Hey! Ik zette net even een cd'tje aan voor mn meiske. Ellie en rikkert. Onschuldiger kan niet toch. Tot het laatste liedje. Ik denk 'wat hoor ik nou dan toch???'' Ik moest aan hele andere dingen denken bij dit liedje en vond het nou niet echt wat voor kinderen. Ben ik nou zo bekrompen of is dit niet wat voor op een cd met kinderliedjes: Kom in mn voetstap want de maan is vol De nachtuil roept al om de toverkol Die ziet ons gaan in haar kristallen bol We zullen slapen in haar warme hol Ik wil naast jou Ik wil naast jou Want de maan De maan is heet Doe als we zacht bij haar naar binnen gaan Om middernacht iets geheimzinnigs aan En als je heupen rillen in de maan Trek dan het web van zwarte spinnen aan Ik wil in jou Ik wil in jou Want de maan De maan is heet Vannacht ben ik de koning van bokalen Ik heb een kelk met grijze manestralen k Schenk al mn water in je open schalen De schele duivel mag me komen halen Als ik jou heb Als ik jou heb Want de maan De maan is heet De nacht die jou onder haar vleugels vouwt Fluistert verhalen in het kreupelhout Ik ben de vogel van het reuzenwoud Die nesten in de venusheuvel bouwt Ik wil in jou Ik wil in jou Want de maan De maan is heet
Ik vind de tekst sowieso nergens op slaan. Of kinderen gelijk aan iets anders denken weet ik niet, maar ik zou het niet zo leuk vinden als mijn zoontje midden in de winkel heel hard zou gaan zingen: "ik wil in jou..!"
Nou ja zeg, dat is toch geen kinderliedje?? En dan ook nog van Ellie en Rikkert?? Moet er een beetje om grinniken, maar vind het wel echt gek. Zo heeft mijn zoontje op zijn verjaardag een cd + boekje gekregen met kinderliedjes. Nou, daar staat ook een liedje tussen wat ik ook niet helemaal geschikt vind eigenlijk. Het gaat zo: Aan de oever van de IJssel, tussen de Steeg en Bovenie lag een kikvors luid te wenen met haar kleine op haar knie Kleine jongen sprak de moeder zie je daar die ooievaar? t Is de moordenaar van je vader, hij vrat m op, met huid en haar! Potverdorie, zei de kleine heeft die rotzak dat gedaan? Als ik later groot en sterk ben, zal ik hem op zijn donder slaan! Dat is toch geen liedje voor een peuter???
Ik vind het een belachelijke tekst! Ook al zullen kinderen écht niet doordenken, zou ik er ook niet blij mee zijn als mijn zoontje midden in een winkel "Ik wil ik jou...." zou gaan zingen; zoals Eliza78 ook al zegt. En over die schele duivel.... Ik heb als kind wel eens een verhaaltje over een duivel gehoord (was notabene een boekje wat ik bij mijn doop had gekregen), en heb er behoorlijk wat nachtmerries van gehad.
maar vallen meerdede liedjes van k3 hier niet ook in die teksten vind ik ook niet echt kunnen af en toe
hahahaha... wat een tekst...!!! maar inderdaad veel kinderliedjes zijn niet "pedagogisch verantwoord"..... ken je de ouderwetse: "jan sla je vrouw...."..... of sinterklaasliedjes "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het TOCH goed..."..... Zullen we het nog maar niet eens over de sprookjes hebben....
Tja, veel liedjes die we nu als kinderliedjes kennen, zijn uit vroeger tijden (lees 17e/18e eeuw). Ze waren bedoeld als schuine liedjes voor volwassenen. Denk aan kermissen en cafe's. Eigenlijk van die drinkeliedjes. 'Twee emmertjes waterhalen' en 'kortjakje' zijn daar voorbeelden van waar ik zo nu even snel op kan komen. Net als dat heel veel sprookjes ook voor volwassenen zijn bedoeld! Dit liedje lijkt mij, gezien de opbouw en woordkeus ook zo'n liedje (ken het niet hoor, misschien zit ik er wel helemaal naast, en is het uit de jaren 70...). Omdat ze heeeeeel veeeeel jaren hebben overleefd en de melodie en tekst eenvoudig zijn, zijn deze liedjes langzaam hun ware betekenis verloren en kinderliedjes geworden! Neemt niet weg dat ik dit liedje erg expliciet vind en het ook niet zo leuk zou vinden als mijn zoontje dat hard door de winkel zou zingen!
hahahaha, zo staat er op cd van mijn zoontje een liedje over een aantal poesjes in een boom. Die konden er niet uit komen, dus kwam de brandweer en de spoot ze de poesjes allemaal nat zijn brandweerslang. Mijn vriend en ik hebben hier enorm om moeten lachen, eigenlijk heel onschuldig en niets aan de hand, maar als je doordenkt wel hihi
Ik heb even gezocht, want ik kende het liedje niet, en normaal ken ik heel veel liedjes van Elly en Rikkert, en dan met name kinderliedjes. Maar als je aan Elly en Rikkert denkt, dan denk je waarschijnlijk direct aan kinderliedjes, maar ze hebben ook cd's voor volwassenen. Met oa liedjes die gaan over abortus (Mariska), incest YouTube - ‪Elly & Rikkert - Rosa‬‏ en meer van dit soort dingen. Ook niet echt geschikt voor kinderen dus. Maar dit liedje staat op de cd: Elly Nieman & Rikkert Zuiderveld - Parsifal (1971) - MusicMeter.nl En dit lijken me sowieso dan niet echt kinderliedjes. En ik zag dat dit een cd is uit 1971, en toen waren ze ook nog niet bekeerd tot het christendom, en waren ze nog hippies en zongen ze liedjes met inderdaad wat vreemde teksten.
Er zaten zeven kikkertjes al in een boerensloot. De sloot was toegevroren, de kikkertjes half dood. Ze kwekten niet, ze kwaakten niet, van honger en verdriet. Ze kwekten niet, ze kwaakten niet, van honger en verdriet. -------------------------------- A,B,C,D,E,F,G Meester de jongens nemen knikkers mee Stoute jongen, je mag niet klikken anders krijg je zeven tikken en dat valt gewis niet mee A,B,C,D,E,F,G --------------------------------- Guusje zag een negerjongen Vol verbazing bleef hij staan Om zo'n zwart gezicht te hebben Staat ons baasje heus wel aan Nooit hoef je je dan te wassen Vuil wordt je natuurlijk niet Al die ongerechtigheden 'k Denk dat moeder die niet ziet "Kan ik zo'n gezicht ook krijgen?", Vraagt hij aan het negerjoch "Ik vind het wassen zo vervelend Toe zeg mij het middel toch!" "Nee ik weet geen enkel middel" Zegt de jongen met een lach "Maar op zwart zie j'ook wel vlekken Moeder wast mij ied're dag!" -------------------------------- Daar was laatst een meisje loos Die wou gaan varen, die wou gaan varen Daar was laatst een meisje loos Die wou gaan varen als lichtmatroos Zij moest klimmen in de mast Maken de zeilen, maken de zeilen Zij moest klimmen in de mast Maken de zeilen met touwtjes vast Maar door storm en tegenweer Sloegen de zeilen, sloegen de zeilen Maar door storm en tegenweer Sloegen de zeilen van boven neer Och kap'teintje, sla me niet Ik ben uw liefje, ik ben uw liefje Och kap'teintje, sla me niet Ik ben uw liefje zoals gij ziet Zij moest komen in de kajuit Kreeg een pak ransel, kreeg een pak ransel Zij moest komen in de kajuit Kreeg een pak ransel En toen was het uit ----------------------------- In een groen groen groen knollen knollenland daar zaten twee haasjes heel parmant En de één die blies de fluite fluite fluit en de ander sloeg de trommel Daar kwam opeens een jager jagerman en die heeft er één geschoten En dat heeft naar al men denken denken kan de andere zeer verdroten ---------------------------- en dan nog een hele riedel van k3 waar sex in voor komt en wat te bedenken van 2 emmertjes water halen? die is al je een beetje schunnig kijkt ook niet zuiver of patertje langs de kant?
patertje langs de kant heb ik de eerste keer ook echt zo zitten luisteren. Daar ging een patertje langs de kant Hei, 't was in de Mei Daar ging een patertje langs de kant Hei, 't was in de Mei! En hij vatte zijn zoetelief bij de hand. Hei, 't was in de Mei zo blij Hei, 't was in de Mei En zo blij waren zij En zo blij waren zij Kom pater gij moet knielen gaan Hei, 't was in de Mei Kom pater gij moet knielen gaan Hei, 't was in de Mei En nonnetje gij moet blijven staan Hei, 't was in de Mei zo blij Hei, 't was in de Mei En zo blij waren zij En zo blij waren zij Kom pater spreid uw zwarte kap Hei, 't was in de Mei Kom pater spreid uw zwarte kap Hei, 't was in de Mei Daar uw heilige non op stap. Hei, 't was in de Mei zo blij Hei, 't was in de Mei En zo blij waren zij En zo blij waren zij Kom pater geef uw non een zoen Hei, 't was in de Mei Kom pater geef uw non een zoen Hei, 't was in de Mei Dat mag je nog wel zesmaal doen Hei, 't was in de Mei zo blij Hei, 't was in de Mei En zo blij waren zij En zo blij waren zij Pater beur uw non weêr op Hei, 't was in de Mei Pater beur uw non weêr op Hei, 't was in de Mei En dans nu met uw kermispop Hei, 't was in de Mei zo blij Hei, 't was in de Mei En zo blij waren zij En zo blij waren zij Kom pater gij moet scheiden gaan Hei, 't was in de Mei Kom pater gij moet scheiden gaan Hei, 't was in de Mei Gij moet uw nonnetje laten staan Hei, 't was in de Mei zo blij Hei, 't was in de Mei En zo blij waren zij En zo blij waren zij Nonnetje gij moet kiezen gaan Hei, 't was in de Mei Nonnetje gij moet kiezen gaan Hei, 't was in de Mei Neem nu een' anderen pater aan Hei, 't was in de Mei zo blij Hei, 't was in de Mei En zo blij waren zij En zo blij waren zij
Hij staat op de cd 'alles is vrij' uit 2002, liedje 15 (de laatste) Ik sla hem in iedergeval nu maar over. Maar idd er zijn wel meer liedjes die een dubbele betekenis hebben. Niet teveel nadenken dus haha
Advocaatje ging op reis, tiereliereliere Advocaatje ging op reis, tierelierelom Met zijn hoedje op zijn arm, tiereliereliere Met zijn hoedje op zijn arm, tierelierelom Bij een herberg bleef hij staan, tiereliereliere Bij een herberg bleef hij staan, tierelierelom Stokvis kreeg hij bij 't ontbijt, tiereliereliere Stokvis kreeg hij bij 't ontbijt, tierelierelom 't Graatje schoot hem in zijn keel, tiereliereliere 't Graatje schoot hem in zijn keel, tierelierelom Dokter werd er bij gehaald, tiereliereliere Dokter werd er bij gehaald, tierelierelom Maar de dokter was te laat, tiereliereliere Maar de dokter was te laat, tierelierelom Zo ging 't advocaatje dood, tiereliereliere Zo ging 't advocaatje dood, tierelierelom 't Gras dat groeit nu op zijn buik, tiereliereliere 't Gras dat groeit nu op zijn buik, tierelierelom
Ik wil jou jij wil mij, ik weet een plekje waar ze ons niet vinden. jij mag mij verslinden. pardon? dacht ik de eerste keer toen ik dit op de vrolijke deuntjes van k3 voorbij hoorde komen