Wij wonen officieel ook alleen samen maar noemen elkaar gewoon man en vrouw. Na 10 jaar een relatie te hebben en 2 kindjes samen te hebben gekregen vind ik vriend en vriendin zo stom klinken hihi Maar gewoon doen waar jullie je goed bij voelen.
Euh wij hebben gp en dat was in de gemeentezaal met getuigen, familie, trouwambtenaar, ringen, uit wisselen, en de 'dan benoem ik u nu als man en vrouw' Oja en willen we niet verder samen moeten wij een scheiding aanvragen. Ps vergeet de handtekening en het trouwboekje nog op te dreunen haha.. En voor ts wij zijn man en vrouw
Ik vind het sterk en verbonden klinken. Natuurlijk is hij ook mijn allerliefste schat, maar hij is mijn man. En als je dik 40 bent en een bijna een kwart eeuw samen, klinkt vriendje echt idioot. Net of je twee weken aan het daten bent. Hij is alleen niet mijn echtgenoot, want ik ben niet getrouwd. Maar kennelijk is dat voor iedereen anders.
Ik heb een man maar ben dan ook getrouwd. Waarom kiezen sommigen voor geregistreerd partnerschap i.p.v. trouwen? Als ik het zo lees is het eigenlijk hetzelfde, dus waarom dan toch kiezen voor het ene i.p.v. het andere? Ik heb me er jaren geleden niet in verdiept maar ben toch wel nieuwsgierig nu?
Tuurlijk is het niet hetzelfde. Ja, qua inhoud wellicht, maar het GP hebben wij op maandagochtend in twee minuten bij de notaris getekend. Trouwen, ook zonder bruiloft, daar komt een ambtenaar van de burgerlijke stand aan te pas.
Wij noemen elkaar man en vrouw. Dat zijn we ook. Ik lees soms dat mensen vinden dat je elkaar niet zo mag noemen als je niet getrouwd bent. Wat een flauwekul! Daar kan ik echt kwaad om worden. Bekrompen vind ik dat.
Je hebt helemaal gelijk! Wij hebben helemaal geen GP maar een samenlevingscontract met notariële akte en testament.
Hier na 20 jaar samen is het nog altijd 'boyfriend & girlfriend' alleen gebruik ik hier in Frankrijk wel regelmatig 'mon mari', zodat ik niet al te veel hoef uit te leggen...
Ik kan alleen maar voor mijzelf spreken, dus: we kochten samen een huis en een samenlevingscontract laten opstellen kostte geld. Een geregistreerd partnerschap aangaan kon gratis. Keuze was snel gemaakt
Als je getrouwd bent wel inderdaad Man : echtgenoot Betekenis ' echtgenoot ' Je hebt gezocht op het woord: echtgenoot. echt·ge·noot (de; m; meervoud: echtgenoten) 1 mannelijke deelgenoot van een huwelijk
Aha, dank je Minerva, nu begrijp ik het. Ik heb in het verleden wel eens een samenlevingscontract op laten stellen en dat was inderdaad niet gratis. Is dat in elke gemeente zo, dat een geregistreerd partnerschap gratis kan? En kan je het dan later met korting om laten zetten naar een huwelijk? Of werkt dat niet zo?
Ipv man en vrouw in een huwelijk, heet bij een geregistreerd partnerschap de man een reggie en de vrouw een reggien.
Als het goed is, heeft elke gemeente een dag dat er gratis getrouwd/geGP'ed ( ) kan worden. Als het goed is, kun je op de website van jouw gemeente vinden welke dag dat is. Meestal zijn er alleen kosten verbonden aan het opstellen van de akte van ondertrouw (ja, ook dat moet bij een GP omdat het voor de wet gelijkgesteld is aan het huwelijk) en het eventueel uit laten schrijven van een partnerschapsboekje. Je kunt het niet mét korting om laten zetten naar een huwelijk, maar wel zónder korting Dat noemen ze dan een "omzetting" en dat kan via de balie van burgerzaken geregeld worden (of je doet het net als ons en knoopt er een complete bruiloft aan vast ). Indien je een GP om laat zetten naar een huwelijk heb je geen getuigen meer nodig (die hebben al getekend bij je GP) en je hoeft zelfs geen jawoord meer te doen. Alleen even een krabbeltje zetten is voldoende.
Ah ja, maar wij hebben geen woord voor 'boyfriend' helaas! Mijn twee beste vrienden zijn man, dus als ik het over hen heb, heb ik het over 'vriend'. Mijn man is wel iets meer dan dat.
En daarom mag je diegene niet je man noemen? Hier is het gewoon mijn man... en we hebben (nog) niet eens geregistreerd partnerschap Wat het woordenboek zegt kan me eigenlijk niet zo heel erg veel schelen.