Gewoon bij hun naam. Mijn opa en zijn opa en oma noemen we wel opa/oma. Maar ik krijg het er echt niet uit bij mijn schoonouders hoor Mijn vader noemt hij gewoon bij zijn naam en mijn moeder noemt hij wel eens 'schoonmoeder', wat ze is dus maar dat is meteen als ze elkaar een beetje vervelen/plagen.
Mijn ouders noem ik papa en mama en als ze niet luisteren hun naam. Mijn schoonouders noem ik bij hun naam. Mn stiefmoeder noem ik ook bij dr naam.
Mijn man noemt mijn ouders bij de voornaam. In het bijzijn van de kinderen opa en oma. Mijn schoonouders zijn overleden, maar de keren dat ik mijn schoonmoeder aan de telefoon had noemde ik haar wel moeder, dat is in haar cultuur gebruikelijk. Het voelde ook meteen goed. Mijn moeder noemt haar stiefmoeder 'tante (naam)', ik heb dat altijd afstandelijk gevonden. Bij haar naam was nog warmer geweest.
Niets....ik zeg alleen wat als ze me hoort, dus zonder er een naam bij te zeggen. Voornaam vind ik not done gezien ze (heb alleen schoonmoeder)zeer ouderwets is. En ma/mam oid vind ik veel te close terwijl er een enorme afstand tussen ons is. (Vooral van haar kant totale desinteresse)
En als je op een drukke verjaardag haar vraagt wat ze wil drinken? Dan moet je haar toch íets noemen?
Hier voornaam, ook mijn ouders (ik heb nooit papa/mama gezegd). Als ik het over ze heb tegen de kinderen, dan opa/oma Voornaam. Soms zonder opa/oma ervoor.
Ik noem mijn ouders papa en mama, Mijn schoonmoeder noem ik in onze taal mama en mijn schoonvader noem ik in onze taal lieve meneer. Mijn man noemt zijn ouders ook precies zo (ja ook zijn vader noemt hij niet papa maar lieve meneer). Mijn man noemt mijn vader meneer en dan zijn voornaam er achteraan.
Toen mijn schoonmoeder nog leefde (in december onverwachts overleden) en er was niemand bij dan was het gewoon 'wil je wat drinken', soms ma, meestal gewoon bij haar naam. Schoonvader noemen we ouwe, dat heeft hij zelf graag en zijn kinderen (oa mijn vriend) hebben dat ook altijd gedaan. Mijn ouders zijn voor mij gewoon papa/pap en mama/mam, mijn vriend noemt mijn ouders meestal ook gewoon bij de naam.
Pap en mam bij eigen ouders, voornaam bij schoonouders. Mijn schoonzusje noemt mijn schoonmoeder (ook haar schoonmoeder) wel mama. Ik krijg er de kriebels van als ik het hoor
Mijn schoonvader noem ik bij zijn voornaam, P en het is opa P voor N. Mijn man zegt ook tegen mijn ouders, W en J.
Wij doen het ook zo. Mijn schoonvader is niet mijn vader en het voelt voor mij ook niet zo. Dus noem ik hem gewoon bij zn voornaam.