bijna 2jr klachtvrij. Moet zeggen dat die van ons wel een extreem geval was hoor.
Het klinkt inderdaad als een blaas- of nierprobleem. Ik zou er even naar laten kijken door de dierenarts. Ik heb ervaring met blaasgruis bij een hond. Die plaste dan vaak kleine beetjes en meestal zat er bloed bij. Hij kreeg speciaal voer hiervoor (van Royal canin) en dat hielp goed. Als hij er af en toe toch last van had druppelde mijn vader een paar keer per dag citroensap in zijn bek. Zo werd de maag- en darminhoud zuurder en verminderde het gruis. De hond vond het supervies maar het hielp wel. Helaas is hij een paar weken geleden overleden (aan iets anders). 😢 Succes met je kat!
Kan maar hoeft niet. Moeilijk te zeggen, ze is natuurlijk ook al wel op leeftijd. Als ze gaat miauwen; wil ze dan niet heel graag naar buiten? Om haar behoefte te gaan doen. Onze kater weigert namelijk ook heel lang om binnen naar de bak te gaan, en probeert dan echt duidelijk te maken dat hij naar buiten wil. Zou dat niet kunnen, dat ze bijv. al een dag niet geplast heeft omdat ze weigert het binnen te doen? Maar uiteindelijk niet anders kon? Vind het een beetje moeilijk inschatten. Omdat ze binnen weinig drinkt, en nu mee,r kan ook van alles zijn. Veel katten drinken buiten namelijk ook genoeg. Alles waar regenwater in staat. Ik zou zeggen; als jij denkt dat er meer aan de hand is, moet je gewoon even naar de da gaan.
De amoniakgeur kan ook door het kattengrind in de bak komen. Dan absorbeert dat niet goed. Het kan idd ook een beginnende blaasontsteking zijn. Ik moet vanmiddag naar de dierenarts. Zal ik je vraag daar eens voorleggen?
Nou Mumija, daar zal ik wel erg mee geholpen zijn. Het zijn allemaal van die vage aanwijzingen. Ik hou het inderdaad in de gaten. Als je hier op de bak gaat en hoeveel ze binnen drinkt. Ze drinkt inderdaad altijd regenwater buiten. Mocht ik het verder niet vertrouwen dan maar naar de DA en laten nakijken. Thanks Dames!
Ik zou zelf sowieso even naar de dierenarts gaan. Dan kan ze in ieder geval onderzocht worden en dan weet je zeker of het iets medisch is. Je zou natuurlijk ook eerst telefonisch informatie en/of adviezen kunnen inwinnen bij de dierenarts. Heel veel succes in ieder geval!
Ik zou ook even bellen met de dierenarts. Als het nl nieren zijn, dan is er snel bij zijn wel een voordeel.
Onze kat (18+) heeft suikerziekte... Haar symptomen waren: veel drinken, veel plassen en wiebelig op de poten/lastig kunnen springen. Inmiddels spuiten we haar al jaren, twee keer per dag, met insuline en gaat het goed met haar. Dat kan het ook nog zijn. Ook onze dame is sinds een jaar (of twee) begonnen met een hard gemiauw... volgens de dierenarts is ze dan wat gedesoriënteerd. Wellicht te wijten aan dementie. Ik zal haar even laten controleren bij de DA om wat zaken uit te sluiten.
Ik heb de dierenarts je berichtje laten lezen, en hij denkt wel dat het verstandig is om je da te raadplegen.
Bedankt! We gaan het even aan kijken. Zie er wel weer rustig uit. Heel veel dank voor de moeite en tips dames!
Ammoniak lucht kan ook een teken van suikerziekte zijn. Zeker in combinatie met veel drinken. Ik zou zowiezo even laten checken.