In de Nederlandse wet staat een geregistreerd partnerschap vrijwel gelijk aan een huwelijk. Sinds 1 april 2014 worden ook de man en vrouw uit een geregistreerd partnerschap automatisch ouder van de kinderen die na sluiting van het partnerschap geboren zijn.[2]. Een verschil met het huwelijk is nog dat bij het sluiten van een geregistreerd partnerschap het uitspreken van het Ja-woord niet verplicht is. Bij partners van gelijk geslacht moet de partner om het juridisch ouderschap te verwerven de kinderen adopteren van de partner die al juridisch ouder is - door geboorte als het een vrouw betreft; door erkenning of juridisch vaderschap door een eerder huwelijk als het een man betreft; of in beide gevallen door een eerdere adoptie. De partners kunnen gezamenlijk adopteren.
Man en vrouw. GP staat gelijk aan trouwen (niet in ieder land trouwens). Plus dat je ook de achternaam van je vriend kunt aannemen. Aangezien ik nu ook de achternaam van mijn man draag, noem ik hem ook mijn man. En hij mij zijn vrouw. Wij hebben ook GP.
Ik vind het vreemd te lezen dat zo veel vrouwen de naam van hun partner nemen. Dat kennen wij in België helemaal niet. Het lijkt mij ook zo ouderwets? Je wordt toch geen andere persoon door te trouwen? On topic: mijn partner noem ik nog steeds 'mijn lief'.
Ja daarom heb ik mijn naam ook laten wijzigen. Mijn man en kinderen hete al "jansen "en ik "vermeer" vond het niet echt leuk anders te heten als mijn kinderen. Nu dus gewoon 1 familie naam
Het is net waar je woont hoor, in mijn wijde omgeving is het verre van gebruikelijk om de naam van je man aan te nemen. Verder zeggen we man/vrouw, vriend/vriendin of zelfs nog vriendje/vriendinnetje. Dat we al jaren getrouwd zijn heeft daar niets aan veranderd.
En als dit wetsvoorstel doorgaat, zijn er vrijwel geen verschillen meer tussen trouwen en een GP, behalve dat je geen ja-woord hoeft te geven (al kun je daar natuurlijk wel voor kiezen).
Ik snap niet goed waarom je voor geregistreerd partnerschap zou kiezen maar elkaar dan wel man & vrouw wil noemen. Dan kan je toch net zo goed trouwen?
Je hoeft ook bij een huwelijk niet "alles erop en eraan" te hebben hoor. Als je wilt kun je dat 1 dagdeel in de week ook gratis laten doen, in je spijkerbroek in een kantoortje in het gemeentehuis. De verschillen tussen huwelijk en partnerschap zitten hem vooral in de betrekking van de man tot de kinderen. En ook het beëindigen van een partnerschap kan anders dan bij een huwelijk. Maar zolang je een geregistreerd partnerschap hebt, ben je hetzelfde van elkaar als bij een huwelijk. Ik zou dus niet weten waarom je elkaar geen man-vrouw zou kunnen noemen. De (juridische) relatie tussen man en kinderen is wat anders. Maar er is geen verschil in 'status' als het gaat om de relatie die de partners tot elkaar hebben.
nee, dit doen we om alles geregeld te hebben, en het trouwen wil ik ook nog een x. Ik wil niet 1 x trouwen zonder feest en dan nog een keer trouwen met feest. Gewoon 1 x wanneer daar in de toekomst geld voor is. Maar nu wel al alles geregeld hebben kwa gezin.
Hier in Belgie geen getuigen, geen jawoord en geen naamsverandering. Wist niet eens dat dat kon. Bij een huwelijk zal ik wel de naam van mijn man aannemen maar achter mijn eigen naam. De kinderen dragen zijn naam.
Tuurlijk kan je elkaar man en vrouw gaan noemen. Gewoon wat jullie fijn vinden. Maaaaaaaaaar ik heb ook wel een beetje een gek gevoel naar de problemen die om trouwen gemaakt worden. Ik vind trouwen er gewoon bij horen, omdat je zo de boel rondom de kinderen goed geregeld hebt. Gewoon trouwen, en wanneer het zover is een feest (als geld op dat moment een ding is). Zeker geen aanval naar wie dan ook, maar dat is mijn eigen gevoel. Ik hou dan ook van trouwen..!
Ah zo, ja, dat snap ik dan wel. Maar dan zou ik persoonlijk nog even wachten met elkaar man en vrouw noemen. Om dat te bewaren als 'speciaal' iets voor na het trouwen.
Ja aan de andere kant als ik heel eerlijk ben heb ik geen haast met trouwen, is het niet iets waar ik van klein meisje al van droomde en hoeft het geen heel gedoe te worden. Ik wil graag trouwen om het gewoon is meegemaakt te hebben en het net wat feestelijker te doen dan een GP. Maar ik streef sowieso niet naar een groots sprookjeshuwelijk
Ik las net de OP (ben nog niet verder gekomen dan dit), maarrrr.... ik neem aan dat je weet dat bij de gratis-versie van het GP óók gewoon een jawoord én een gesprekje zit? Wij hebben dit namelijk ook gedaan (gratis op een doordeweekse dag) en waren verrast dat er gewoon een jawoord bijhoort.
Wij hebben ook GP. Met ja - woord, getuigen die moesten tekenen, verhaaltje over ons en op het eind : dan zijn jullie nu man en vrouw ik noem hem dan ook mijn man!
Hier ook geregistreerd partnerschap. Wij hebben niks met een huwelijk, voegt aan onze relatie niets toe....misschien dat we daar ooit anders over denken hoor. Wij wilden de zaken goed geregeld hebben mbt ouderlijk gezag, erfrecht etc. Om die reden gekozen voor geregistreerd partnerschap met alleen onze directe familie erbij. Misschien dat er ooit nog een huwelijk komt, al acht ik die kans heel klein. We konden ook naar de notaris gaan om het allemaal te regelen, dat koste ons veel meer geld. En ja, ik noem hem mijn man. We zijn al 13 jaar samen. Partner klinkt alsof ik een relatie heb met een vrouw. We zijn een gezin en voelen ons al jaren man en vrouw. Geregistreerd partnerschap heeft daar niks aan veranders, alleen een verandering voor de wet...