Hoe noem je de opa's en oma's?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Paarse80, 13 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe noemen jullie de opa's en oma's ?

1. Opa en Oma + voornaam

2. Opa en Oma + achternaam

3. Een koosnaampje, hobby, plaatsnaam, oid

4. Dialect , streektaal

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Eigelijk gewoon opa en oma met de voornaam erbij.

2. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Opa en oma.
    Makkelijk met maar 1 oma en 1 opa.
    Alleen noemt opa oma altijd opoe dus straks zal mijn dochter af en toe wel struikelen, uuuh oma of opoe hahaha.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Voor mijn zoontje heet ik mama en dat zal altijd zo blijven. Ik denk dat ik pas de naam van mijn moeder wist toen ik op de langere school zat MAAR ik wist wel heel goed mijn eigen achternaam en adres op te zeggen! En dat in drie talen ;)
    Probleem ook opgelost. Mijn man en ik spreken elkaar trouwens aan met onze voornamen en alleen als we mijn zoontje bijvoorbeeld naar de ander verwijzen zeggen we "Vraag maar aan papa.. of ga maar naar mama" Ik denk dat hij dus snel genoeg weet hoe we heten maar nee, die namen mag hij niet gebruiken.
    Mijn (schoon)zus en zwager zijn ook tante X en oom Y.

Bekenden worden straks of met de voornaam aangesproken (bijvoorbeeld mijn beste vriendin = Marielle en dan mag gewoon Marielle gezegd worden) of met mevrouw X of meneer Y (bijvoorbeeld de buren van mijn moeder of ouders van vriendjes of vriendinnetjes)

Mijn man noemt mijn moeder sinds we getrouwd zijn bij de voornaam (daarvoor was het gewoon mevrouw X) en dat doe ik ook bij mijn schoonouders maar gemakkelijk vinden we het allebei niet.

4. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mijn ouders: opa en oma
    Schoonouders: baba en deda (Russisch)

5. Dragonfly

Dragonfly Niet meer actief

Gewoon opa en oma. Voor beide kanten. En om aan te duiden om welke opa en oma het gaat zullen de achternamen wel gebruikt worden en misschien de woonplaatsen, maar bij het aanspreken is het gewoon opa en oma.

6. Bri

Bri Niet meer actief

ik heb gezegd +voornaam, maar dat geldt eigenlijk alleen voor de oma's omdat mijn vader niet meer leeft en er dus maar één opa is.
    in de praktijk zeggen we meestal: "we gaan naar oma" (en dan gaan we naar mijn moeder, of "we gaan naar opa&oma" (en dan gaan we naar mijn schoonouders). Maar als het alleen over de oma's gaat gebruiken we er soms de voornamen bij, al doen we dat zó sporadisch dat onze kleine die namen nog niet goed kent.
    Hij zegt zelf alleen opa en oma tegen z'n grootouders, gebruikt daar verder geen naam bij.

Onze eigen opa's en oma's leven niet meer. Maar komende zomer wordt mijn moeder voor het eerst overgrootmoeder en dat heet bij ons in de familie 'oude oma'. die titel wil ze zelf heel graag, omdat haar oma ook zo werd genoemd door ons.

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als mijn oma nog had geleefd dan was het omama geweest (zo noem ik haar ook als we een foto van haar 'tegenkomen').

Mirre noemt haar opa's en oma's gewoon opa en oma, maar als verduidelijkin nodig is (we gaan morgen naar opa A en oma A) dan met de voornaam ...

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Mijn ouders opa en oma ( achternaam )
    Mijn schoonouders opa en oma ( achternaam )
    Mijn schoonopa en oma :p opa en oma ( achternaam )
    En mijn andere schoon opa en oma ook met achternaam, alleen niet te vaak want die hebben dezelfde achternaam als mijn schoonouders.

En van mijn kant heb ik alleen nog maar een pake,en die wordt ook pake genoemd.

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

mijn ouders opa en oma
    zijn ouders opa en oma achternaam
    mijn opa en oma opi en omi

dat laatste zeiden wij ook tegen mijn overgrootouders

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wat hebben wij trouwens nog een mazzel met zoveel opa's en oma's :D

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.029
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Mijn moeder is gewoon Oma.
    De ouders van mijn man hebben we door omstandigheden al een tijd niet gesproken...maar die zou ik, indien het contact hersteld is, ook gewoon opa en oma noemen.

12. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Mijn ouders noemt hij oma en opa. De ouders van mijn ex-vriend opag (eerste letter voornaam) en oma papa.
    Ik heb zelf geen grootouders meer en mijn ex-vriend ook niet.

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    De grootouders van beide kanten noemen we gewoon opa en oma (soms gevolgd door de achternaam als ze van beide kanten tegelijk aanwezig zijn).

Overgrootouders worden hier oude opa en oude oma genoemd.

14. beertje87

beertje87 Actief lid

16 sep 2008
    339
    0
    0
    mijn ouders
    opa en oma

schoonouders
    opa en opoe

mijn opa en oma
    denk ook gewoon opa en oma maar vaak maken kinderen zelf wel iets ervan

opa van papa
    is ouwe zo noemt iedreen hem hier

15. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon ziet alleen mijn ouders (zijn andere opa en oma kijken niet naar hem om nl) dus voor hem is het Opa en oma zonder iets erbij ;) Hij noemt zijn opa en oma: umma (opa) en Uma (oma) tsja het verschil is klein maar inm. weten we wie wie is.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Deda.. dat klinkt mooi! Baba is bij ons heeeeel wat anders ;) :D

17. patriesja

patriesja Fanatiek lid

26 jul 2007
    2.183
    0
    36
    mijn ouders gewoon opa en oma, van mijn vriend heeft hij niet..
    Mijn opa, opaopa
    Mijn andere opa en oma opaopa+achternaam en omaoma+achternaam

18. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Mijn ouders; opa en moeke (alleen zegt ze apa en moeke weigert ze gewoon categorisch te zeggen :D)
    Mijn schoonmoeder; moemoe
    Mijn oma; oma Isje (zo wordt ze al tijden door iedereen genoemd, ze heet Ilse ;))
    Voor de rest zijn er geen oma's/opa's meer...

19. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    gewoon opa en oma, en de oma's van mijn vriend, noemen we omaoma

20. sitara

sitara Bekend lid

16 jan 2009
    528
    1
    0
    hey

bij ons ligt dat wat 'moeilijker'
    ikzelf ben 21, vriend is 24, dus onze oma en opa leven nog
    bovendien zijn de ouders van mijn vriend gescheiden en heeft zijn vader een nieuwe vrouw

dus de termen bompa (mijn opa), maraine (mijn oma), mamie (mijn andere oma), opa (vriends zijn opa), bobonne (vriens zijn oma) waren al bezet

verder vonden allebei de kanten oma en opa te oud klinken (;) )
    en dus noemt mijn moeder nu Manou,mijn vader pépé, mijn schoonma Moetje, mijn schoonpa pette, mijn andere schoonma Nona,
    verder blijft iedereen zijn naam behouden

xxx

Deel Deze Pagina