Hoe noem jij dat bij een meisje?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 22 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Flut voor meisjes en piepie voor de jongens!

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik lees hier 'vagina' en 'vulva'. Sowieso gebruik ik het laatste woord zelf nooit. Daarnaast lijkt het me ook wel handig om te weten wát je mee wil aanduiden.

De vulva is het geheel van schaamlippen, de clitoris, de uitgang van de urinebuis en de opening van de vagina. Dus alles wat aan de buitenkant zit.
    De vagina zit aan de binnenkant. Het is zeg maar de buis/schacht waar de penis in gaat. Wordt ook wel de schede genoemd.

Ik denk dat kinderen zelden daadwerkelijk de vagina bedoelen. Ik vraag me ook af of ze de vulva bedoelen.

Dus wat wil je nou eigenlijk vertellen? Waar de plas uit komt bij de meisjes? Ik noem het dus plasgaatje of plassertje. Wil je per se het correcte woord gebruiken? Zeg dan plasbuis of urethra. Dan kun je er ook nog bij vertellen, dat de buis van binnen zit en dat alleen het gaatje aan de buitenkant zit. Zo kom je ook makkelijk bij het woord 'plasgaatje'.

Wil je uitleggen wat hetgeen is, wat ze zien, dan kun je schaamlippen of labia zeggen.

Dus ja, wat vraagt het kind precies? Wat wil het weten? En wat wi jij vertellen?

3. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Mijn dochter heeft t altijd over voorbillen en achterbillen. Heeft ze zelf zo verzonnen en iedereen weet waar ze het over heeft. Helemaal prima. De overige benamingen komen wel als ze ouder is.

4. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik snap het niet, waarom zo ingewikkeld doen als het ook simpel kan? Mijn dochter hoeft op bijna 3-jarige leeftijd echt nog niet haar hele vagina weten te beschrijven hoor. Vagina word door heel Nederland gebruikt als standaard woord dus waarom zou ik dan letterlijk alle losse delen willen leren aan een klein kind? Daar had ik vroeger biologie voor op school

5. adi

adi Niet meer actief

Ik denk dat ze het vooral heeft over mensen die 'het beestje bij de naam noemen', en dan vagina zeggen. een peuter/kleuter zal niet snel vragen hoe haar vagina heet, die ziet ze namelijk niet. ze vragen meestal naar hun plasgaatje. En die heet ook echt zo.

6. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik noem mijn onderkant gewoon mijn vagina, dus zo zeg ik het ook als mijn zoontje naar mijn onderkant wijst:) Hij vraagt niet waar ik mee plas.

7. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Waarom maak je het zo moeilijk?
    De algemeen bekende benaming voor het vrouwelijke geslachtsdeel is vagina en van een man piemel.
    Waarom zou je aan een drie-jarige de onderdelen apart gaan benoemen? Omdat meerdere aangeven er een normale benaming aan te geven ipv tut, flut, doos, muis, humhumba(!!) dan moet je ook gelijk maar alles benoemen? Ik vind dat onzin en onnodig voor een twee/drie-jarige.

8. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vagina is dan misschien niet de officiele medische term voor het geheel, maar wel de meest gangbare term in de volksmond. Dus ook voor het plasgaatje en de schaamlippen etc.
    Mja, ik vind het nogal overdreven om een kind uit te gaan leggen dat het een urethra heeft en labia. Gewoon vagina en plasser dekken de lading prima. Net zoals mijn dochter zich nog niet erg bewust is van haar centrale en laterale snijtanden, laat staan de molaren; wij noemen dat gewoon allemaal 'tanden en kiezen' ;)

9. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    :D geweldig verwoord!!

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Dit

11. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.312
    17.215
    113
    hier had ze eerst een pipi (net als dr broer) en nu heeft ze kleine billen :p

12. boxertjes

boxertjes Bekend lid

7 aug 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    Wij noemen het spleetje. Mijn dochtertje zegt ook spleetje.

Vind ik helemaal niet ordinair,

Ik vind poes ordinair...

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, een peutertje weet niet beter dan dat?! Ik ga op 2 jarige leeftijd nog niet specifieke uitleg geven over een plasgaatje, poepgaatje of baby gaatje. Dus geen anus, vagina of plasbuis, maar billen en plassertje of spleetje dus, maar denk dus dat ik het bij plassertje hou.

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dit dus, hier ook! Ze is zich er momenteek erg van bewust en vindt het ook erg interessant. Er wordt ook naar gevraagd dus. "Waarom heb ik geen piemel?" Vandaar het onderscheid. Meisjes hebben geen piemel. Maar wel een... En dan sta je dus van tsja: spleetje, plassertje of wat?!:D

15. SDonya

SDonya Niet meer actief

Jij kwam zelf met 'met een vagina plas je niet' vandaar dat zij deze reactie aan jou terug gaf

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dat klopt, maar uit een het spleetje komt toch wel plas ;)

17. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    Hier zeggen we fluit en flippie.

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Plasser en babygaatje (die weet ze ook te vinden ;))

19. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    Hier vagina en piemel......

Alleen zegt dochter zelf givana:D

20. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Het is wel belangrijk dat ze wat onderdelen weten te benoemen van hun onderkant. Als ze dan lastig gevallen worden kunnen ze vertellen wat er gebeurde. Heb ik wel eens gelezen dat dat afschrikt voor 'aanvallers' als een kind dat weet te benoemen.

Deel Deze Pagina