Hey, Wat een leuke topic idd. Ik kom uit Limburg, maar aan de rand van Brabant!! We spreken hier dialect (limburgs) Aantal woordjes: Container= Kliko Aardappelen=Piepers Patatje= Frietje Kofferbak=Koffer Vaatdoekje/poetsdoekje=schotelslet. Appelstroop=kruid En ga zo maar door Liefs
Oh ja ik heb er nog een, gaandeweg kom ik er wel op haha! Van dat natte kattenvoer heet hier vers. Moest er vanavond ineens aan denken toen de katten zaten te smikkelen van een bordje vers.
Gootsteen = Zink Wasbak of gootsteen Vuilnisbak = Kliko ( dit zegt toch iedereen?) Grijze of Groene container Afstandsbediening = AB ( mijn vriend noemt het De Macht ) kastje? Augurken = Pickles Gebakken aardappels = Spul ( geeeeeeeeeeeen idee waarom!) Speen = Tutti
wij ook! en mijn oma zei altijd als iemand moest huilen dat ze aan het "skrijen" waren is dialect.....
stinkbom=poepluier kliko=vuilcontainer kusjeszalf =sudocreme (komt van mn dochter die een kusje op dr rode billen wilde) stinkbak= kattenbak verder kan ik ff niks verzinnen, maar er zijn er vast nog veel meer. (ik praat niet zo netjes abn) liefs doris
Blije = buik Op andere woordjes kom ik zo 123 niet maar wij hebben wel veel bijnamen voor vrienden Ed en zingen veel zelfgemaakte liedjes over chips en cola of over de kat of over dat de melk op is Ed. Dit weet eigenlijk verder niemand haha
Lappie = laptop Heisse scheisse = hete curry Prikke pingen zijn je vingers als je er hard mee kietelt Kouwe kluifjes zijn koude oeten onder het dekbed We hebben er nog veel meer weet ik zeker maar het is een soort van normaal voor ons dus het valt niet op....
Ik praat dialect (drenths) En deze woorden gebruiken wij. Dekbed- beddezak ijskast- koelkast raam open zetten- glas los zetten inschenken- inschudden kofferbak-kattebak kliko- containerbak vaatdoekje- schutteldoek plafon- dak lamp aan doen- licht aan doen verwarming hoger- kachel aandoen visite-buurten zwanger- inverwachting geld- centen Meer weet ik even niet. oja zakje-puutje
Plastic zak = tuut Maandverband = speklappen Boodschappenwagentje = sexkar Corrigerend ondergoed = bangmakertje Kofferbak = achterklep Ouwe mannen = pieletjes Heb er nog wel meer, maar kom er niet op
Leuk topic! Wij noemen: Ventilator: Wapper Voeten: Stoffers Slapen: Knorren of koesen Tandenpoetsen: Koesepoesen Roosvicee: Sapje
wij hebben er niet zo veel geloof ik afstandbediening = knoppie bril = fok scheel = loens huis = kiet verder geen idee eigenlijk
Wij zeggen ook kontje ... Verder praat mijn man echt plat Brabants. Hij heeft het over grieselen als hij gaat harken. En hij schud zijn koffie in een tas, in plaats van dat hij hem inschenkt in een kopje. Ik wil het nog zien gebeuren dat hij met de koffiekan staat te schudden boven een tas ... Oh ja, toten zijn hier dennenappels. Geen idee waarom ...
Bij ons kan ik zo 1-2-3 niet op iets komen, maar we hebben best veel speciale woorden en opmerkingen (mijn vriend is 100% Brabander en ik 50% Brabander/50% Zuid-Hollander (Amsterdam/Den Haag) dus er is nog wel eens wat verwarring hier over dingen ) Container (groene of bruine): de bak (Schat, heb je de bak buiten gezet, die komen ze vandaag ophalen) Bij ons wordt de bak ook 'opgehaald' en niet 'geleegd'. Hoewel hij iedere keer gewoon aan geleegd aan staat terug wordt gezet Laptop: Flapflop Kofferbak : Kattebak (alleen ik zeg dat, mijn man niet) Afstandsbediening: het ding (Mag ik het ding even?) Haarelastiekje: Stiekie Suzuki (automerk): Zezoektnie (ze zoekt niet). Voor een aantal automerken ook andere namen. Verder kom ik er even niet op